Jump to content

Sweden Yacht 38 kjøl revet av på skjær

SRA

Recommended Posts

Så kryssegenskapene er absolutt viktige for denne vanlige turseileren, ja :wink:

Om du ser rundt deg på fjorden så er det ikke så mange som krysser. De fleste seilbåter på tur går for motor med mindre vinden kommer inn aktafor tvers.

Ikke dermed sagt at kryssegenskaper er viktige for noen (inkl meg) -men jeg tror ikke det er det for de fleste

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Er litt uenig har. Gode kryssegenskaper utgjør gjerne forskjellen på om man skal gidde å krysse i det hele tatt, eller heller fyrer igang jerngenuaen. Evt. avgjør om man kommer frem noen gang eller i blir liggende å krysse hele dagen i motstrømmen i Drøbakksundet hvis skipperen insisterer på at her skal det seiles så lenge det er vind :rolleyes: . Dette kan i værste fall lede til mytteri fra mannskapets side og påfølgende kjølig samliv. Så kryssegenskapene er absolutt viktige for denne vanlige turseileren, ja :wink:

Christian 8-)

Er litt uenig her..........pekar Windexen förut er man på veg åt feil håll......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Holder en knapp på xtian her. Nå rommer vel betegnelsen "den vanlige turseiler" høyst ulike seilbåteiere. Og mange vil være enige med Gunga Din. Men skal man først vektlegge seilegenskaper på en turbåt, så ville jeg i alle fall sette et stort kryss ved kryssegenskapene, samt hvor lettdreven båten er. På slør seiler stort sett alle turbåter helt utmerket.

For å si det enkelt - jeg er en lykkelig Bavaria eier. Jeg lot være å kjøpe en Orust båt til dobble prisen.

Båten min er verdens beste for meg !! Jeg både seiler og bor godt i mitt billige "eggeskall."

Og jeg har ingen planer om å teste hvor sterk den er med å la den møte moder jord.

Den tåler vær og sjø mer enn jeg gjør.. så den får duge !!

Hmmm...

"en lykkelig Bavaria eier"

"verdens beste for meg"

"!!"

"så den får duge"

"!!"

Samme Bavaria var forgjeves forsøkt avertert til salgs på Finn.no i august i fjor, og igjen i februar i år.

Er den rosende omtalen ovenfor en indikasjon på at Bavaria-eiere har behov for å "prate båten sin opp i kvalitet"?

Ut fra egne, økonomiske interesser?

Kan det være en forklaring på den påtakelige hårsårheten til flere av eierne av plastikkbåter fra denne bayerske fabrikken her på forumet?

Ikke noe problem å bygge en ordentlig finnekjøl som tåler en smell. Alle nyere x-båter skal visstnok tåle grunnstøting i skrogfart. Nevner dessuten pronavia 38 og norskkonstruerte/svenskbygde Forgus 42. Eneste rene turbåten jeg vet om som har tapt kjølen etter grunnstøting er (merkelig nok?) bavaria 39. En del regattabåter har visstnok tapt kjølen; en max fun 35 og en fast 42. Disse har samme konstruktør. Dessuten fikk jo alle bavaria match 42 (som er en cruiser-racer) i en periode skader rundt kjølen uansett om de hadde gått på grunn eller ikke. Siden den som mistet kjølen hadde vært nedpå innrømmet bavaria kun skyld i problemer på båter som hadde gått på. Den dag i dag er deres versjon at det kun ble skader på båter som hadde gått på grunn. Dette er dokumentert feil. Jeg registrerer at bavarias popularitet er stor selv om de lyver og nekter å inrømme feil. Bra for dem. Når det gjelder kvalitet på bavaria vs billige franske båter kan jeg nevne at kjølboltene på min båt (jeanneau sun fast 40) er dobbelt så kraftige som på bav match 42. Kjølen er ca like dyp og tung. Dette taler vel for seg selv. Har heller ikke hørt mye galt om benetau first 40.7 som kom i 1998 og fremdeles er i produksjon...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Når det gjelder kvalitet på bavaria vs billige franske båter kan jeg nevne at kjølboltene på min båt (jeanneau sun fast 40) er dobbelt så kraftige som på bav match 42. Kjølen er ca like dyp og tung. Dette taler vel for seg selv.

