Jump to content

Sweden Yacht 38 kjøl revet av på skjær

SRA

Recommended Posts

Bavaria lyver.

mvh

Viggo

Båten det snakkes om her drylte på en grunne på 80 cm dyp for motor med 8 knop fart.

Den ble slått lekk, mistet kjølen,bunnen ble delaminert og det ble skader på drev og ror.

Opplysningene er fra Lunde båt, som reparerte skadene på båten.

Å si at noen lyver... velvel.. det får være din påstand.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Bavaria Match står på min ønskeliste....

Hva er galt med kjølfeste til Bavaria? De bruker jo en anerkjent konstruktør, gjør de ikke?

Alle match 42'ene i Norge er reparert i kjølen. Les gjerne intervjuet med konstruktøren i det nyeste Seilas (3-2007) side 64-66. Spesielt siste avsnittet som har overskrift "Bavaria største kunde".

Siden alle båtene her i landet er reparert ville jeg ikke hatt noen sikkerhetsmessige betenkeligheter med å kjøpe en hvis prisen var riktig og jeg var i markedet for en slik båt.

Men at bavaria lyver er ikke en påstand. Det er en sannhet.

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sannheten i denne tråden er vel omtrent på samme nivå som enkelte her liret av seg om den Bavaria 39 som mistet kjølen utenfor Grebbestad etter at den traff et eller annet i sjøen...

Og for oss som kan så mye og har så lite å lære (eller var det omvendt?), så ville det være greit å høre hva sannheten var?

Forøvrig tror heller ikke at den båt finnes som vil beholde sin kjøl til evig tid etter å ha blitt skyllet opp på et rev og gradvis blitt most i stykker!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Når man går tom for argumenter så bør man unngå å synke så dypt som du nå gjør Suzuki, å prøveå så tvil om andre menneskers inteligens.

har sett folk ro bedre enn dette.

Men forklar meg da forskjellene her?

Båt på grunn, kjøl av, båt på konteiner kjøl av, båt på grunn kjøl av.

Hvis du hadde lest litt mer nøye og ikke bare vært opptratt av å være oppgitt over andre sin inteligens så hadde du sett at det er ikke dette denne diskusjonen handler om.

Jeg har skrevet tidligere at ingen båt hadde tålt dette, høyst sannsynligt hadde heller ikke denne båten tålt å kjøre på en konteiner, de hadde heller ikke tålt å kjøre på slik den bavarian gjorde.

Innstillingen din bare underbygger det dette handler om, når det var snakk om Bavaria så var det kvalitesmangler, når det gjaldt disse andre båtene så var det omstendighetene.

Til SRA:

Du refererer til Suzuki? Hva mener du, har ikke sett han i denne tråden.

Intelligens? Hva mener du, trodde vi diskuterte båt jeg..?

Du spør videre om forskjellen mellom: "Båt på grunn, kjøl av, båt på konteiner kjøl av, båt på grunn kjøl av."

Siden du muligens henvender deg til meg, tillater jeg meg å svare med min mening. For meg er det essensielle om båten: "burde tåle"

Eksempelvis er det ingen som forventer at en seilbåt som treffer en container i maks. skrogfart tåler dette uten hull i skroget.

Nettopp derfor er vanntett skott i baugen en velkjent sikkerhetsforanstaltning i bl.a. jordomseilermiljøer.

Mvh.

Barsk II :sailing:

Når man går tom for argumenter så bør man unngå å synke så dypt som du nå gjør Suzuki, å prøveå så tvil om andre menneskers inteligens.

Her må det være en misforståelse, kan ikke se at Suzuki har skrevet noen innlegg i denne tråden..... eller det noe jeg har jeg mistet i nattens mulm og mørke mon tro

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da spør jeg hvordan er det mulig å slette et helt innlegg uten at det blir spor.... Jeg har ikke fått det til. ... At man etter mitt syn "driter på draget" og senere fjerner det helt finner jeg meget betenkelig, men jeg formoder selvsagt at det skipsrådet som har fjernet innleggene da eller er det noen med bedre kontakter enn andre i dette forumet da mon tro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei der.

Må si at debatten her er litt usaklig ja kansje et snev av hevnlyst i mellom linjene eller mobbing. :boxing:

Med tanke på investeringene må jeg si at Bavaria eierene har et forsprang på Orust båtene, 1,2 mil for Bavaria og 2,4 for tilsvarende Orust båt. :crazy: prisforskjell for samme glede.

Dette blir 60000 i renter for Bavaria og120000 for Orust om man har lån.

Konklusjon: Grattis Bavariaeiere! bonusen er 120 flasker XO til ankerdrammen a 500 pr flaske dette året ,så dere får besøk av meg når vi trffes :seeya::cheers:

Visdomsord:

Vær ydmyk,Hovmod står for fall. Husk at skjergården er full av skjer og fluer. Hvem blir den neste :confused:

Seil trygt alle fritidsbåter i sommer. :flag::cool:

Skal du vere med og seile Knut??

Sæbjørn

Redigert av Xerb (see edit history)

Har jo skjedd flere ganger at noen har fjernet et innlegg ved å slette all tekst og skrive "red." etter å ha tenkt seg litt om. Dette har alle muligheten til. Om noen har trykket på feil knapp synes jeg det er nok ufred i verden fra før om vi ikke skal lage en sabla sak ut av det.

