Jump to content

Tidsbruk: Ørebro-Stkhlm-mlmø-Langesund med Folkbåt 25 fot. :)

vikers

Recommended Posts

Noen som kan komme med et fingeren i været estimat her?

Seile - gå for liten motor...hver dag gjennom hele dagen, dag ut dag inn...ikke i mørket.

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Men du kan jo spare atskillig ved å droppe Malmø, da - og heller gå Gøta kanal. Men turen er kanskje målet?

dette er ett bedre alternativ....koster dokk litt men du er ikke väderutsatt på samme sett

rekordet jag hört genom Göta Kanal er 3 dygn......tror det er over 60 sluser + broer så det

er mye venting her o der

fra Gbg-Langesund.....en lang dag.... :wink:

S/Y Gunga Din

Men du kan jo spare atskillig ved å droppe Malmø, da - og heller gå Gøta kanal. Men turen er kanskje målet?

Turen er i og for seg ikke målet, men 50-60 sluser og et utall broer + mange kroner er jo ikke målet akkurat det heller. :lol:

Har du kjøpt båt i sverige?? Eller skal du på tur??

Neida...jeg har svensk båt jeg...

Skal muligens hjelpe en kamerat som har veldig lyst på en folkbåt med å få den hjem hit, men det er ikke så lett å få tak i henger som kan passe bak en bil (det skal jo med en lang mast her også...) - så frakt på egen kjøl er jo å foretrekke. Er en rimelig og fin båt i Ørebro som kan sjøsettes der og så er det bare å sette segl....men det vil jo ta tid....

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Med google earth fant jeg det til å bli rundt 770 nm. 4-5knop effektiv fremdrift langs kursaksen er vel riemlig realistisk. 12 timer om dagen med seiling gir 12x4=48 nm 12x5=60. La oss da si at det blir 60 nm om dagen. 60/770 gir ca 13 dager. To uker er da en ganske realistisk plan om du går rundt.

Tar du gøta kanal blir det i underkant av 300 nm og en knapp uke er høyst realistisk..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Folkbåt :flag::cheers:

Har han søkt på hegere på nettet??? Det selges utrolig mange hengere som er laget til folkbåten...

Har sett de fra 5000 kroner men de fleste ligger til rundt 10 000,-

Ring noe folkbåtsgubber som kappseglar...kansje dom har en o leie eller låne ut....

(en seglare hjelper en annen seglare vettu :wink: )

eller en vanlig hjemmesveised båtvogn.....en sådan kan du dra på allmänn veg her i Sverige i

max 30 km/h........eller 16knop fra Örebro til Strömstad.... :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Ring noe folkbåtsgubber som kappseglar...kansje dom har en o leie eller låne ut....

(en seglare hjelper en annen seglare vettu :wink: )

eller en vanlig hjemmesveised båtvogn.....en sådan kan du dra på allmänn veg her i Sverige i

max 30 km/h........eller 16knop fra Örebro til Strömstad.... :smiley:

Det var ikke noe dumt forslag...

Vet du hva jeg skal lete etter i området rundt Strømstad om jeg skal finne noen som kan ha en slik henger å låne/leie ut?

Kan da plukke opp den på vei bort og levere den igjen etter å ha satt båten på vannet....

Ellers så har jeg kikket litt på Gøta kanal da. :) Den åpner nå den 2. mai og det er jo en flott tur, selv om det er mange sluser.

Kanskje jeg bare skal ta det som en ukes ferie, og slå meg til ro med det...., men det hadde jo vært fint å starte seilturen i Strømstad..., så om du (eller andre) vet hvilke klubber man kan høre med, så si ifra..

Hvor må man starte Gøta kanalturen om man er i Ørebro, forresten? Må man rundt, og så starte fra østersjøen, eller finnes det "snarveier", slik at man hopper på et sted underveis?

Alternativ.

Kjør den på bil til til Kristinehamn. Sett ut og rigg opp der.

Seil over Vänern til Vänersborg og gå så Trollhätte kanal til Gbg.

Kun seks sluser og SEK 750.-.

Fikk svar på mail fra Gøta Kanal idag, hvor jeg spurte om mulighetene for å seile kanalen fra Ørebo til Gøteborg. Svaret var at fra Karlsborg til Sjøtorp kostet det 1200,- SEK + Trollhetta kanal til Gøteborg 750,- SEK. Men på kartet ser det da vanskelig ut å seile fra Ørebro til Karsborg...eller er et greit gjennom kanaler og småvann? Grunnen til at jeg gjerne vil sjøsette i ørebro er at jeg der kan la båten henge i stropper første natten, slik at den ikke fyller seg så mye med vann før den trutner...kan styre dette selv, og det er en stor fordel synes jeg...og så kan jeg rigge opp døgnet etter, slik at båten er trutnet endel først.

