Jump to content

Problem med Suzuki 65hk 87-mod

skibsplast 460 ts

Recommended Posts

Jeg har en 1987 modell suzuki 65 hk som "spiser" plugger. Motoren virker helt strøken bortsett fra denne feilen. Når jeg har byttet pluggene og finjustert forgasserene fungerer den som en drøm i en time eller to.

Jeg har vært hos merkeverksted med den et par ganger, men da har de ikke merket noe til feilen, og med en gang jeg har fått den ut på sjøen igjen så er feilen der igjen.

Er det noen her som har noen ide om hva som kan være feil?

Hva skjer med pluggene, det at motoren spiser plugger sier egentlig ingenting :smiley:

Hvordan ser de ut ??, begynner de å fuske ??( 0 gnis eller bare på måfå ), brenner de opp??,gjelder det alle pluggene??, når begynte det ?? .

Hadde det problemet på en eldre Johnson V4, ene sylinder banken bruke opp plugger, problemer var.......løningen var 2 nye sylinder foringer + stempler, men det er vel ikke det du vil høre............... :smiley:

Arne Kjetil

De ser egentlig ikke så veldig stygge ut, den øverste blir mest sotet, den midterste ser litt bedre ut mens den nederste ser helt fin ut. Når motoren er på sitt dårligste er det veldig vanskelig å få opp turtallet, den vil bare dø helt ut. hvis jeg får opp turtallet så går den fint. Dette er snakk om når den står i gear.

Når den står i fri er det lettere å få opp turtallet. Ikke så lett å forklare:)

Har foresten tatt kompresjoonstest og den ser bra ut.

Hei,

Jeg skal på ingen måte utgi meg for å være ekspert på båtmotorer, men jeg har fiklet og skrudd på både moped og bilmotorer på hobbybasis noen år....

Tanken som slår meg er om impeller og kjølesystem fungere som det skal ? Jeg tenker på dette ettersom det i følge din beskrivelse er forskjell på hvordan pluggene fungerer/ser ut.

Det kan jo tenkes at den som er "penest" er den som får best kjøling, og derved riktigst arbeidstemperatur, mens de andre går for varme/kalde.

Mulig at dette er et "skudd i blinde", men det er et forslag til vurdering. Impeller skal vel egentlig byttes regelmessig uansett.... :rolleyes:

Har foresten tatt kompresjoonstest og den ser bra ut.

Var ikke litt mindre kompresjon på nederste sylinder, vel?

I så fall er sjansen stor for at nederste sylinder trekker opp vann fra stammen, og at det er derfor den nederste tennpluggen er "renere"...

Bytt pakninger og simmerringer mellom blokk og stamme, så funker nok motoren din igjen.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Åpningen på pluggene har vært riktig og har prøvd plugger som skal tåle mere varme, uten at det hjalp.

Kontrollstrålen som indikerer at impelleren fungerer ser bra ut, men jeg vet at det er noen år siden impelleren ble byttet sist

Er det da noen vits i å bytte impelleren?

Når det gjelder kompresjonstesten, så var det lik kompresjon på alle sylyndrene og de på merkeverkstedet sa at kompresjonen såg bra ut.

Har fått anbefalt å kjøpe overhalingssett for forgasserne, og ta en grundig rens på forgasserne pga. at slitasje på dysene kan gjøre at blandingen blir

feil og dermed ryker pluggene. Noen som har noen meninger om dette?

Takker for alle svar og invendinger.

Tja.... Kanskje ikke dumt med en rens og en gjennomgang av forgasserne... - du sier finjustert; hva betyr det? - Det er ikke slik at når du får den på sjøen, så rekker pluggene og sote ned på de to øverste før du får gitt turall etter oppstart og utmanøvrering? - At de to øverste øverste forgasserne renner over på tomgang? -er flottørhøyden riktig?

Videre hva med pluggledninger og coiler; er disse friske og uten overslag som kan hindre god gnist under belastning? Husk at verkstedene kun kan kjøre de i dunk uten belastning. Dette blir ikke det helt samme som en sjøprøve....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...