For at en slik sammenligning skal bli enda mer relevant, bør man vel også ta med en sammenligning av antallet av kjølbolter på de ulike båtene?

For å si det enkelt - jeg er en lykkelig Bavaria eier. Jeg lot være å kjøpe en Orust båt til dobble prisen.

Geir :seeya:

En av mytene blandt bavariaeiere er at man må kjøpe en svindyr Orustbåt for å få bedre kvalitet. Det er ikke tilfelle. Det fins mange kvaliteter og priser mellom najad og bavaria.

mvh

Viggo

For at en slik sammenligning skal bli enda mer relevant, bør man vel også ta med en sammenligning av antallet av kjølbolter på de ulike båtene?

...og ikke minst hva de er festet i: 9 mm laminat små skiver på innsiden, gjennom bunnstokkene, gjennom en indre stålramme

Enig. Og så kan man se på hva som befinner seg mellom mutteren og glassfiberen. Tro meg; det er stor forskjell. Det er en Match 42 på samme flytebrygge som meg. Han er på sin tredje kjøl...

Når det gjelder kvalitet på bavaria vs billige franske båter kan jeg nevne at kjølboltene på min båt (jeanneau sun fast 40) er dobbelt så kraftige som på bav match 42. Kjølen er ca like dyp og tung. Dette taler vel for seg selv. Har heller ikke hørt mye galt om benetau first 40.7 som kom i 1998 og fremdeles er i produksjon...

er det samme stålkvalitet og gjenger på boltene også? Det er jo litt å si for styrken også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Ikke noe problem å bygge en ordentlig finnekjøl som tåler en smell. Alle nyere x-båter skal visstnok tåle grunnstøting i skrogfart. Nevner dessuten pronavia 38 og norskkonstruerte/svenskbygde Forgus 42.

Mener også å ha sett/hørt det samme om bl.a. Elan båtene. Elan`s racer-cruiser serie har også ganske "potente" kjøler i samme gate som X-Yacht.

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=126087&cat=4914

Mvh.

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
[...] Enkelte selgere burde kanskje være flinkere til å si nei til helt uerfarne kjøpere som vifter med millionene sine? Jeg ble veldig positivt overrasket da jeg snakket med en bekjent som jobber for en av de større seilbåtpusherne her i landet og han sa at han hadde sagt nei til å selge båt til 3 kjøpere - fordi de anså at de ikke kunne nok

Det er mulig vi har felles bekjente :lol: Vel, de jeg kjenner forsøker å overtale enkelte kjøpere til å kjøpe en seilbåt som en noen fot mindre enn hva de drømmer om. For å sette det i perspektiv så har de tilfellene jeg har hørt om dreid seg om båter på rundt 40 fot og oppover. Da snakker vi om 10 tonn med plast, bly og stål, og som har master som stikker opp mer enn 20 meter over vannet.

Å kun bruke forseilet noen sesonger er et underlig forslag. Det er kanskje en nødløsning på en mastheadrigget båt, men mindre lurt hvis du har en brøkdelsrigg. Du lærer ikke å seile på den måten, og det er jo litt synd om du har fått jordslag i storseilet når du endelig tør heise det. En annen ting er at en større båt har en større rigg som gjerne krever litt mer kunnskap og erfaring for å vedlikeholdes og trimmes korrekt.

For en båtimportør er det ikke noe hyggelig dersom båtene de selger er utsatt for ulykker eller havari av forskjellig slag. De liker ikke å snakke om uhell kundene har hatt, men de har et visst erfaringsgunnlag med hensyn til ulykker og havarier. Dermed er det vel et utslag av sunn ansvarsfølelse når enkelte importører faktisk ser an kundenes maritime kompetanse.

Det røk jo en Sweden Yacht 39 her for noen uker siden i vindkastene....

Krybben tålte ikke påkjenningen, og 39 foteren la seg over en Sweden Yacht 37...som igjen stoppet i en Bavaria 38.

