Jump to content

Motorromsvifte/ventilasjon


Jonny

Recommended Posts

Min erfaring med motorromsvifter knytter seg til innenbords bensinmotorer (som min tidligere Nidelv 750).

 

Slike vifter suger luft (med mulig bensindamp) ut av motorrommet, slik at den erstattes med ren luft. Hensikten er (selvsagt) å hindre eksplosjon som følge av ev. gnistdannelse ved start av motoren. Derfor leveres alle båter med innenbords bensinmotor som standard med slik vifte. Kjøper du derimot samme båt med dieselmoter er det ingen slik vifte.

 

Det anbefales å la vifta gå min. 1 min. før motoren startes (noen anbefaler 2 min.). Mitt inntrykk er at mange slurver med dette, i noen tilfeller med katastrofale følger.

 

Det er viktig at vifta er konstruert for slikt bruk, slik at ikke start av vifta i seg selv gir gnister og dermed risiko for eksplosjon.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Jeg går ut fra at du har en dieselmotor.  I motorrommet blir det jo ganske varmt etter en stund, så jeg har løst dette på følgende måte.

 

Vifta pumper luft inn i motorrommet. Via 2 slanger presses uteluften frem til luftinntaket på hver sin motor.  Dette for å få kaldest mulig luft til motorene, noe som gir bedre forbrenning (kald luft tar mindre plass).  På denne måten tar hver motor det den kan av den kalde luften utenfra, eller den tar allt, og resten fra motorrommet.  Avhengig av turtallet ville jeg tro.  Jeg har det med i planene at det skal monteres en tilsvarende vifte, og la viftene føde hver sin motor, da jeg tror en vifte har litt for liten kapasitet.  Jeg vil tro totalt 11,6 liter motorvolum trenger litt luft for å operere skikkelig på ca 2.000 rpm.  Kanskje en bedre lufttilførsel med kald luft vil føre til mindre røyk?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Jeg har en liten dieselmotor ja, og har problemer med at den går seg varm. Og alt annet er sjekket og funnet i orden hos autorisert VP verksted. Motorrommet er imidlertid ganske pottetett.

 

Hei

 

Dersom problemet er at motoren overopphetes, tviler jeg på at ventilasjonen gjør noe fra eller til.  Problemet ligger vel da helst i motorens kjølesystem.

Du sier at alt annet er sjekket.  Mener du bokstavelig talt ALT?

 

 

Mvh

Link to post

Klart ventilasjon har betydning...den oppvarmede luften i motorommet må jo ut igjen, hvis ikke bidrar den til høyere temperatur.

 

Hvis motorommet er "pottetett" som det nevnes...da hadde jeg helt klart gjort noe med dette først.

 

Tror nesten aldri du kan få "for mye" luft til motoren, det er vel heller normalt at motorrommet har altfor lite tenker jeg.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

Har du mulighet kan det være greit å la motoren suge luft fra et område utenfor motorrommet. Slangen fra luftinntaket og til dette området må selvfølgelig være godt dimmensjonert, og området det suges i fra "stort nok". Alternativt kan man la motoren suge luften direkte utenfra båten. Men, har har jeg hørt advarsler om at den fuktige luften som av og til suges inn (spesielt om man går i sjøsprøyt), kan skade motoren. Jeg vet ikke om det stemmer, men ....

 

Uansett, en motor som får suge frisk luft utenfra motorrommet trives bedre enn en som trekker inn 40-70 graders luft. Skulle tro det påvirker arbeidstemperaturen også.

 

Så kan du montere en vifte som suger varm motorluft ut, men du må selvfølgelig ha tilførsel av ny kald luft.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Du har nok allerede en utmerket motorromsvifte som du mest sannsynlig ikke har tatt i bruk, nemlig vifta på dynamoen.

 

Dersom du legger opp en kanal som leder uteluft inn i akterkant av dynamoen vil du oppnå at dynamoen får det langt bedre ved at denne får skikkelig kjøling og at motorromet får god ventilasjon. En forutsetning er dog at den luftmengden dynamoen trekker inn motorrommet fritt får unnslippe til friluft.

