Jump to content

Veldig vanskelig å manøvrere en snekke?

Skvulpen

Recommended Posts

Siden jeg vurderer overgang fra daycruiser til plastsnekke, så lurer jeg fælt på hvor vanskelig det egentlig er å manøvrere slike båter, "alle" sier jo at de er besværlige ... Forstår at det må bli noe krøkkete å bakke med en båt som har fast aksling og roret bak propellen ... Men hvor vrient er det i grunn? Vil en slik båt gå helt sine egne veier, hvilken teknikk brukes?

Regner med at man venner seg til etter hvert, men det hadde vært greit om noen med erfaring kan si litt om hva som eventuelt venter meg om jeg kjøper en 24 fots plastsnekke a la Nidelv 24, Hanto 24, Diana 700, el.l. Må jeg regne med mange pinlige seanser og latter fra publikum når jeg skal inn i båsen min de første gangene?

Spent på svar, håper jeg ikke blir "skræmt"! :smiley:

Med bare litt trening, så kan du legge til elegant og nøyaktig. Sleng en fender i vannet, og tren opp mot den - eller finn ei brygge med bildekk du kan trene mot.

Hemmeligheten er å gå inn skrått mot brygga for så å slå bakk når du trenger å vri deg inn. Bakenden på båten vil da vris inn, det blir omtrent som å parkere en bil med brekksladd!

Årsaken til dette, er at propellbladene vil 'slippe' litt når de er øverst mot skroget på grunn av turbulens. Nederst så vil de gi full effekt, og denne forskjellen gjør at en båt sparker forsjellig vei etter som du gir på fremover eller slår bakk.

Båten sparker mer til siden dersom du gir på fullt, dette fordi forskjellen da blir større. Dette kan du utnytte elegant; dersom du trenger å vri båten mye så venter du til siste liten for så å gi på full bakk en kort stund. Trenger du å vri mindre, så gir du på mindre - men en lengre stund.

Båten min er et godt eksempel, akterenden kan sparke en meter eller tre når jeg setter den i gir. Det gjør det så godt som umulig å legge til med styrbord side, så jeg legger alltid til med babord. Har hatt noen morsomme opplevelser med SMÅ marginer som har endt opp med å legge båten død i båsen eller langs ei brygge. Forrige båten var en virkelig utfordring som krevde planlegging - og sånt lærer man jo av.

En annen ting er at dersom du går bakover og trenger roreffekt motsatt vei av den veien båten vrir seg, så er det beste å komme deg i sig for deretter å sette giret i nøytral. Da får du normal effekt også denne veien.

Hei. Jeg lånte i sin tid bok på dansk på biblioteket(Everitt, Dick og Rodger Witt: Bådens manøvrering. 1984) Der tok de for seg hvordan man manøvrerte ulike båtyper, drev/aksling seilbåt etc. Det var da vi kjøpte båt med aksling for første gang. Etter å ha lest denne boken( å trent med båten) ble jeg litt av en "ekspert" på å kjøre båten med aksling. Det er faktisk moro å manøvrere med aksling når man vet hva man skal gjøre og det er fornøyelig å ligge i havn på kvelden å se alle de som prøver på umulige ting fordi de ikke skjønner teorien. Uten å ville tråkke noen på tærne så er min påstand at med rett teoribalast og trening så blir baupropell "overflødig" på de fleste båter. Dvs. at man løser de fleste situasjoner og at man kjenner seg selv og båten så godt at man ikke prøver på umuligheter.

med rett teoribalast og trening så blir baupropell "overflødig" på de fleste båter. Dvs. at man løser de fleste situasjoner og at man kjenner seg selv og båten så godt at man ikke prøver på umuligheter.

:yesnod:

Padle-effekten er grei å ha men det er mange som glemmer effekten av vannstrøm over roret. Det er betydelig mer effektivt, nemlig. Med litt øvelse er det ikke umulig å få en snekke til å gå nesten sidelengs.

For de teoretisk anlagte er det en del artig lesning her - se punkt 9 (langt nede!).

Senest i går hadde jeg den fornøyelse å beskue en tillegging som gikk helt skeis fordi føreren ikke hadde peiling på hva propeller og ror gjør for noe (baugpropellen hadde han derimot full kontroll over :rolleyes: ). Situasjonen var enkelt og greit en to-maskiners aksling-båt som skulle bakke inn i en bås; med lett sidevind. Båsen var til BB for båten. Da hekken drev forbi "åpningen" i båsen fordi baugen "blåste bort", forsøkte og forsøkte denne uheldige mann igjen og igjen å snu båten rett vei igjen. Ved hjelp av baugpropellen. Han skjønte ikke hvorfor ikke hekken kom seg bort til der den skulle. Det beste han klarte var å få hekken bort til den ene utliggeren mens den andre skrapte siden. Ved hjelp av hånd- og fotmakt fikk de så hekken inn i båsen.

