Jump to content

Vannforbruk i elektrisk toalett kontra manuelt toalett?

Hallaron

Recommended Posts

I min förra båt (Nimbus 3000) hade jag elektrisk toalett (Jabsco tystspolande) i kombination med en 40 l toaletttank (!).

Toaletten fungerade mycket bra, och användes ungefär som hemma och inklusive normal toapappersanvändning.

Sällan några stopp (kanske ett per säsong).

Allt toalettavfall gick till toaletttank, och det fungerade mycket bra och med två personer ombord så brukade tanken klara behoven för 3 dygn.

:sailing:

Jeg har ogå 40 liters tank, og klarer 3 dager med 4 personer med mitt manuelle toalett. men da bruker vi det meget forsiktig, og pumper ikke ut mer vann enn absolutt nødvendig. Hvor lenge tanken hadde holdt med elektrisk vet jeg ikke, men jeg antar at jeg klarer å spare mer på vannet med manuelt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har hatt elektrisk med liten tank (40l) og har nå manuelt med mye større tank. Mitt inntrykk er at elektrisk fyller mye fortere. Jeg blir kanskje litt lurt av at jeg har større tank, men forskjellen er ganske stor. Jeg tror det er fordi det manuelle kan pumpe bare ut, mens det elektriske pumper alltid inn og ut samtidig.

Med manuell: man pumper "massen" ned først og skyller etterpå.

Med elektrisk: når man starter pumpa kommer vannet inn med en gang. Da løfter ofte "massen" seg og det tar litt tid for pumpa ut "får fart" og begynner tømming. Det kommer mye vann før dritten.

Gerhard

Hvis man sparer på vannet, øker mulighetene for urinstein og skit i slangene. Vi har skiftet fra manuell til elektrisk og angrer ikke på dette. Det at det i tillegg da blir kvernet to ganger før det er i sjøen igjen, ser jeg også på som en stor fordel. Det er ikke kult når dette tetter seg når man er på tur. denne typen jobb kan ikke vente å må løses med en gang. Har tatt alle slanger ut for å banke i fjellet på 1.tur. Det var ikke kult.

Nå har ikke vi helt det samme problemet med størrelse på tank, da vår er på noen liter. I vår er det også mulighet til å velge å kjøre i tank, eller rett i sjø.

Hvis 35 l septikktank er for lite, så koster ikke en plast tank så allverdens.

Har hatt Tmc toalett i manuell og el utgave. Den elektriske har fungert i 4 år, ca 100 overnattinger uten problem. Den manuelle jeg hadde før det holdt 13 overnattinger. Da sto jeg plutselig med pumpehåndtak/stempelstang i hånda, frakoblet fra stempel og ei potte full av mannskit.... :headbang: Var såvidt mulig å få ny pumpe av forhandler etterpå.

Den nye pumpa holdt ca et år, så begynte den å bli umulius....

Elektrisk toalett bruker mer vann, det er min erfaring og selvsagt støy :smash: og 15-20 ampere i 5-10 sekunder.

Men det er uaktuelt for oss å ha manuelt toalett igjen.

Redigert av Kjapp33 (see edit history)

Vår Bavaria 37 sport har alle kapasiteter som gjør "rekkevidden" akseptabel. Bortsett fra en septik på kun 80 liter. ( Hadde 140l på vår gamle Joda 7900).

Det er begredelig å ligge til havn eller inne i skjergård å få full septik før planlagt avreise. Det er ikke bare i ferien å reise ut for å tømme og tro at plassen er ledig når du kommer tilbake.

Vår Bavaria ble kjøpt med eltoalett, og etter en sesong ble pumpen byttet ut til manuelt. Dette doblet antall dager vi kunne ligge. I spesielle tilfeller kan man "kjipe" litt på vannet og dermed øke liggetiden ytterligere. Med eltoalett var det for oss ikke mulig å øke liggetiden.

Eltoalett lager vesentlig mer avfall til septik i form av mer vann. Manuelt anbefales. Så slipper man å vekke nabobåten og kona på natten også. :-)

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...