Jump to content

Startbatteri

kjma

Recommended Posts

Startbatterier er bygget opp med mange tynne blyplater for å gi mye strøm på kort tid. De lades også fort opp. Problemet med å bruke de til forbruk er at på grunn av den oppbyggingen de har så tåler de svært dårlig store utladninger. Da tar de fort kvelden.  Men når du først har de er det ikke noen problem å bruke de.

Omvendt er det værre.  Forbruksbatterier har liten evne til å levere mye strøm fort til start av en motor.  Det kan medføre at det ikke klarer å dra motoren fort nok rundt så du får start, særlig nå når det er kaldt.

Problemet med at de ikke tåler så dype utladinger løses ved å ikke lade dem ut så dypt. Fordelen er at de tar lading raskere. Ang. forbruksbatterier så er det jo slik at man gjerne lager en bank ca. 200-300 ampere/timer og hvis du ikke har en for stor motor så kan du fint starte på en bank med forbruksbatterier. Dette er et tema som jeg har sett debatert mye. Det som dreper batterier er som regel ikke at man har start eller forbruksbatterier men at de av en eller annen grunn ikke får riktig lading eller at noe tapper dem ned uten at man er klar over det. Dette kan skje av mange grunner og da er det greit å ikke ha så dyre batterier(har man det ideelle strømopplegget så skal det ikke skje selvfølgelig).

• 1 år senere...

Fritidsbatterier er generelt dårligere til start enn startbatterier. Det betyr likevel ikke at de er ubrukelige. Hvis ditt Exide Nautulus batteri også er på 110Ah og du bruker båten kun i sommerhalvåret, har det neppe noe problem med å dra rundt starteren på en 3kW startmotor. Det blir litt fortere slitent, men du skal vel ikke kinne rundt i en evighet?

Faktisk er det slik at ditt batteri kan levere godt over 900A i 30 sekunder ved 0°C. Det skulle holde til det aller meste. Bruk det med god samvittighet. Det gjør nytten som startbatteri med god margin så sant du ikke bruker båten i mange kuldegrader.  

Lotus

Har et tillegsspørsmål:

Jeg har (hadde) et startbatteri og et bruksbatteri (lys, kjøleskap etc). Startbatteriet er ganske flatt, så jeg har kjøpt et nytt Biltema-batteri (Traktor startbatteri på 105A). Er det noe poeng i å beholde det gamle startbatteriet og koble det sammen med bruksbatteriet, slik at jeg får to (gamle) bruksbatterier? De skal jo bli ladet opp igjen, med mindre det er skadet.

Hvordan skal det i tilfelle kobles (bruksbatteriene)?

ET

Kjøpte du et nytt startbatteri fordi det gamle var flatt eller kjøpte du et nytt startbatteri fordi det gamle var utslitt?

Hvis dev var utslitt, så er det vel ikke noe å spare på? Og var det bare flatt kunne du vel ladet det opp fremfor å kjøpe et nytt?

Parallellkobling av batterier krever helst batterier som er like på alle mulige måter, størrelse, alder, fabrikat, osv.

Lotus

Guest Sparky

hei,

Har du flatet ut et batteri (eller ladet ut til mindre enn 63% av maksimal kapasitet blir batteriet skadet og kan ikke oppnå sin maksimalladning igjen).

Du MÅ ikke finne på å kople et nytt og et (skadet) gammelt batteri sammen. Da risikerer du å ødelegge det nye.

Jeg snakker stort sett om blyakkumulatorer.

mvh jan

Har et tillegsspørsmål:

Jeg har (hadde) et startbatteri og et bruksbatteri (lys, kjøleskap etc). Startbatteriet er ganske flatt, så jeg har kjøpt et nytt Biltema-batteri (Traktor startbatteri på 105A). Er det noe poeng i å beholde det gamle startbatteriet og koble det sammen med bruksbatteriet, slik at jeg får to (gamle) bruksbatterier? De skal jo bli ladet opp igjen, med mindre det er skadet.

Hvordan skal det i tilfelle kobles (bruksbatteriene)?

ET

Det gamle startbatteriet var nok utslitt. Jeg har ladet det en gang tidligere, og det hjalp i en liten periode. Her forleden gikk det i kne på 5 sekunder, og jeg tenkte at nå er røret lagt på.

Takker for tips, da dropper jeg idèen om å koble det sammen med forbruksbatteriet (som jeg ikke kjenner tilstanden på), og pensjonerer det istedet.

ET

• 10 måneder senere...

Hei Wellcraft!

Dette var interessant utstyr, men har du peiling på pris også??

mvh

Jan S

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm.. jepp.. Men mangler pris på et av dem..

4500 Amp = 7316 (58 kg)

1700 Amp = 4898 (25,6kg)

1200 Amp = 3658 (15,7kg)

800 Amp = 3109 (11,3kg)

700 Amp = 2341 (6kg)

680 Amp = 2231 (6,8kg)

500 Amp = 2176 (5,4kg)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 5 måneder senere...

Hmm.. jepp.. Men mangler pris på et av dem..

4500 Amp = 7316 (58 kg)

1700 Amp = 4898 (25,6kg)

1200 Amp = 3658 (15,7kg)

800 Amp = 3109 (11,3kg)

700 Amp = 2341 (6kg)

680 Amp = 2231 (6,8kg)

500 Amp = 2176 (5,4kg)

<{POST_SNAPBACK}>

Når du sier "Amp", mener du da max startstrøm (strømuttak)?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Når du sier "Amp", mener du da max startstrøm (strømuttak)?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er startstrøm i 5 sekund ja. Det står en del om det på Apollos sider (link lenger oppe).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...