Link to post

God morgen.

 

Motorromsventilasjon er selvfølgelig viktig, men først og fremst for å sikre nok forbrenningsluft.  Temperaturen i motorrommet overstiger nok ikke 80-90 degC ettersom det er den normale arbeidstemperaturen på motoren.

 

...men dersom du ønsker å sjekke om bedret ventilasjon har innvirkning på motortemperaturen, kan du ikke prøve deg med en tur, gjerne med litt belastning, med åpen motorkasse?  

 

 

Mvh

Link to post

Temperaturen i motorrommet er normalt intet stort problem så lenge man har en dieselmotor og god tilgang på luft. Normalt er temperaturen under 40 grader. Overstiger den 40 grader, må man begynne å regne effekttap i forhold til den oppgitte motoreffekten.

 

Motoren avgir mesteparten av sin varme i eksos/kjølevann. Noe varme avgis også som strålevarme fra selve jernklumpen. Dynamoen avgir også varme.

 

Så skal altså motoren ha luft. F.eks bruker en 200 hesters motor mellom 10.000 og 20.000 liter luft i minuttet, avhengig av sylindervolum, turtall og turbotrykk, men kan ofte bruke betydelig mer. Hvis vi for enkel regning sier beskjedne 12.000 liter pr. minutt, betyr det gjennomtrekk på 200 liter luft i sekundet. En formidabel gjennomtrekk.

 

Det skal 1,25watt i ett sekundt til å varme opp en liter luft en grad. For å varme opp 200 liter luft 1 grad, trenger man 250W. For å varme opp 200 liter luft 10 grader på et sekund, må dynamo, turbo og resten av jernblokka avgi 2500W kontinuerlig.

 

Dynamoen avgir et par hundre watt i varme. Den vannkjølte turboen avgir et par hundre watt i varme. Bunnpanna med varm olje avgir et par hundre watt. Motoren forøvrig avgir noen hundre watt her og noen hundre watt der, men den blir aldri brennheit for å si det slik. Det vannkjølte eksosbentet avgir litt, kjølesystemet med 80 graders vann avgir litt.

 

I det store og hele? Du kan jo sammenligne med din 1000W oljefylte radiatorovn. Den blir så varm at du ikke kan holde i den, men ikke så varm at den brenner støv. Den har mye overflate, men må likevel bli skikkelig heit for å få avsetning for sine 1000W.

 

Noen motorer avgir mer varme til luften rundt enn andre. Noen bruker mer luft enn andre.  Noen har et bedre kjølesystem enn andre. Noen har bedre lufttilgang og ventilasjon i motorrommet. Men i det store og hele? Enormt luftforbruk gjør vel at varme ikke blir noe stort problem hvis kjølesystem og lufttilgang forøvrig er i orden?

 

 

Så var det motorytelsen. Motoren forbrenner så og så mye drivstoff. Drivstoffet forbrenner så og så mye oksygen. Så og så mye luft med så og så temperatur og trykk er nødvendig for å få nok oksygen til en 100% forbrenning.

 

Motorfabrikanten har altså justert dieselmengden til å være så og så mye for å yte så og så mange hester ved sånn og sånn turtall. Så har de montert på en passende turbo for å få nok luft til en 100% fullstendig forbrenning av drivstoffet.  Fortsatt ikke nok luft i forhold til mengden drivstoff? En ladeluftkjøler kjøler ned luften og gir mer oksygen med samme volum og trykk. Forbrenningen bruker nå f.eks. opp 95% av oksygenet ved 100% forbrenning av drivstoffet. (Ved drivstofftetthet så og så, energiinnhold så og så, drivstofftemperatur så og så og inntakstemperatur luft maks så og så. En balanse som gir 100% forbrenning under forutsetning av at forutsetningene ikke endres.

