Jump to content

Sweden Yacht 38 kjøl revet av på skjær

SRA

Recommended Posts

He, he på jobb! :blush: Nå bør en vel helst unngå moder jord på sjøen og da går det bra med det flest kjøler. :wink:

Det stemmer. De fleste; ikke alle. Og noen av de som de ikke gikk bra med satt på bavaria match-båter.. Men bavaria lyver og innrømmer ikke dette.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hva er det Bavaria lyver om da? helt konkret så kan du vel komme med løgnen og referanse til hvor Bavaria har sagt det... jeg har desverre ikke fått med meg alt i denne saken.. men forsøker å lære hele tiden

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Barsk 11, jeg blander ikke. Det ble tydelig snakket om Swan. Dette var i Playa del Mogun.

Hvor det lå mange båter som var på langtur. SY saken ble det ikke referert til. Som sagt

det ble refererrt til nyerere opplysninger. Dette er ikke noe jeg kan vertifisere.

Vi sees!

TIL BAATSAMANN

Jeg var fører av den Swanen som havarerte i karibien.

Det er interessant at det foreligger nye opplysninger som tilsier at vi lå for svai når havariet skjedde, dette er opplysninger som er nye for meg . Langturseilermiljøet i Puerto Mogan må være serdeles godt informert.

Det kan nevnes at det var mer enn 2000 meter dypt der havariet skjedde og vi ankrer alltid opp med kun kjetting (13 mm). Ikke rart båten havarerer med så mye kjetting ombord.

TIL BAATSAMANN

Det er interessant at det foreligger nye opplysninger som tilsier at vi lå for svai når havariet skjedde, dette er opplysninger som er nye for meg . Langturseilermiljøet i Puerto Mogan må være serdeles godt informert.

Det kan nevnes at det var mer enn 2000 meter dypt der havariet skjedde og vi ankrer alltid opp med kun kjetting (13 mm). Ikke rart båten havarerer med så mye kjetting ombord.

Man regner med at du som ansvarlig oppankrer hadde tre ganger dybden ute. Det skulle bli i området 36 tonn, pluss 4 tonn i reserve. Man deler ditt resonement fullt ut. Rykter og antakelser er nå engang slik de er.

Nå har jeg lest gjennom hele tråden (det er drittvær på vestlandet i dag). Det er forsåvidt interessant, men om jeg har blitt så mye klokere tviler jeg vel på. Har derfor tenkt å sett meg ned å finne ut hvordan de enkelte produsentene monterer kjøl og rigg samt hvordan krefene fordeles i skroget med avstivninger mm. Dette har jeg egentlig tenkt på en stund, da jeg ikke kan se at vi blir noe særlig klokere uten å få fakta på bordet. Noen vil sikkert likevel hevde at det som er å finne om dette på nette og andre steder ikke er fulldekkende, men jeg tar utg.pkt i at det må være en god pekepinne og jeg vil tro det er utelukket at det er oppgitt feil byggemetode iallefall...

Poster nok en egen tråd når jeg har fått gjort dette, det vil nok ta en del tid... Skal kjøpe seilbåt om 2-3 år så haster ikke veldig, men dette er svært interessant, hvem vil vel kjøpe noe som er bygd dårlig? Samtidig er det så godt som umulig å bli klok på alt som ligger på div forum om hva som er bygd godt og dårlig, her blir det for mye synsing, enkelt eksempler mv ødlegger bildet. Kanskje det skulle blitt etablert et uavhengig NCAP for seilbåter. 6 knop, 1 meters dybde. Falt kjølen av, null stjerner, ble det store lekkasjer, men kjølen holdt, 1 stjerne osv...:) Vel, slik får vi vel aldri se og kanskje ikke alle ville stilt opp:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg tror vi trygt kan anta at det er flere båter som skader eller mister kjølen enn de vi kan lese om i avisene. :eek:

Det er helt rikitig, PBO har hatt en serie om båten uten kjøl de senere år, fra 70 tallet og frem til i dag... Den siste var en Max Fun 35 som først ble mistenkt å truffet en container, men det er senere skrinlagt... en død..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

TIL BAATSAMANN

Bra att du skriver dette, her må det være åpenbare forvekslinger med forskjellige ulykker.Dette med prat kan fort gi

feil fakta, pga av dette skrev jeg att jeg ikke kunne vertifisere det.

Håper det går bra, og att man fortsatt har lyst på sjølivet

Vi sees!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...