Ikke noe hevnlyst fra min side, min tanke var å se om dette ble en diskusjon rundt produksjon/kvalitet osv, som det høyst sannsynligt hadde blitt om samme saken hadde skjedd med en Bavaria.

Enig med Sydvest, det er noe betenkeligt at alle spor kan fjernes, mine innlegg ble da ganske merkelig og ikke så rart at ting kan virke som hevnlyst.

Men flott at Suzuki kom inn og bekreftet at det var blitt fjernet innlegg.

Dette har da ingenting med produksjon eller kvalitet å gjøre.

Båten var kastet opp på et rev i høy sjø.

Det har ingen betydning om båten var laget av Sweden Yachts, Bavaria eller Langstein verft.

Utfallet hadde blitt det samme.

Den hadde blit most til småbiter.

Takk for oppklaring, og opplysning, Andreas!

Jeg følger, som vanlig, dårlig med i timen så jeg var faktisk ikke klar over den muligheten. Synes også at det er bra med denne muligheten (å slette innlegg) selv om den kan skape litt forvirring ved at det fortsatt blir stående innlegg som henviser til personer, innlegg og innspill som ikke lenger eksisterer. Vel, personen/e eksisterer forhåpentligvis, men ikke innleggene! :rolleyes:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette har da ingenting med produksjon eller kvalitet å gjøre.

Båten var kastet opp på et rev i høy sjø.

Det har ingen betydning om båten var laget av Sweden Yachts, Bavaria eller Langstein verft.

Utfallet hadde blitt det samme.

Den hadde blit most til småbiter.

Helt enig med deg der Mulligan, men so m tidligere nevnt. Hadde det skjedd med et annet merke? hadde diskusjonen vært en annen??

Den situasjonen hadde nok ingen båt tålt, men når jeg leser artikkelen skriver de at de hadde ankret på 8 mtr.dyp og lagt ut 10mtr. kjetting og 30 mtr. tau. Dette er etter min oppfattning altfor dårlig oppankring for og ligge på svai i en som på bilde ser ut som en åpen bukt. Personlig ville jeg ha lagt ut minst 5xdybden med kjetting.

Jeg er så glad jeg ikke har seilbåt. Derimot er jeg god til å sette fyr på elektriske kabeler og kverke dynamoer.

HAHHH! Hulda var i en periode norgesmester i å bytte spennigsregulator og diodebro på CAV-dynamoer. Jeg var nede i 1/2 time, slå den du! Bare slik når vi skal krangle. Og Hulda er seiler.

Ellers har jeg utsagn fra en herværende spesialist: En Orust (som begynner på H) lager to serier båter. Den som er beregnet på havseilas koster rundt 1 mill. mer, men man kan ikke uten videre se forskjell på båtene. Det var den ene brannfakkelen. Den andre er: Når disse 'moderne' seilbåtene går på grunn, koster reparasjonen i området 100.000 kroner pr. knop.

Slik sett kan man si at Hulda allerede har spart 100.000 kroner. Jeg dunket rundt i Koster-skjærgården sist sommer for å finne et høl der jeg kunne tre inn kjølen slik at vi fikk landfeste. Det skal i denne sammenheng sies at Hulda er konstruert med tanke på å gå på grunn.

Ellers har jeg utsagn fra en herværende spesialist: En Orust (som begynner på H) lager to serier båter. Den som er beregnet på havseilas koster rundt 1 mill. mer, men man kan ikke uten videre se forskjell på båtene.

Kan du utdype det? Ganske interessant å vite ettersom jeg har en og annen tanke i hodet om hva som er en bra seilbåt for fremtiden. Er faktisk en slik en på vei fra Stavanger til Oslo om noen uker - pen er den også :wink:

Vet ikke om alle har lest testene av 30fots seilbåter i siste Båtnytt (eller var det et annet magasin). Ganske interessant å se hvor godt Bavaria og HR kommer ut av testen. Tror det er 8-10 båter som ble testet mot hverandre.

Fordommene mot Bavaria synes jeg er litt merkelige. Hvorfor så sterke fordommer mot deres seilbåter - og ikke mot de franske for eksempel? Konstruksjonene er jo ganske så like. Er tyskerne mer slurvete? Om jeg skulle hatt meg seilbåt hadde valget stått mellom Bavaria og HR. Antakelig hadde jeg endt opp på HR fordi jeg ikke liker lyden av slamrete dørkplater og hater overdreven bruk av sicaflex i interiøret. Også liker jeg at glassfiberen på de steder der man normal ikke ser er malt med topcoat. Om det er rasjonelle grunner? Antakelig ikke - men de er riktige for meg. Akkurat som det er riktig for andre å velge noe annet.

At noen seilbåter mister kjølen ved svært harde grunnstøtinger bør egentlig ikke komme overraskede på noen. Det burde heller ikke overraske noen at en Fairline 58 synker når man drar akslingen ut av skroget og det blir et 30 cm stort hull i bunnen. Det er grenser for hva konstruksjonene tåler. Men jeg husker godt at jeg undret meg over at dette kunne hende. For meg var det en aha opplevelse over svakheten ved fast aksling på motorbåter.

Det som var fantastisk med Bavariaen som mistet kjølen var at den fortsatt fløt rett vei helt til Oslo. Det viser hvor stor formstabilitet disse båtene har.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...