Jump to content

Pumpe oljetrykk før første oppstart


Sequoia

Recommended Posts

Det kan være fornuftig å pumpe opp oljetrykket før hver eneste start. Når motoren har stått noen timer, blir det metallisk kontakt mellom hvitmetall og tapp, og da bir det grensesmøring inntil oljetrykket kommer opp.

 

Dette er vel å gå over grensen når det gjelder anbefaling? Nå har jeg tre V-motorer under mine vinger. V-motorer har smale rådelagere og er utsatt når det gjelder utilstrekkelig smøring. Ingen av de tre motorene kan kjøres på starteren uten at motorene starter. Den eneste måten jeg kan kjøre starter uten at motoren starter, er å fikle med diesel- eller elektrisk anlegg. Ingen av prosedyrene for noen av disse motorene impliserer slik triksing. Den ene motoren er sprett ny, de to andre har gått langt. De er like gode alle tre. Og to av dem har tildels lange hvileperioder. I havna der jeg ligger går det nå 350 båter i sjøen i rask rekkefølge, de blir startet opp etter vinterlagringen, sjekket at kjølevannet kommer, trykket er oppe, og de forsvinner fra kaia. Det er ingen som har smøreproblemer.

Link to post

:smiley:

Tja. Jeg har yanmar 4J2UTE motor og i instruksjonsboka blir det anbefalt å kjøre motor på starteren ca. 5-10 sek. med stoppknappen inne dersom motor har stått stille en måneds tid.

Å kjøre starteren (10 sek. med 1/2 min. pause x 3) før start etter vinteropplag praktiserer jeg og mener at dette er en skånsom måte å bryte motoropplaget på.

 

mvh

Haba

Link to post
Tja. Jeg har yanmar 4J2UTE motor og i instruksjonsboka blir det anbefalt å kjøre motor på starteren ca. 5-10 sek. med stoppknappen inne dersom motor har stått stille en måneds tid.

Joda, kjøper den. Det er ikke alle motorer som har stoppeknapp. Når man slår på tenningen, vil en hel del diesler aktivisere ekstra innsprøyting (kaldstart), gløding (forkammer), etc. Da vil man vaske sylinderveggene i diesel, ikke så farlig, og sende diesel ned i motoroljen, ikke så farlig. Det som ikke er like greit, er at det kan være et overskudd av diesel når motoren tenner. Det kan være uønsket. For å kunne kjøre en slik 'ikke starte sekvens', må man isolere en del funksjoner i motoren. Og da skal man vite hvilke funksjoner man kan- og ikke kan isolere. Derfor skal man være litt tilbakeholden med glupe ideer, hvis ikke ideene som i ditt tilfelle, er nedfelt i instruksjonsboken.

 

Når det gjelder TMe, henspeiler artikkelen på en 'ekstra dings' som kan monteres. Og det er klart at slikt funker helt fortreffelig. Og en del større diesler har både forvaming- og pumping av motorolje før start som prosedyre.

 

Vi andre bør nok starte opp slik som instruksjonen sier. For Hulda går det på: Gass i nøytral, slå på tenningen- vent til glødelampen slukker, start. Kjør motoren umiddelbart opp i 1100 rpm ubelastet. Sjekk for trykk og ev. lekkasjer. Og da har Hulda motor i minst 20 år. Men ekstra smøring og greier tilsvarede 30 år, kanskje. Men selv med 20 år har skipperen passert 80 år. Det hele begynner å få et skjær av akademisk interesse. Og slik er det vel for de fleste. Man skal vel tenke på at den største fienden for en marinemotor er korrosjon, og andre ting som ikke har sterk relevans til oljefilm under start.

Link to post

Åj åj åj...

 

Har man kjøpt et så elendig produkt (motor) at den tar skade av å stå i ro noen timer, bør den ikke brukes utaskjærs i hvertfall.

 

Hverken jeg eller naboene mine eller noen jeg kjenner, står opp ekstra tidlig om morgenen for å pumpe opp oljetrykk i bilmotoren. Har forøvrig heller ikke fått med meg noe sted at det bør gjøres......

 

Det får da være grenser for hvor mange prosedyrer og fjollerier man skal drive med bare for at motoren har havnet i hekken på en båt.

 

Skift olje og filter ved behov, og start motoren når du skal på tur. Ikke 3 ganger i døgnet bare for å gjøre det. Det virker som om noen også har den hobbyen her vinterstid.

 

Helt enig med Hulda her.

 

Ben Sin

Link to post
Dette er vel å gå over grensen når det gjelder anbefaling? Nå har jeg tre V-motorer under mine vinger. V-motorer har smale rådelagere og er utsatt når det gjelder utilstrekkelig smøring.

På store motorer pumper man alltid opp smøreoljetrykket før start. Det skjer ikke noen katastrofe sånn umiddelbart om man unnlater å gjøre det, men lagrenes levetid forlenges om man pumper opp smøreoljetrykket før start. Grensesmøring sliter nemlig på lagrene. Men mindre motorer mangler vel primepumpe, så da så.....