 

Hva skjer hvis du gir motoren kaldere luft i utgangspunktet? Enda mer oksygenmolekyler får plass i det samme volumet. Forbrenningen bruker opp bare 90% av oksygenet. Får du mer effekt av den grunn? Nei, men du får en bedre margin. Denne marginen kan du ta av ved å øke innsprøytningsmengden som dieselpumpa gir. DA får du mer effekt. Alternativt kan du ha den i reserve på varme sommerdager, da lufta i utgangspunktet allerede er i varmeste laget. Da slipper du ufullstendig forbrenning og redusert effekt.

 

Har noen synspunkter rundt mine betraktninger? Det jeg sier behøver jo ikke medføre riktighet i enhver sammenheng....  :cheers:

 

Lotus

Link to post

Jeg har en liten dieselmotor ja, og har problemer med at den går seg varm.

.

Huff, her er er det lett å spore av.  Blir liksom lappskaus når en blander inn effekten på motoren.

Problemet er jo, som Jonny skriver, at maskinen blir varm, ikke at den får for lite forbrenningsluft.

 

Motorromstemperaturen har lite eller ingenting å si for motorens arbeidstemperatur.  Varmen som motoren produserer avleveres i all hovedsak til kjølesysytemet (sjøen).  Se mitt forrige innlegg for et forslag til å teste om temperaturen påvirker motorens arbeidstemperatur.

 

Mvh

Link to post

Hvis noen skulle være det minste i tvil. Det man eventuelt klarer å kjøle ned motoren ved å ha god ventilasjon og endog dørken åpen er marginal. Er problemet til Jonny for høy kjølevannstemperatur, kan han bare glemme motorromsvifta si. Det hjelper så og si ingen ting. Dette er 2 forskjellige verdener. Jonny kan blåse til han blir blå. Vann har omtrent 3350 ganger høyere varmekapasitet enn luft. Klarer man ikke å få avsetning for varmen i vannet, er det en illusjon å tro at man får hurtig og god avsetning til luft. Det er ikke engang bryet verdt å teste.

 

Lotus

Link to post

Jeg har en liten dieselmotor ja, og har problemer med at den går seg varm. Og alt annet er sjekket og funnet i orden hos autorisert VP verksted. Motorrommet er imidlertid ganske pottetett.

Hvor får motoren forbrenningsluft fra hvis motorrommet er potte tett? Har du en egen spesialkanal direkte fra luftinntaket til motoren og ut gjennom skroget?

 

Lotus

Link to post
  • 8 år senere...
Min erfaring med motorromsvifter knytter seg til innenbords bensinmotorer (som min tidligere Nidelv 750). Slike vifter suger luft (med mulig bensindamp) ut av motorrommet, slik at den erstattes med ren luft. Hensikten er (selvsagt) å hindre eksplosjon som følge av ev. gnistdannelse ved start av motoren. Derfor leveres alle båter med innenbords bensinmotor som standard med slik vifte. Kjøper du derimot samme båt med dieselmoter er det ingen slik vifte. Det anbefales å la vifta gå min. 1 min. før motoren startes (noen anbefaler 2 min.). Mitt inntrykk er at mange slurver med dette, i noen tilfeller med katastrofale følger. Det er viktig at vifta er konstruert for slikt bruk, slik at ikke start av vifta i seg selv gir gnister og dermed risiko for eksplosjon.

 

Jeg har en eldre trebåt med bensinmotor og et lite og godt utluftet motorom (tror jeg), men ingen vifte. Båten er en Riva etterligning og det er såvidt jeg evt ikke normalt med motoromsvifter i slike. Bør jeg ettermontere en vifte? Kan tenkes at det er litt mindre "tett" i en trebåt og derfor mindre sannsynlig at det skla kunne danne seg bensindamp som kan antennes (riktig forhold luft/bensin), men man vet jo aldri.

Link to post

Jeg har en eldre trebåt med bensinmotor og et lite og godt utluftet motorom (tror jeg), men ingen vifte. Båten er en Riva etterligning og det er såvidt jeg evt ikke normalt med motoromsvifter i slike. Bør jeg ettermontere en vifte? Kan tenkes at det er litt mindre "tett" i en trebåt og derfor mindre sannsynlig at det skla kunne danne seg bensindamp som kan antennes (riktig forhold luft/bensin), men man vet jo aldri.

