Jump to content

Radiopeiling, aktive fyr på norskekysten?

Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

Idag fikk jeg tak i et gammelt radiopeileapparat som jeg bl.a. har tenkt å bruke i sammenheng med undervisning til Fritidsbåtskipperen   -   det er nemlig merkelig nok fortsatt en del av pensum......

Derfor lurte jeg på; har noen av baatplassens flittige brukere kjennskap til hvilke peilestasjoner i området 200 - 420 kHz som fortsatt er aktive på norskekysten? Den siste listen jeg har er nemlig fra 1996, og jeg har et inntrykk av at mange (de fleste?) er nedlagt siden den gangen.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

mener å huske at ale norske maritime var lagt ned (fra admirality list). Men sender ikke radiofyrene til fly, på de "samme" frekvensene ???

Men uansett hører radiopeileapparatene hjemme på museum. Bruk heler tiden på å lære de noe mer fornuftig  :smiley:

Hei bph,

Jo det kan nok stemme det som du sier. Jeg har nå søkt litt rundtomkring og det ser ut for at alle de maritime radiofyrene virkelig er nedlagt i Nordsjøområdet. Noen få er omfunksjonert til å drive med utsendelse av korreksjonssignaler for dGPS.

Men jeg finner de radiofyrene som brukes for flyplassene, dem har jeg også i listene med nøyaktige posisjonsangivelser.

Ellers er jeg fullstendig enig med deg i at radiopeileapparatet hører hjemme på museum, men min "Poseidon" er som verneverdig skip et flytende museum. Derfor vil jeg ha peileapparatet ombord, og når vi er ute på praksistur med den gruppen som går Fritidsbåtskipper så kan de få anledning til å prøve seg; mest for moro skyld   -   men også for å se hvor meget enklere alt er blitt med GPS.

Takk til deg også Arne Lian for svar, jeg var innom på linkene og fant delvis de opplysningene som refereres ovenfor.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du kan bruke fyr som er i nærheten av flyplasser, jeg vet ikke helt hvor du holder til, men hvis det er det jeg tror så er det vestlandet, skal gi deg noen fyr her:

Varhaug syd av Sola FRQ 319, Rennesøy FRQ 378 nord av Stavanger, Bratta syd av Flesland FRQ 336, Askøy nord av Flesland FRQ 360, Vigra FRQ 355, Du kan få alle de opprative flyfrekvenser hvis du sender meg en IM, så kan jeg sende deg et kart i posten.

Kristian :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...