Christensen Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 (redigert) Tror nok ikke det er snakk om store overtrykket disse viftene klarer å gi, men kanskje heller mindre undertrykk?? Kanskje designeren av båten ønsket mindre luftinntak?? Ombord på båten jeg var trikker på i sjøforsvaret var det kun åpne luker som gjaldt, gikk historier om at brannspjelda hadde blitt stengt i fart og at følgene av dette var at vinduene på broa ble sugd ut av karmene!! Så det hersker liten tvil om at en motor trenger luft!! (litt kjapp hoderegning sier ca 150.000 liter pr minutt! (2x90 liters motorer på 1650 rpm og en kilo i overtrykk)! Redigert 27.Mai.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Chiefengineer Svart 27.Mai.2012 Del på Facebook Svart 27.Mai.2012 (redigert) Som sistnevnte her sier, det er ikke rare greiene man klarer å supplere til overtrykk. Viftene blåser for fullt hele tida og har ikke regulering så på lav motorbelastning er overtrykket litt høyere. Men det er positivt i forhold til atmosfæretrykket og det er hele filiosofien. Motorene skal ikke anstrenge seg for å hente inn forbrenningslufta, noe de vil gjøre med undertrykk i motorrommet. I tillegg er det en ekstra bonus at motorene faktisk holder seg mer tette med overtrykk i motorrommet da difftrykket mellom veivrom og motorrom minskes. Og JA, det har også litt med at man kan gå ned på dimmensjonen for luftinntakene. Hele bakgrunnen for et slikt system er akkuat den samme som for et større maskinrom med store supplyvifter og høyere overtrykk. Viknes argument var forbedrede forbreningsbetingelser, spesielt ved lav belastning med installasjonen av tilførselsvifter på 340 Hk varianten til Yanmar. Redigert 27.Mai.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 (redigert) Aha! Tror jeg begynner å forstå tegninga her nå. Det er altså designeren sin skyld. For å få en pen båt, så må innsugskanalene vike. hmm. Jeg håper dere gidder å diskutere litt til, for dette har jeg lært mye av. Med fare for å dumme meg ut - jeg har et lite regnestykke til her: Hvis vi tar utgangspunkt i hifo sine tall i innlegget over her: 240 hester trenger 36 m3/min med luft. Dvs. at den vifta som Chiefengineer linket til kan levere luft med 1,5inchVS overtrykk til ca. 37 hester (ca. 5,5 m3/min lest ut fra viftekurven). Og deretter følger det at de 4 promillene ekstra trykk jeg regnet ut over her vil gi ca. 0,15 hester mer. Jeg forutsetter at levert lufttemperatur er lik. Det vil den være iom. at Chiefengineer sier motorrommet skal være tett. Du får ikke inn mer luft enn motoren spiser. Vifta bruker altså 11 amp/140 watt på å gi motoren 0,15 hester (110 watt) mer effekt. I tillegg kommer tap i generatoren for å lage strøm til vifta. Høres dette smart ut? Hva det jeg har misfortått? Det som er like interessant her er det Chiefengineer sier om trykkforhold veivhus og motorrom. Det er et argument jeg likte. Min egen motor lekker som en sil, noe jeg vil rette på. Det er en eldre engelsk sak, Perkins 4.108, mange sier de skal lekke - ellers er det tomt for olje! Jeg har vurdert å kjøpe et Walker Airsep PCV-system for å få ned trykket i veivhuset, men har ikke klart å finne ut hva det koster i tapt effekt/økonomi. Nå tror jeg at jeg vet hvordan jeg kan løse det problemet. Det er vel en ren trykkberegning, som over? Alle moderne motorer har, såvidt jeg vet, et skikkelig PCV-system. Men jeg har ikke klart å finne ut hvor stor forskjell det gjør på trykkforholdene i motoren. Nå skulle jeg hatt en klørmegihodet-smilie, men det fant jeg ikke. Redigert 28.Mai.2012 av dvil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Og så må du huske å purge først... :lol: Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Purge hva? :lipseal: Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 28.Mai.2012 Del på Facebook Svart 28.Mai.2012 Dette bildet viser en fagmessig og korrekt 12 volts maskinromsventilasjon fra Fairline. Jeg har 4 vifter inn i framkant av motorrom omtrent som på bildet. I tillegg har jeg to i bakkant som er vesentlig større som blåser ut. Har gjort forsøk i lav fart med temperaturmåler i rommet og uten viftene stiger temperaturen kun 2°C. Derfor har jeg koblet ut viftene da jeg går stort sett sakte. Hvis jeg, mot formodning, skulle finne på å gå i plan over en strekning på noe mer enn et par nm vil jeg nok koble de inn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.