Her synes jeg det er mange tungvindte måter å få en båt hjem på...

Mellom Stockholm og Oslo går veldig mye tungtransport både fra finland og østeuropa. Her er mulighetene for returlast store.. og da bør det ikke bli så dyrt. En folkbåt bør gå på en vanlig tralle (semitrailer), med kapell, dvs den typen de fleste bilene er av..

Transportselskapene er veldig glade i returlast :yesnod::yesnod:

Nå skal det sies at min måte med Gøta kanal er ikke tungvinn fordi den nå faktisk er ønsket. :lol:

Jeg har lest websidene til kanalen, og ser faktisk frem til "gressenketur på kanalen"...bare synd at Jon Skolmen ikke er på samme turen som meg! :wink:

Om jeg ikke hadde hatt tiden, så hadde en fellestransport med de 10 mystiske mahogny-tonnene dine vært flott det, Perlen. :lol: Men båten her flyter fint i sjøen, og har en motor som fungerer og seil som fylles greit med vind, så denne kommer hjem på egen kjøl. :sailing:

Men...kan noen fortelle meg om kanalen går gjennom Ørebro, eller må jeg på finurligvis komme meg til Karlsborg som damen fra kanalen sa jeg skulle kjøpe billet fra om jeg var i Ørebro. Kan jeg seile fra Ørebro til Karlsborg?

Det var ikke noe dumt forslag...

Vet du hva jeg skal lete etter i området rundt Strømstad om jeg skal finne noen som kan ha en slik henger å låne/leie ut?

Kan da plukke opp den på vei bort og levere den igjen etter å ha satt båten på vannet....

Ellers så har jeg kikket litt på Gøta kanal da. :) Den åpner nå den 2. mai og det er jo en flott tur, selv om det er mange sluser.

Kanskje jeg bare skal ta det som en ukes ferie, og slå meg til ro med det...., men det hadde jo vært fint å starte seilturen i Strømstad..., så om du (eller andre) vet hvilke klubber man kan høre med, så si ifra..

Hvor må man starte Gøta kanalturen om man er i Ørebro, forresten? Må man rundt, og så starte fra østersjøen, eller finnes det "snarveier", slik at man hopper på et sted underveis?

nej vet ikke det tyvärr.......leta efter folkbåtsider

skall du sjösätta i Örebro......så skall du först över Hjälmaren-Hjälmare kanal-Mälaren-Södertälje-Östersjön-Mem-Götakanal-Vänern-Gbg-Langesund

en sådan seglats gör du ikke på en uke....definitivt ikke 'ferie'-uke .......låter mer som ett slav-skepp.... :lol::wink:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

ok.....så skjønner jeg litt mer.

Damen på kanalkontoret trodde jeg hadde båten på henger i Ørebro, og skulle sette den på vannet på nærmeste sted langs kanalen.... :crazy:

Jeg skulle jo liksom ha båten på vannet i Ørebro for der får vi gratis sjøsetting og påmasting, samt at det da ikke kom med kostnader enn strengt nødvendig.

Men..for 4000,- så kan altså bil hente i Ørebro og sette den på vannet igjen slik at jeg kan ta kanaltur til nye 2000,-. Så må jeg sikkert betale noe mer for å få satt mast på igjen så vi sier sikkert 1000,- til. Da snakker vi 7000,- før turen hjem har begynt :lol: - og kameraten som trodde han var heldig da jeg sa at jeg ikke skulle ha noe for å seile denne hjem for ham... betale båten, noen store sterke, noen kilo kyllingvinger og noen liter bensin skulle være totalen, men..men... båt koster enten det er gratis eller ikke! :lol:

Vil bare takke alle sm har kommet med gode innspill her, men det ble ikke noen handel på min kamerat.

Jeg rådet ham til å vente litt og se ann - for med denne båten i Sverige så påløp de jo 10 000,- i utgifter for å få båten hjem - penger som heller burde gå inn i en bedre båt. Så da ble det ikke Gøta Kanal på meg i år....i hvertfall ikke med den båten.

Kanskje jeg får mulighet til å ta Agnes med "hjem" en liten tur til høsten. :sailing:

Bare å prøve Trollhetta-kanalen hadde vært morsomt, og den kostet jo ikke mer enn 750,-

Bare å prøve Trollhetta-kanalen hadde vært morsomt, og den kostet jo ikke mer enn 750,-

Trollhättekanal er ingenting.......relativt modern kanal..vannet kommer underifra...dvs lungt o stille....Götakanal er mer

spenning...der åpnes små luker i slussportarna så att det blir litt mer fart, spes för båtarna längst fram... :smiley:

lyfthöjden i Trollhättan ca 5-6m

i Götakanal ca 3-4m

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...