Da båten drev av, skulle han i stedet ha gitt fullt BB ror og (ev. støtvis) forover på SB motor og samtidig SB på baugpropellen. Det hadde fått ham bort fra utliggeren og til en bedre prosisjon for å prøve igjen. Deretter akterover på SB motor, ev. med litt thrust fortsatt eller litt forover på BB motor, for å få hekken inn i åpningen. Muligens fullt SB ror og litt forover på BB motor for å få hekken til å bevege seg sidelengs motsatt vei ved behov.

Det er herlig å se andres viderverdigheter ved tillegging. For da blir det så mye lettere å leve med egne tilkortkommelser... :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Takker for fornuftige innspill. Virker som dette skal være overkommelig. Selv med daycruiser trengs det en del øving for å legge elegant til kai. Dette med å utnytte propellens padleeffekt, samt skifte hurtig mellom fram- og akterover sammen med hurtig ratting styrbord / babord, er teknikk jeg har øving i. Daycruiseren har dessuten liten kjøl og er vel mer utsatt for sideveis driving i vind og strøm, enn tyngre snekker med kjøl.

Men vil ikke slike raske girskift belaste girene på trauste, gamle VP-er og Yanmarer fra 80 - tallet noe voldsomt? Lett for at det hele sier pang, full skjæring? :wink:

Mye artig lesning ja. Jeg syns forøvrig litt synd på de som sliter med å legge til. Ofte går det vel på manglende interesse for hvordan ting fungerer eller lite trening.

Det absolutt værste jeg vet er folk som bruker kjeften og gaper og skriker når de skal legge til. Eller kommandering. Hersketeknikker blir også brukt.

Jeg kjører heller i fjellet eller i brygga istedenfor å skrike. Uansett.... Hvert eneste år ser jeg mange som skriker og bærer seg når de skal legge til. Blir ikke noen hyggelig båttur av sånt!

Også var det de som forventer at folk spretter opp og "tar imot" båten når de ankommer akkurat på det stedet du har valgt å ligge for deg selv.. Og rekker du ikke bort i tide til denne fjompen som ikke greier å bruke bakken, så får du kjeft! Nei uff og uff. Greit å være hyggelig å ta imot tampen når noen kommer, meg jeg orker ikke å være delaktig i et slags høyrøstet skuespill til sjøs.

Å be noen "ta imot tampen" har jeg helt sluttet med.

I 50% av tilfellene blir vedkommende stående der med tampen uten å gjøre noen ting. Av de 50% som faktisk gjør noe, kan du banne på at de går FOROVER med springet mitt! Uansett hvor mye jeg ber de om å gå AKTEROVER og gjøre fast. Hvis de mot formodning hører på det jeg sier, og gjør fast som et spring, rister de oppgitt på hodet og lurer på hva slags tulling jeg er som vil ha baugfortøyningen BAKOVER :confused:

Under ekstremt enkle forhold tør jeg å overlate fortøyningen til en helt ukjent. Men da behøver jeg strengt tatt ikke hjelp heller.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

husker første gang jeg skulle legge til med seilbåten, det var en søndag midt på dagen i sommerferien... Må ha vært litt av et show for naboen! Brygga ligger langs glomma i fredrikstad, med til tider kraftig strøm, og med en motor som ikke var spesielt samarbeidsvillig (eller var det kanskje jeg som gjorde noe galt?) kunne det jo bare gå galt. Halve søndagen gikk med på å dra båten ut av leirebunnen, men etter dette går det bedre og bedre for hver gang :yesnod:

Konklusjonen er: Øvelse gjør mester :wink: , og det er ikke lurt å legge til for første gang midt i "søndagsrushet".

Strøm er veldig gøy... ikke når motoren ikke samarbeider eller er like sterk som strømmen da.. Må ha litt overskudd. Glemmer ikke 4hk på hekken av 20 fots båt opp glomma.. gikk ikke veldig fort! I ettertid har jeg hørt hvor det er "minst strøm". Noen som kan gjenta dette? hehe..

Jeg har ofte opplevd de som hyler på vei inn mot fjellet ellet båtplassen! "KAN DU TA IMOT".. hvorpå de ikke slår bakk men setter den i fri 1 meter fra brygga og braker inn med et smell. De kan også finne på å kjefte på meg etterpå. Da kan jeg bli arg... møkkafolk! Man skal da ikke "ta imot" en båt, den skal legge seg der den skal være, hvorpå man rolig og stille går inn med tampen og hopper i land, og fester den rolig og stille der den skal være.

