Jump to content

Sparkling under vannlinjen

tomeriks

Recommended Posts

Går nå mot slutten av mitt prosjekt med renskraping av bunnstoff. Er klar for å begynne å sparkle, og da lurer jeg på hvilken type sparkel jeg kan bruke..

De fleste steder står det at man skal bruke epoksysparkel, men har i dag snakket med en forhandler som mener det går fint å bruke glassfibersparkel (er mye billigere i innkjøp..). Sparklingen har jeg hørt skal være noe av den viktigste jobben for å forhindre ev plastpest.

Når jeg er ferdig med å sparkle skal båten settes inn med 3 lag Joutn anti pest, som også lager en vantett hinne..

Noen som har litt peilign som kan svare meg på dette??

Hei!

Har sparklet endel under vannlinjen. Ble gjort oppmerksom her på forumet at glassfibersparkelen til Biltema ikke er vanntett nok til å brukes under vannlinjen. Det finnes vel et utall av typer, men ville si i fra om akkurat den. Jeg har kun benyttet Jotuns epoxysparkel, og er veldig godt fornøyd.

Redigert av Hank (see edit history)

rart det der at " de gretne gamle gubber" her på forumet nok en gang hevder at noe fra biltema ikkje holder mål på syltynt grunnlag. sikter da ikkje til Hank, men beskjeden som òg han tydeligvis har fått her. virker til at det er navnet på boksen/delen som er viktigst! dette her gjentar seg gang på gang på gang. og om noen er ute med et D.I.Y. spørsmål så er de på plass med sine nei nei nei dette er helt umulig å gjennomføre uten de "originale" deler med rette logoen på og sine "lykke til" (med å mislykkes). dette er utrolig deprimerende over tid- at denne gubbeligaen skal dømme nord og ned ALT som ikkje er slik som dei sjøl trur det må gjøres. dvs gå til din lokale verksted og la de gjøre jobben og gud forby om det viser seg mekanikeren der har et pipesett fra Biltema.

Takk!

Det var i tilfelle den som var aktuell, eventuellt fra Hagmanns.. Epoxysparkel fra jotun er nesten 4 ganger så dyr som glassfibersparker fra Hagmanns..

Det var den jeg ble annbefalt av båtforhandler.. Noen som kjenner til denne??

Skroget er jo av polyester så da bør vel sparkelen også kunne være det. Epoxysparkel er knallhard å slipe og, som du har observert, mye dyrere.

Det er grunningen som skal gjøre båten vanntett, ikke sparkelen.

Hvis noen her på forumet har frarådet å bruke polyestersparkel pga manglende vanntetthet har de snakket mot bedre vitende...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...