skibsplast 460 ts Startet 15.April.2007 Del på Facebook Startet 15.April.2007 Jeg har en 1987 modell suzuki 65 hk som "spiser" plugger. Motoren virker helt strøken bortsett fra denne feilen. Når jeg har byttet pluggene og finjustert forgasserene fungerer den som en drøm i en time eller to. Jeg har vært hos merkeverksted med den et par ganger, men da har de ikke merket noe til feilen, og med en gang jeg har fått den ut på sjøen igjen så er feilen der igjen. Er det noen her som har noen ide om hva som kan være feil? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Hva slags merke plugger - og er de like som instruksjonsboka sier? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
skibsplast 460 ts Svart 15.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2007 Husker ikke helt hva det var slags plugger, det var iallefall Ngk. Brukte de pluggene som skal brukes ifølge vekstedhåndboka, pluss at jeg prøvde et sett andre plugger som jeg ble anbefalt å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Hva skjer med pluggene, det at motoren spiser plugger sier egentlig ingenting Hvordan ser de ut ??, begynner de å fuske ??( 0 gnis eller bare på måfå ), brenner de opp??,gjelder det alle pluggene??, når begynte det ?? . Hadde det problemet på en eldre Johnson V4, ene sylinder banken bruke opp plugger, problemer var.......løningen var 2 nye sylinder foringer + stempler, men det er vel ikke det du vil høre............... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
skibsplast 460 ts Svart 15.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2007 De ser egentlig ikke så veldig stygge ut, den øverste blir mest sotet, den midterste ser litt bedre ut mens den nederste ser helt fin ut. Når motoren er på sitt dårligste er det veldig vanskelig å få opp turtallet, den vil bare dø helt ut. hvis jeg får opp turtallet så går den fint. Dette er snakk om når den står i gear. Når den står i fri er det lettere å få opp turtallet. Ikke så lett å forklare:) Har foresten tatt kompresjoonstest og den ser bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 15.April.2007 Del på Facebook Svart 15.April.2007 Har du riktig åpning på pluggene da eller kansje du skal bruke noen som tåler mer varme?mvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Pappa Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Hei, Jeg skal på ingen måte utgi meg for å være ekspert på båtmotorer, men jeg har fiklet og skrudd på både moped og bilmotorer på hobbybasis noen år.... Tanken som slår meg er om impeller og kjølesystem fungere som det skal ? Jeg tenker på dette ettersom det i følge din beskrivelse er forskjell på hvordan pluggene fungerer/ser ut. Det kan jo tenkes at den som er "penest" er den som får best kjøling, og derved riktigst arbeidstemperatur, mens de andre går for varme/kalde. Mulig at dette er et "skudd i blinde", men det er et forslag til vurdering. Impeller skal vel egentlig byttes regelmessig uansett.... Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Har foresten tatt kompresjoonstest og den ser bra ut. Var ikke litt mindre kompresjon på nederste sylinder, vel? I så fall er sjansen stor for at nederste sylinder trekker opp vann fra stammen, og at det er derfor den nederste tennpluggen er "renere"... Bytt pakninger og simmerringer mellom blokk og stamme, så funker nok motoren din igjen. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
skibsplast 460 ts Svart 16.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2007 Åpningen på pluggene har vært riktig og har prøvd plugger som skal tåle mere varme, uten at det hjalp. Kontrollstrålen som indikerer at impelleren fungerer ser bra ut, men jeg vet at det er noen år siden impelleren ble byttet sist Er det da noen vits i å bytte impelleren? Når det gjelder kompresjonstesten, så var det lik kompresjon på alle sylyndrene og de på merkeverkstedet sa at kompresjonen såg bra ut. Har fått anbefalt å kjøpe overhalingssett for forgasserne, og ta en grundig rens på forgasserne pga. at slitasje på dysene kan gjøre at blandingen blir feil og dermed ryker pluggene. Noen som har noen meninger om dette? Takker for alle svar og invendinger. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Tja.... Kanskje ikke dumt med en rens og en gjennomgang av forgasserne... - du sier finjustert; hva betyr det? - Det er ikke slik at når du får den på sjøen, så rekker pluggene og sote ned på de to øverste før du får gitt turall etter oppstart og utmanøvrering? - At de to øverste øverste forgasserne renner over på tomgang? -er flottørhøyden riktig? Videre hva med pluggledninger og coiler; er disse friske og uten overslag som kan hindre god gnist under belastning? Husk at verkstedene kun kan kjøre de i dunk uten belastning. Dette blir ikke det helt samme som en sjøprøve.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
bolla Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 blir motooren varm da? termostaten kan være "frosset" åpen....soter den er den for kald eller får for mye bensin eller for kalde plugger.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.