Jeg lærte meg å kjøre/legge til med vår Nidelv 24 før jeg lære og kjøre slepejolla. En Steady 320 med 4hk.

Har sikkert lært mye av å se på far hele oppveksten :lol:

Du trenger ikke være redd for at den drar i alle retninger, den er faktisk meget stabil. Bakke ut av båsen var en lek etter å ha gjort det noen ganger. Kjøre inn også :smash:

Seilbåten jeg har nå har jeg heller ingen problemer med å manøvrere. Men den er jo langkjølt og ekstremt retningsstabil da.. :rolleyes:

Gikk faktisk fint å padle den også :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

For mange år siden lærte jeg noe jeg har hatt stor nytte av ved bakking. Jeg leide en 30 fot snekke. Det første båteieren sa til meg var følgende:

Skal du bakke, har du ikke styring. Hvis du vil at akterenden skal ta en annen retning legger du roret den veien du vil akterenden skal og gir en rask en med gass forover. Deretter fortsetter du å bakke. Ikke tenk på hvilken vei roret står når gearet står i bakk. Det virker ikke alikevel. Dette har funket utrolig bra i alle år.

Når jeg fører båt i størrelse 22' seiler jeg vanligvis inn til kai, slipper hele bekymringen med girslitasje :smiley: 55' motorbåt går greit med litt trening, men skal ikke nekte for at jeg svetter ganske brukbart når jeg skal inntil med båt på 177' med fast propell og altfor høy tomgangsfart.

Alt går med nok trening, på plastsnekke trenger ikke "nok" være så veldig mye heller. Dette går nok bra Skvulpen!

Gjorde meg samme tanker som deg ved overgang til Snekke fra liten daycruiser.

Som nevnt her fokuserer alle på hvor lite styring man har ved bakking, men det positive er at en snekke med litt kjøl er mye mindre utsatt for sideveis avdrift enn en flatbunnet daycruiser forover. Jeg holdt på å bomme på båsen min første gang, fordi jeg ubevist var vandt med å kompensere for sideveis avdrift fremover, mens snekka jo faktisk havnet nøyaktig dit jeg styrte.

Min totaloplevelse av å bytte båttype var at snekka er mye lettere å håndtere, Snur på Femøren, ved å kompinere god styring fremover, og 'paddling' ved bakking.

Så ikke nøl, dette blir en positiv opplevelse

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg er glad jeg har båtplass på et sted der det sjelden er andre tilstede. Matilda er ikke enkel å ha med å gjøre, og kombinert med min manglende ekspertise, ville jeg nok vært gjenstand for mang en lattersalve. Dette med raske skift og kjappe dytt... har vel ikke akkurat opplevd Sabben som særlig turtallsvillig, og med vribar propell tar jo ting litt tid. Så jeg stiller meg solidarisk bak alle som sliter litt. Alt er greit når været er bra og vinden glimrer med sitt fravær, men i sidevind er ikke ting så gøyale lenger. Og til alle som ler av oss som trøbler litt med å legge til... ikke glem at kua har vært kalv en gang.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Må bare lime inn et innlegg jeg hadde for et par år siden. Det er litt langt & skrytende, men morsomt er det uansett å finne ut av hvordan man gjør umulige ting på elegante måter!

Det er bare øvelse som skal til - du kan feks legge ut to bøyer og lære deg å legge båten død langs med disse fra alle forskjellige kurser og vindretninger... Etter en stund så blir det straks mye bedre, det som funker for meg, i alle fall, er å visualisere alle kreftene som påvirker båten - og så bruke erfaring og trening til å få det totale bildet.

Det ble et langt innlegg dette - dere som ikke liker skrytehistorier får lese noe annet...! Synes bare det er så veldig interessant å beregne og å kjenne alle kreftene som virker på båten...

Har hatt noen spennende år med først Albin Vega seilbåt, der propellen er festa rett bak roret. Altså nesten null rorvirkning i lav fart, både bakover og forover! Da blir det tydelig hvordan den vrir seg på propellen, og dette kan brukes. På påhengsmotor er vel dette neglisjerbart, men med innabords kan det være nesten som en baugpropell når det brukes riktig.

Dermed ble prosedyren for Albin Vegaen følgende:

Gå inn langsmed bryggeanlegget. Legge over 90 grader inn mot båsen. Passe på å legge over litt for mye, men med senter av båsen rett fremfor senteret av båten. Deretter sørge for at båten vrir seg lilt tilbake idet den siger inn ved å sparke med propellen. Et kort, kraftig spark gir mer vridning, mens et langt et på lavt turtall vrir mindre...

Dette funka ganske bra de dagene jeg konsa, men noen ganger var det nødvendig å gå ut igjen...

