Jump to content

Kjøp av gummibåt-Zodiac

Finnmaster57BR

Recommended Posts

Hva er den beste gummibåten.

Har lett og lest og har dannet meg en mening om at det er Zodiacen som er best.

Har tenk på 285S utgaven.

Det som er viktiger at båten er holdbar og stødig. Har tenkt å montere en motor på

5-6 Hk på båten. Baten skal i all hovedsak benyttes av barna på 7 og 12 år til lek og læring.

Hvor lang er levetiden på en gummibåten med normal vedlikeholf og bruk??

Er det like lurt å kjøpe nytt til kr 17.000 med motor som brukt til 12-14.000 med motor??

Synes prisforskjellen er liten.

Redigert av skipsplast (see edit history)

Det som er viktiger at båten er holdbar og stødig. Har tenkt å montere en motor på

5-6 Hk på båten. Baten skal i all hovedsak benyttes av barna på 7 og 12 år til lek og læring.

Er det så lurt da skipsplast? Den vil vel gå litt vel fort den ekvipasjen der?

Ellers så har jeg selv en Zodiac og er vel fornøyd med den.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Har ikke Zodiac, men Aquaquick 285... Men til poenget:

Jeg har en 7-åring, men tror ikke jeg slipper ham alene ut i gummibåten med en gang. Har en 5 hk Tohatsu to-takter, og gummibåten planer uten problemer med meg ombord (100 kg) :eek: Var det ikke et elle annet om max 10 knop hvis under 16...?

Ikke dumt med en to-takter - så lenge de er å få tak i - da de veier mindre enn fir-taktere og er effektive. De er grei å frakte i bagasjerom og stue bort i båten, da en ikke trenger å være redd for oljesøl.

Anbefaler også motor med innebygget tank - så slipper du unødvendig utstyr som slenger rundt i gummibåten. Motoren min har 2,5 l tank, og det holder lenge...

Redigert av Attitude (see edit history)

Dufour 40 Performance

Har en Zodiac 285 med 5 hk, den går 16 kn med sønnen min på 12 (ca 40kg) og 14 med meg på 80, så en kjem uansett over lovlig hastighet :wink:

Min erfaring er at selv med 4 Hk påhenger planer lette joller med en ungdom ombord. Er det en lettplanende jolle planer den med en voksen kar også. Det spørs nok om en ikke må helt ned på rundt 2,5 Hk for at slike gummijoller ikke skal plane med en 12-åring ombord = under 10 knop og lovlig å føre alene.

Hei,

Jeg har vokst opp med en Pioneer 10" båt, og ei jolle er et av de flotteste nytte- og leketøy man kan ha i tillegg til båten, det være seg gummi, plast eller glassfiber.

-Drar ut og fisker en liten tur uten å måtte dra med hele skuta, uti med jolla, og avsted.

-Utforske bukter, bunnforhold, skjæret du -nesten- kjørte i på vei inn, oppdagelsesferder, lek og moro

Jeg nevnte i en annen tråd at jeg har en Bombard Tropic 305, og har hatt flere motorer på den (riktignok ikke samtidig, selv om jeg var svært fristet til å forsøke en dobbeltinstallasjon med 2 x 4hk Mercury som jeg hadde en liten stund). Felles er at 4 HK er mer enn nok til å få en slik båt i plan. Da går det definitivt fortere enn 10 knop. Skal man la et mindre barn leke seg, bør vel 2-2,5 hk være mer enn nok. Kanskje til og med en elektrisk ?

Årer fremmer forøvrig også sunn norsk ungdom. Nevner i slengen at vi aldri hadde motor på Pioneeren, men rodde over alt, stillegående og billig. Det er, i mine øyne, ikke i hovedsak ungene som skal ha en bråkete påhenger bakpå. Motoren er til far eller mor (som er blitt slapp på sine gamle dager) når man skal en liten tur inn på butikken etter mere Cristal, øl, HB eller kanskje litt mat, eller nevnte inspeksjon av skjær eller bunnforhold.

Jollekjøp :

Ikke kjøp en på mindre enn 2.80 eller 3 meter (9"-10"). Du vil sannsynligvis angre ganske snart. Forutsatt at den skal brukes til noe mer enn til og fra båten i bøya.

Kjøp en 5 hk eller mer, om du planlegger litt transport med flere enn deg og kanskje litt bagasje.

Kjøp gjerne brukt. Jolla mi er fra 1990 og er fremdeles nesten like fin. Lekker litt luft, da jeg ikke har tatt meg bryet med å lappe skikkelig. Motoren har vært fra bl.a. 1994, og fungert kjempebra. Tror nok du kan få full pakke for ca. 6000,- om du er litt heldig og følger tett med på Finn.

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Hva er den beste gummibåten.

Har lett og lest og har dannet meg en mening om at det er Zodiacen som er best.

Hvor lang er levetiden på en gummibåten med normal vedlikeholf og bruk??

Er det like lurt å kjøpe nytt til kr 17.000 med motor som brukt til 12-14.000 med motor??

Synes prisforskjellen er liten.

Hva som er den beste gummibåten er det sikkert mange meninger om.

Jeg kan hvertfall tipse om aquapro nordic. De har godt utvalg. Har selv handlet en 17 fots RIB derfra i år :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...