Jeg tror nok definitivt du bør montere inn en vifte som avsug før start, og kanskje også en vifte for å tilføre luft under drift. Båten din har jo flere lufteventiler på begge sider, så det skal ikke være så vanskelig å få til, og vil ikke ødelegge utseende på noen måte.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

Det skal være overtrykk i et maskinrom. Følgelig får du finne en vifte som trykker inn mer luft i rommet enn det motoren drar i seg.

 

Har jeg aldri hørt om før! Overtrykk i motorrom fører jo til at alle lukter og gasser i motorrommet sprer seg rundt i båten, ikke bra. Dessuten skal du lete godt for å finne en vifte som har større kapasitet enn motorens forbruk, og som du samtidig får plass til i båten...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Index, du har et helt klart poeng. I en liten "tokkebåt" må det sef være undertrykk i motorrom. Ikke nødvendigvis mye, men slik at luften fra bunn og motor etc dras inn i motoren, og ut bak. På større båter, som jeg var med og bygget, er imidlertid saken litt anderledes. Der er maskinrom gasstett mot resten av båten, og store vifter blåser kaldluft direkte mot hovedmotoren(e)'s turbo. For å skaffe nok luft til motorer med slagvolum som en middels garasje.... :lol:

 

Å sette inn noe vifte for å kjøle ned motoren, vil ikke ha noen som helst målbar effekt. Redd det blir en hel masse rallamikk som ikke hjelper på noe som helst. Sørg for rikelig store luftinntak til motorrom, og la motoren suge luft fra rommet, i motsatt ende av luftinntaket. Da får en gjennomtrekk i motorrom, og temp. vil ikke stige nevneverdig i forhold til utetemp. før motoren stanses.

 

Skulle motoren bli for varm med en slik installasjon, er det ikke luften sin feil. Det er noe galt med kjølingen, i forhold til effekten som tas ut av motor. Har noen skrudd litt på dieselpumpen for å få litt mer guff ? Er stigning på prop. litt for stor, slik at motor ikke får fullt turtall....? Knekk på slange til kjølevann, eller på annen måte for liten gjennomstrømning ?

 

En ting er iallefall greit, klarer du ikke kjøle motoren med vann, så trenger du ikke en gang prøve med luft !

Link to post

Her var det jammen mange "hjemmemekkere" med underlige teorier. Skal vifta og motoren krangle om hvem som skal ha mest luft? Nei gutter kom dere ombord på en nyere princess, fairline eller andre ordentlige båter så får dere se hvordan ventliasjonen til motor skal være oppbygd. Med store innblåsende vifter, akkurat som på ethvert større skip. Selv en ny viknes 1030 fiskeriutgave har innblåsingsvifter med tilførselsluft til motorrom. Har dere lekkasjer i en slik størrelsesorden at dere må suge den ut for å ikke omkomme inne i kupeen får dere se å gjøre noe med det, som feks. utbedring istedet for å suge avgassene ut gjennom vifta. Hvordan trur dere forresten det går med vifta som skal arbeide i denne eksos og oljegassen? For ikke å snakke om alle elektrokomponenter som finnes i et motorrom? Og hva er forresten filiosofien med å sette inn en liten12 volts pjeskvifte til avtrekk all den tid det finnes en motor som suger inn 50 ganger mer luft fra motorrommet enn vifta klarer under drift? Det er jo bare å røre gasspaken et pittelite trinn lengre fram så suger du dobbelt så mye mer ut gjennom motoren som gjennom vifta.

Mine motorer drar nærmere 20 000 liter luft i minuttet fra motorrommet på full fart, supplert av to store tilførselsvifter samt øvrig luftinntak. Jeg skal se den "baderomsvifta" som klarer å dra ut den eventuelle eksos- eller oljegassen som ikke motorene sluker i seg. Forøvrig har jeg den innstilling at lekkasjer, det være seg olje eller eksos ikke skal forekomme så de blir reparert om de skulle inntreffe.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...