Arnstein Startet 28.November.2003 Del på Facebook Startet 28.November.2003 Er det noen som har erfaring med C-lift daviten?. Jeg vurderer forskjellige typer davitsystemer for gummibåt. Denne typen virker grei da den enkelt kan tas bort når gummibåten ikke lenger skal tas med. Er litt skeptisk til materialvalget, som er plastikk http://www.vikre.net/C-lift/Clift.htm Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Festina Lente IV Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Har ingen erfaring med C-lift, men jeg brukte Snap Lift i noen år på en tidligere båt, og var godt fornøyd med det. Dette systemet henger båten på noenlunde samme måte. Jeg syns det ser fint ut. Men, blir de to C ene noe utsatt når jolla ikke henger der? Imidlertid, om du er interessert, tror jeg jeg har delene til Snap Lift som festes til badeplatformen liggende i kjelleren. Om du vil ha dem (hvis jeg finner dem), kan du bare få tak i jollefestene (som limes på), kan det kanskje bli en billigere løsning? Båtfestene fra meg blir i tilfellet gratis, og kan eventuellt hentes her om du holder til i nærheten. Send meg en IM om det er interessant. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Arnstein Svart 29.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2003 Pirus, takk for tilbudet og svaret. Jeg er fortsatt i tenkeboksen. På min båt (NB-820) ligger det en badestige under et lokk på badeplattformen. Dette lokket stikker ca. 5-10 cm utom selve plattformen. Ville tro jeg trenger et system som gjør at gummibåten går klar av lokket. Tradisjonelle daviter er uaktuelt da dette vil ødelegge båtens utseende og dessuten være i veien. C-lift vil nok ikke løse avstandsproblemet, men de skal være enkle å ta bort i følge leverandøren. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Ludde Svart 29.November.2003 Del på Facebook Svart 29.November.2003 Har selv C-lift på min båt. og de er helt greie og har fungert fint i sommer. Disse kan enkelt fjernes når båten ikke er der, slik at bare festene sitter igjen, og festene er små men fort gjort å snuble i. Cèn som benyttes er litt stor, men det er vel for at alle båter skal passe. Jeg har selv en 240 med spilebunn og potongene her er rimelig små, men det har fungert helt greit. Et argument for å ikke bruke C-lift er at det sliter på gummibåten at den skal ligge mot plasten i C`en. Dette kan løses ved å legge noe over, men jeg har ikke sett at det har blitt noe slitasje i år på vår båt. Totalt sett er vi veldig fornøyd. Den er enkel, billig og funksjonell, uten liming av pads på gummibåten, og gjør jobben sin på en utmerket måte. Lykke til Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Gizmo Svart 29.November.2003 Del på Facebook Svart 29.November.2003 Jeg har ikke C-lift selv, men var også på jakt etter snapdaviter tidligere i høst. Syntes at det meste var i overkant dyrt. Jeg kjøpte imidlertid den typen du ser på bildet, denne leveres av Watski til ca 1500,- Jeg kjøpte mine så sent på sesongen at gummibåten var pakket bort for vinteren, så jeg har enda ikke montert disse. Kanskje noe andre har erfaringer med disse å dele med oss alle.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 30.November.2003 Del på Facebook Svart 30.November.2003 Jeg har også C-lift på båten min. Den fungerer helt greit. Gummibåten er en Quicksilver 250, der pongtongene er ganske tykke. Det er bare såvidt jolla går inn i C-en. Men har ikke sett tegn til slitasje på gummien der hvor båten ligger an i C-en. Jeg har hatt C-liften i 4 år tror jeg. Husker ikke helt sikkert. Det eneste jeg er usikker på er hvordan jolla vil oppføre seg i liften når det sjøer skikkelig. Synes den slår litt når den henger bak. Det er mulig at jeg ikke får strammet tauene skikkelig slik at jolla ligger rolig. Har litt mye rart på badeplattformen som kanskje gjør at jolla ikke ligger ordentlig i C-liften. Jeg bruker stort sett bare liften i hjemmehavna, grunnet forbud mot å ha jolle liggende bak båten når den ligge i båsen. C-liften er veldig enkel å ta av, og de små festene som sitter igjen da må vel være mindre enn de festene til andre typer snap-daviter tror jeg. ( les: mindre å snuble i!) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 30.November.2003 Del på Facebook Svart 30.November.2003 C-liften er veldig enkel å ta av, og de små festene som sitter igjen da må vel være mindre enn de festene til andre typer snap-daviter tror jeg. ( les: mindre å snuble i!)Stålbøylene til en vanlig snap-davit som er festet på plattforma er i alle fall ikke til å spøke med. Opplevde en gang at nabobåten hadde gummijolla liggende fortøyd inntil plattforma i en stille uthavn. Den første båten som kom forbi lagde såpass store bølger at jolla løftet seg og falt ned på den ene bøylen til daviten. Dette førte til en 15 cm lang rift i gummien, og det varte ikke lenge før den pontongen var flat . Det var ingen gammel morken jolle heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.