Jump to content

Hvordan prissette båt uten sammenligning

Birchwood 320

Recommended Posts

Litt vanskelig det der men ikke helt umulig å komme fram til et utgangspunkt. Båt med bensiner minus en reell bruktpris på bensinmotoren gir deg jo prisen på kun båt. Legger du da på det du mener er en reell pris for maskinen i din båt burde du være et stykke på vei.

Jeg har sett flere som prøver å få 100 000 mer for en båt som har en gammel sliten vovlo 40 maskin montert. Dette er en maskin man får brukt for 40 000. Har man en pen V8'er bensin så får man lett 40 000 for den og. Ergo bør ikke en båt med Volvo 40 maskin bli noe særlig dyrere enn en med en fin V8'er.

Pris på båt pluss pris på maskin bør gi deg en pekepinn..

Jeg kan jo legge til at jeg solgte min Volvo V8 5,0Gi med DP-S drev for 86 000, motor og drev var i fra 98 og i veldig god og pen stand. Gikk som en klokke. Hadde det ikke vært for at jeg bare MÅ ha diesel i båten så hadde jeg vel aldri solgt den.

Da skulle du jo være et stykke på vei, tror jeg ville prøvd meg i øvre del av det du selv mener er realistisk. Du har tross alt en diesel og det betaler jo mange litt ekstra for. Det er vel ikke helt unormalt at en båt med diesel ligger 100 000 høyere i pris enn en tilsvarende med en bensiner. Selvfølgelig hvis maskinene kan sammenliknes med tanke på alder og gangtimer og godt vedlikeholdhold.

Hvis jeg skulle solgt båten min med den nye Steyr maskinen måtte jeg priset båten unaturlig høyt. Tror faktisk jeg hadde prøvd å selge båten uten maskin for ikke å tape for mye penger på en motor jeg selv har kjøpt helt ny. Da kan jeg montere en maskin i min neste båt hvor jeg kjenner hele maskinens historikk. Selger jeg kun båten får jeg tilbake pengene for den. Selger jeg komplett pakke vil jeg gå med tap.

PS: Båten min er ikke til salgs..!!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...