hschrde Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Helt enig! Nyttig å lære seg uansett hva man kommer over av båt siden og... Samme prinsippene uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 Du vil etter hvert oppleve at det er ganske fornøyelig å manøvrere ei snekke. Med sin lange kjøl kan du styre henne dit du vil. Du har fått mange gode innspill. Spesiellt hschrde sine innspill hadde mange gode opplysninger i seg. . Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VO`n Svart 3.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2007 (redigert) Er også den som stiller meg i rekken og ikke ler av folk som ikke helt får det til... har vært der selv. Mange en gang... Husker min første tur med snekke og skulle bakke ut... som nevnt over den vil ikke alltid går dit du vil, og iallefall ikke men 0-erfaring... Ble et par fustrerende sekunder for å unngå båter og land... Første jeg lurte på var jo åssen i helsike jeg kunne kjøpe en sånn søppel båt Men man lærer jo... nå ble det kort sesong for min del med snekke men ser ikke bort i fra at jeg kjøper det igjen. Og med litt øving (og ikke minst lære seg den lille "teorien utentatt) så er det nok mer lek en bekymring.... Men tullinger som gaper og skriker er jo et tegn på usikkerhet, man får vel ta de som de er... Enig i det som ble nevnt over, kjører heller i fjellveggen en å skrike på kjerring og unger Redigert 3.Desember.2007 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 hei skvulpen:-)du skal ikke være redd..kjøp deg en snekke du lærer teknikk i løpet av første dagen:-)og bommer du litt på innkjøringa..så er du iallefall ikke første som har gjort det:-) lykke til. Sitér dette innlegget ] Link to post
Bergen dørk Svart 4.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2007 Kan være at det er noe som har gått meg forbi i denne dialogen, men Skvulpen, ble det snekke og hvordan går det? Jeg er også fersk båteier med en Nidelv 24 og vi har nå en kjekk sesong bak oss, selv om været ikke har vært så mye å skryte av her på Vestlandet. Og en får raskt litt erfaring. Kan for min del oppsummeres slik: 1. Bruk god tid i starten på å bli kjent med båten både manøvreringsmessig og funksjonelt (og teknisk innenfor rimelighetens grenser). For min del hadde jeg flere pinlige episoder i starten der jeg rett og slett ikke fikk båten i gir (framover) av den tåpelige grunn at en slange fra vasken over motorrommet la seg ned på giret når jeg lukket dette. Det tok litt tid før jeg fant ut hvor denne slangen burde ligge for ikke å skape problemer + at jeg alltid sjekker nå om båten går både forover og bakover før jeg kaster loss. 2. Gi klare ordrer i god tid til mannskapet når en nærmer seg land(hvis en er heldig å ha med kone og barn ombord). Ikke kjeft. Båtfører trenger også tabbekvote. 3. Ta det med ro (en skal kose seg på sjøen), dvs det er bedre å sige rolig inn i en marina enn komme durende og bakke med bånn gass. Og det er alltid noen trivelige båteiere som gir en hånd hvis det skjærer seg og du får gjerne en hyggelig prat på kjøpet og av og til noen gode råd. Det er kjekt på sjøen! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 5.Desember.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Kan være at det er noe som har gått meg forbi i denne dialogen, men Skvulpen, ble det snekke og hvordan går det? Joda, snekke ble det, en Diana 700. Du kan lese om handelen her. Nå har jeg hatt snekka i et halvt år. og har vendt meg til manøvreringen. Kan ikke akkurat si at jeg liker "bakke-egenskapene", det blir å bruke "jukke-metoden" : Få båten i korrekt posisjon ved å gi gass framover, og så bakke litt, om retningen endrer seg feil veg så er det å sette giret framover med gass igjen, bakke på ny, osv. Skal ærlig innrømme at jeg savner båt med påhengsmotor eller drev når det gjelder denne biten. Men det går seg til, selv om jeg nok velger nye tilleggingssteder med mer omhu enn tidligere. For øvrig har det vært diverse småmangler å rette på, som ventelig er med en såpass gammel båt. Den verste plagen er at det lekker inn vann når det regner, det har jeg strevet med å finne ut av et halvt år. Samler seg dam i dørken i forkabin, med våte tepper og treverk som resultat. Har nå funnet ut at det sannsynligvis er vinduslistene som lekker, dvs. gummipakningene tetter ikke lenger. Har drevet med tetting med Clear7, men det er ikke så lett å få utført dette innimellom snø- og regnbyger på denne tiden av året. Bortsett fra dette må jeg vel anse meg som en relativt fornøyd nyslått snekkeier! Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Har vært koselig å lese tråden din Først og fremst gir det mange minner, også om snekker der ferien blir våtere enn ønsket Tilbake til "jukkemetoden" , hvis du har klutsj, så lærte jeg meg tidlig at nesten alle båter styrer brukbart bakover dersom båten har litt sig og propellen står stille. Kavitasjonen er borte, og roret får litt mer overtak. Vi gleder oss til neste sesong! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
ThorU Svart 5.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2007 Å legge til med snekke er ikke noe problem... Å ligge inne i ei trang bukt (som i utgangspunktet allerede er for liten for båten din) å dra hummer teiner med 15 dobber med flyte tau rundt deg... da begynner du å snakke om vrien manøvrering... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.