 

Har man kjøpt et så elendig produkt (motor) at den tar skade av å stå i ro noen timer, bør den ikke brukes utaskjærs i hvertfall.

 

Hverken jeg eller naboene mine eller noen jeg kjenner, står opp ekstra tidlig om morgenen for å pumpe opp oljetrykk i bilmotoren.

Motoren behøver ikke å være elendig fordi om brukeren følger en god startprosedyre når utstyret tillater det. Min kommentar gjaldt selvfølgelig ikke bilmotorer, for der har man ihvertfall ingen primepumpe.

Link to post
Nå som jeg trodde jeg hadde forstått dette

 

Bunnlinjen er: Les instruksjonsboken og følg anbefalingene der. Det kan være at kjøring på starteren sliter mer på denne enn økonomien i sparte rådelagre skulle tilsi.

 

Og mens jeg er i farta: Jeg har jobbet for Caterpillar. De lager mellomstore marinediesler og små- og store diesler for anleggsmaskiner. Med mellomstore marinediesler mener jeg den gangen tilbake på 80-tallet at vi hadde vi fra 6'ere til en V-12 på 1600 hk eller noe i den retningen. Middels anleggsmotorer var 3408 på 11 liter motorvolum. Det er mulig at V-12'eren kunne prime oljetrykk, men ingen av de andre. De bare banka ivei, sommer som vinter.

 

Disse motorene som kan prime oljetrykk har som regel en veivaksling som veier mange ganger hele motoren din. Den første V-12'eren som kom inn på gårdsplassen vår kom på stor lavlast semitrailer. Og vi hadde mobilkran for å løfte den av.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Betyr altså dette at det likevel ikke har noen hensikt å kjøre startmotoren noen sekunder med stoppknappen inne.

Jo da, det har betydning, men se videre.

 

Les instruksjonsboken og følg anbefalingene der. Det kan være at kjøring på starteren sliter mer på denne enn økonomien i sparte rådelagre skulle tilsi.

 

Disse motorene som kan prime oljetrykk har som regel en veivaksling som veier mange ganger hele motoren din. Den første V-12'eren som kom inn på gårdsplassen vår kom på stor lavlast semitrailer. Og vi hadde mobilkran for å løfte den av.

Hulda er muligens inne på noe (selv om veivakselen i enhver motor veier mye mindre enn resten av motoren), men hvis en slik veivaksel skades, koster det skjorta. Og lagrene er heller ikke gratis.

Link to post
Jeg har en Mercruiser 5.7 V8.... denne har stått vinterkonservert siden september ifjor.

 

Må jeg pumpe oljetrykk før jeg starter den for første gang denne sesongen?

 

I følge servicehåndboken er det anbefalt å prime motoren hvis den har stått mer enn 6 mnd.

Da skal du ta ut fordeleren og kjøre oljepumpen med drill med egnet verktøy isf aksling til fordeler.

Personlig ville jeg gjort dette hvis jeg ikke visste hvor lenge motoren har stått.

 

Har sett ett par tilfeller av import-båter som har støvet ned i år, hvor veivlagrene har vært så tørre at de har blitt med rundt! = totalhavari.

 

Til vanlig er det overkill å prime, tungvint er det også.

Har ellers sveiva igang MTB- MTU'er i forsvaret noen år (v-16 96L 3600hk). Der var det trykker fra primepumpen som åpnet for starteluften.

Men som nevnt, veive veide nok mer en 4stk 350'er :lol:

Link to post
  • 11 måneder senere...

Bensin motorer i båt trenger vanligvis ikke noe annet enn å vri om start nøkkelen.

Har motoren stått en vinter, vil ofte flottørkammeret (forgasser motor) være tomt og den tiden det tar å fylle det er nok til å få olje rundt i motoren. På injectionmotorer vil det og ta noen sekunder før start, så det er vanligvis ikke noe problem.

 

På diesel motorer er det noe helt annet. Er motoren med turbo må (skal) denne smøres før oppstart ellers vil den fort havarere.

Diesel motorer har stopp knapp (elektrisk forbundet med en solenoide på diesel pumpen som stopper tilførselen) eller en spak for mekanisk stengning av tilførsel, så det kommer ikke noe diesel inn i motoren. Startmotoren skal forøvrig ikke kjøres lenger enn foreskrevet, ca 15 sek.

Har to Mercruiser 4.2L 220hk med turbo og manualen sier ihvertfall 15 sek "priming" for å smøre turbo lagre.

Da vil motoren forøvrig også få smøring.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Hvordan skal jeg starte opp påhengsen etter noen mnd'er med vinterdvale ? ( Sku den i gang ? )

 

Når jeg la båten i hagen i høst sprøytet jeg inn 2 taktsolje inn i sylindrene, og i vinter har jeg minst en gang i måneden vært å dreid på svinghjulet.

Motoren skal få nye plugger i år, men jeg tenkte å starte den opp med de gamle først for å få ut olja og den skiten der, for så bytte til nye plugger..

Det er nå slik jeg gjør det. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...