(Sistnevnte hadde den mest solide krybben)

Kjølen på 39 brak tvers av, og hullet inn i båten var stort nok til å krype gjennom. Arbeidsflaten fra kjøl til skrog, var merkelig ikke større enn selve kjøltykkelsen... :confused: Jeg hadde i det minste trodd at det var en stålplate eller noe i toppen av kjølen... :confused:

Kanskje ikke så rart at kjølen brakk med de enorme påkjenningene av 10 tonn båt mot asfalt, men likevel... :confused:

Redigert av lano2 (see edit history)
Helt enig med deg der Mulligan, men so m tidligere nevnt. Hadde det skjedd med et annet merke? hadde diskusjonen vært en annen??

Nei, jeg tror ikke det.

Selv den verste dilletant og ignorant ser at dette er langturdrømmen som endte oppe på et rev.

Det kan ikke forventes at noen båt skal tåle dette. Som det fremgår var det bare småbiter igjen av båten etter kort tid.

Det hører også med at de er i ferd med å kjøpe en ny SY 38.

Dette blir så barnslig at jeg gidder ikke å kommentere det en gang (uff der gjorde jeg jo nettopp det :crazy: ). Pettersand.....hadde ikke du et innlegg litt legger opp her? Hvor er du nå :confused:

Apropos barnslig; visste at bavaria nekter å delta på kåringen av european yacht of the year? Dette pga de føler de har fått ufortjent mye pepper i pressen i forbindelse med match 42 saken..

mvh

Barnslig

Dette blir så barnslig at jeg gidder ikke å kommentere det en gang (uff der gjorde jeg jo nettopp det :crazy: ). Pettersand.....hadde ikke du et innlegg litt legger opp her? Hvor er du nå :confused:

He, he på jobb! :blush: Nå bør en vel helst unngå moder jord på sjøen og da går det bra med det flest kjøler. Et grunnkurs i kartlesing vil vel løse mange kjølproblemer. Men generelt er kjøler upraktiske å drasse på både med tanke på vannmotstand og vekt. Ei fjøl med NASA-profil gjør sammen nytten og vel så det. Jeg har selv en gammel senkekjølsbåt, den går høyere på kryss (kjøl 2.20 dyp) en de flest vanlige turbåter. Jeg tror at vi vil se mye regulerbare kjøler i form av folde- senkekjøl ,vannballast osv. i årene som kommer, da kan en seile på morradugget og trenger verken kart eller kompass. :wink:

Redigert av pettersand (see edit history)
Da jeg har en tidligere regatta båt 60 `lurte jeg på om noen har vert borti kontraror på kjølen som denne har. :sailing:

Dette er vel litt på sidelinjen av tråden men snakker om kjøl tross alt.

Du har nok ikke kontraror på kjølen men et ekstra ror. Det var flere regattabåter som hadde dette tidligere, også America Cup båter.

Grunnen var nok raskere reaksjon ved kursendringer.

Det er mange båter og også større skip som har kontraror men dette er et mindre ror på roret. Hvis hovedroret er låst kan dette brukes ved mindre kurskorrigeringer. Er hovedroret løst derimot vil kontraroret svinge hovedroret slik at fartøyet endrer kurs. Kontraroret svinger da den andre veien en ønsker å styre.

Jeg vokste opp i med seilskøyte hvor vi hadde vindror montert på kontraror. Med hovedroret løst var det ikke mye krefter som skulle til før kontraroret reagerte og svingte hovedroret som igjen la oss på rett kurs i forhold til vind. Vindroret seilte vi med i flere døgn i strekk når vindretningen var stabil.

Mvh Tom

Akkurat kommet hjem fra varmere omgivelser. Snakket med noen norske seilere på langtur. De kunne fortelle at

Swan som sank i Karibia ikke hadde godt på en contanier. De hadde vært stuptrøtte, og lagt seg på svai. Festet hadde løstnet, og de hadde drevet i noen rev.

Dette har vist blitt skrevet om i div langturmagasiner.

Vi sees!

Du blander 2 forskjellige havarier Baatsman, det du refererer til var en familie på 2 voksne m/2 små barn fra Stavanger med en Sweden Yachts 38. Den andre saken kjenner jeg ikke like godt, annet enn at det dreide seg om far med sønn i tidlig tenårene i en Swan.

Mvh.

Barsk II :sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...