Jump to content

Mjøsa, hvordan er det der egentlig?

Fru Stormsvale

Recommended Posts

Vi skal ha vår kommende båt på Mjøsa. Jeg har aldri vært ombord i båt der, bortsett fra i Skibladner en solskinnsdag.

Hvordan er det å ha båt i Mjøsa? :smiley:

1. Bølgemessig? :sailing: Min sørlandsmann fnyser, og mener at det ikke blir bølger å snakke om på innsjøen. Men det går jo hvitt av og til, hvor høye blir bølgene?

2. Vindmessig?

3. Bunnforholdsmessig? Kan vi krasje i noe?

4. Bymessig: (vi må jo i land og shoppe is!!!) hvordan er gjestehavnene i byene?

5. Campingplassmessig: kan man legge til rundt omkring og benytte strendene etc?

6. På Helgøya?

7. Andre ting vi bør vite om?

:cool:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Vel Fru Stormsvale,

her må helt sikkert den lokale ekspertise svare deg.

Jeg har padlet i kano og hatt robåt der hvor dere nå har fått plass i marina og det er rimelig mange år siden..., men jeg har ikke hatt større båt der. Det som kan sies, er at bølgene er krappere og kommer noe tettere enn de gjør på sjøen, men at de virkelig store bølger, de kan jeg ikke huske å ha sett der. Så med ei snekke så vil du være trygg mer eller mindre uansett med tanke på bølger.

Det er også svært lite med undervannskjær på "din " side av Mjøsa, mens det er noen som kan gi skikkelige overraskelser på "den feile" siden. (vel, det er vel den rette, da de kan jo se over til Gjøvik :-). Jeg vile anbefalt å kjøpe det nye kartet som kom for ca ett år siden. Der står de fleste avmerket...

Det går fint an å legge seg til strendene, men det er ikke like populært om man bruker en hyttes brygge osv. Men, vi hadde aldri problem med å finne en ledig strand å lage bål på. Ellers så er det noen mindre øyer og fine viker over "på den andre siden (Moelv, og andre).

De to gjestehavnene jeg har vært innom (Gjøvik og Hamar) hadde kiosk på brygga (= is til alle barn).

Ellers så håper jeg du får mere kvalifiserte svar fra båtfolk på Toten etc..

:-) steinar

1. Bølgemessig? Min sørlandsmann fnyser, og mener at det ikke blir bølger å snakke om på innsjøen. Men det går jo hvitt av og til, hvor høye blir bølgene?

Har selv kjørt i bølger med høyde mellom 2 og 3m på øst siden av helgøya.

2. Vindmessig?

Det blåser som regel opp på ettermiddagen fra sør. Blir raskt 1-2m høye bølger i stor fjorden mellom Hamar og Helgøya.

3. Bunnforholdsmessig? Kan vi krasje i noe?

Stygge skjær uten for Nes landet mot Gjøvik. I tillegg er det svært grunt sør for Helgøya. En del grunner rundt Hamar, men disse er alle merket med staker.

4. Bymessig: (vi må jo i land og shoppe is!!!) hvordan er gjestehavnene i byene?

Salg av is på Hamar, båthavna på helgøya (ved brua over til helgøya) og på Tangenodden camping (sør i Stange), Fiskehytta i furnesfjorden osv.

5. Campingplassmessig: kan man legge til rundt omkring og benytte strendene etc?

Tangenodden camping, Hamar sentrum(Koigen), Gillundstranda (Stangelandet), Bergvika på øst siden av Helgøya.

6. På Helgøya?

Mosanden på vestsiden av Helgøya er mye brukt av båtfolket. Forholdsvis brådyp sandstrand som det er lett å kjøre inn til. Har sett 30 fots snekker kjørt forskipet inn i sandbanken her.

7. Andre ting vi bør vite om?

Lite båtliv i mjøsa før sankthans.

2015 Mazda

2016 US Ford

Velkommen på mjøsa skal du være Fru Stormsvale.

Det er riktig som det blir beskrevet i det andre inlegget her,mjøsa kan være tøff med høye å krappe bølger.

Med en båt i den størelsen som jeg har forstått dere planlegger å kjøpe skal det ikke være noe problem.Båtliv på mjøsa kan være veldig fint det er utrolig mange fine uskjenerte plasser man kan legge til i tillegg alle de ofentlige plassene som blir nevnt.

Kanskje treffes vi ut på mjøsa i sommer.Jeg har hjemme havn på Tangen så hvis dere er på tur sør/øst så har vi fine gjeste plasser i havna der.

roy_n :flag:

Redigert av roy_n (see edit history)

Tiltredes at sjøen kan være ganske tøff på Mjøsa. Har selv fartet mye i området rundt Tjøme/Tønsberg, og kysten ved ytre namdal. Når det blåser opp på mjøsa kan det fort sammenliknes med å gå "utaskjærs". Krappe bølger på 2-3 meter er absolutt ikke til å spøle med! Husk på at det ikke er dønninger på mjøsa, så bølgehøyden er ganske høy i forhold til bølgelengden.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...