Jump to content

SUN 33 og drev?

marthe 2

Recommended Posts

:confused: 96 mod. Sun 33 m/volvo kad42 216hk på prop. og vp duopropp drev. Vurderer å kjøpe denne,men er usikker på om motoren er litt for liten til denne båten og om drevet tåler denne belastningen over tid. Marsjer på ca 18knop og maks ca24 knop.Er ikke sikker på turtallet da,men går utifra at den ligger på ca 3300 omdr. Eller er det slik at båter på denne størrelsen (5000kg) burde hatt fastaksling? Hva med mercruser på 300hk og bravo 2-3?Noen som har erfaring om dette? Redigert av marthe 2 (see edit history)

Jeg hadde vel lagt ut noe mere data om hvilken motor og drev som er montert... Da er det nok noe lettere å få gode svar her.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Takk for svar til dere. En D6 hadde gjort susen ja.Hva kan jeg få for motor og drev hvis jeg selger det, og hva er prisen på en D6 med drev sånn ca? :rolleyes:

Har dere hørt om noen som har havarert drev med kad 42 på denne båten eller tilsvarende tonnarsje.p.g.a. belastning.

Nå ser jeg jo at det er båter av denne størrelse med singel kad 42 som selges fortløpende på nettet. Kanskje 2 kad 32 er et godt alternativ? Dobbelt veldikehold ja, men kanskje en berger drevet mot havari.

Tviler på at VP DP drevet er noe problem her det tåler det meste. Spørsmålet jeg ville stillt meg har KAD42 nok effekt til denne båten. Videre har det vært en del problemer med KAD42 og klinger ikke like bra i båtkjøpere sine ører som KAD43 og KAD44.

På båter av denne typen/størrelsen har de største Yanmar i kombinasjon med Bravo III vært et problem. Drevet tåler ikke de store belastningene motoren gir i kombinasjon med tungdrevet båt og singel installasjon.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Litt delte meninger her, men det bunner vel ut i hvilken marsjfart du er fornøyd med. Belastningen på drev/motor bestemmer du jo med hvilken propellinstallasjon du velger. Plass og komfort er suveren i SUN 33 etter min mening, og vil ikke akkurat kalle denne båten tungdrevet. SUN 33 er veldig mye båt for pengene. (Har ikke SUN selv)

Den skal marsje på ca 18 knop og ca3300 omd. Det synes jeg er en fin turfart. Kad 42 er vel på 230hk og 216 på propellen..........

Er ikke sikker på hva du mener med propellinstalasjon men.

Det heter vel vp290 duopropp det som står på og går utifra at propellene er riktige til denne båten.

Ellers så synes jeg det er en kjempe praktisk båt med mange fine løsninger

Redigert av marthe 2 (see edit history)
Er ikke sikker på hva du mener med propellinstalasjon men

Mener størrelsen på propellene, som du er inne på. Det er viktig at du har et propellsett som er "lett" nok når du er ferielastet. Når en ikke har masse kraftoverskudd, så er det en løsning å sette på et "lett" propellsett når du er ferielastet.

Er det ikke slik at KAD42 ofte er "stilt" høyere enn sinde 216 HK "for å ihvertfall være 216 hk"? Med begrunnelsen at dette er en mekanisk motor, kontra f.eks 44 som er elektroniks styrt. jeg snakket med en kar hoa Joda som fortalte meg dette. han viste til båter med kad42 (216hk) i noen tilfelle gikk bedre enn båter med kad44 (248hk).. synspunkter/erfaringer?

joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...