Siste året har jeg hatt en motorseiler som er direkte vrien å manøvrere. Den er høy, og driver nesten like bra som Vegaen med storseilet oppe... Har nok for lite ror, og vrir noe vanvittig... I praksis går den kun i en slak bue til ene siden på lav fart akterover. Men det lar seg gjøre å finne veier rundt dette. Lå på Aker Brygge i vinter, og det var veldig trangt å legge til . Startet vintersesongen med å bruke tilnærma samme teknikk som på Vegaen - men med å beregne avdriften i tillegg. Dette funka i lite vind, men selv da endte det ofte med å måtte gå nesten helt ut igjen flere ganger. Samt å snu båten innerst i anlegget med en halvmeter i begge ender...

Til slutt fant jeg teknikken som funker også i mer vind. I innløpet til plassen var det jo nesten alltid medvind inn, noe som ofte førte til at den vred seg for mye i det jeg skulle bakke inn i båsen. Det hører med til historien at akterenden driver mest med vinden.

Løsningen var å bakke inn. Vanskelig siden den hele tiden skjente ut til den ene eller andre siden. Det blir mye ratting av sånt, gå akterover en stund, se hvilken vei den driver av, sveive roret over for å gi et spark fremover som retter opp båten. Roret tilbake til styrbord for å kunne gå noenlunde rett bakover, tomgang for minst mulig vridning. Fortsette slik innover til båsen nærmer seg, for deretter å gi et spark fremover som snur båten mens den glir akterover. Dermed glir den forbi båsen mens forskipet driver hurtigere med vinden enn akterskipet på grunn av vridningen. Denne vridningen ble så opphevet av akterskipet har størst vindfang, og båten ligger et lite øyeblikk i den vinkelen som passer for å trekke den inn i båsen. Så et godt trekk akterover, en rask oppretting med et spark fremover mens den siger inn...

Det var skikkelig morsomt å finne denne måten å gjøre det på - satt og tenkte og kikka lenge. Men det funker veldig bra - med denne båten i alle fall!

Nå ligger jeg i en havn som er lett å legge til i - men får allikevel god bruk for disse krumspringene. Lasta av en motor innerst i havna forleden - det var egentlig alt for trangt... Omtrent 1 meter akterover var det en rampe som trua med å drepe propellen, og båter rett foran baugen... Kraftig pålandsvind også - og grunt! Kom greit nok inn, men IKKE ut...!

Løsningen ble et varp - fikk en kamerat til å trekke akterendene opp i vinden fra en annen brygge. Gikk ut lykkelig og fornøyd - og oppdaga at her bærer det rett i steinmoloen... Klin umulig å få den helt opp mot vinden, prøvde å gå fremover for å rette opp, ble bare mer og mer skjeivt... Endte med å legge kjettingen fra baugsprydet mot brygga før det gikk galt, sparke godt fra og rette opp... Måtte snike meg helt inntil ene brygga og starte med rotasjon ut for i det hele tatt å komme meg ut av den fella...

Det har vært mange lignende situasjoner med denne båten, og hver gang har jeg på en måte vært glad både fordi det gikk bra, og fordi jeg føler jeg får mer og mer kontroll over skuta... Selv om den bare er på 6-7 tonn og 31 fot, gjør det at den er forjævlig å finmanøvrere det lettere å lære det som trengs nå som jeg har skaffa meg Hankøfjord på 50 fot...

Og så er det skikkelig morsomt da, å komme inn i en havn med mange kritiske tilskuere... Prøve seg på et c-moment, se at de bare veeeenter på at du skal smelle i brygga... Legge skuta død 10 centimeter fra bryggekanten, spasere i land med en tamp... Da blir det ofte et smil selv fra fiskere og gamle gubber! Tror det er noe som henger igjen fra barndom på sørlandet dette, et behov jeg har for å vise meg kanskje? Det gikk liksom sport i det å glane på alle som skulle legge til - sørge for at de hadde litt press på seg! Ble nesten som en idrett egentlig - hadde kanskje vært morsomt å gi karakterer som i hopp, hehe!

Nei, nå gleder jeg meg til å få fritidsbåtlappen - og å sjekke hvor mye jeg kan få Hankøfjord til å sparke sidelengs!

• 7 måneder senere...

Hei! Kjekt at du har fått augena opp for deplasenentskoget! Finn deg ein båt so har vripropell når du no først bytter båt likevel, so vert da heilt topp! Ingenting so e kjekkare enn litt "ship-handling" på gamlemåten! Gå frå kai på springet o.l. Da e heilt genialt: Virkar kvar gong, og ikkje e da vanskeleg heller! Du lyt berre øva deg litt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...