tom-ass Startet 16.April.2007 Del på Facebook Startet 16.April.2007 Har i min nyinnkjøpte båt toalett med septik! Den er koblet slik: Manuelt pumpetoalett, Vanninntak fra under vannlinjen ved toalettet, Tank under førerstol, lufting til valgfritt over vannlinjen, eller under vannlinjen, tømmeventil (kran) under vannlinjen. Jeg er litt skeptisk til disse kranene som er under vannlinjen, om jeg tømmer tanken, men glemmer krana, vil ikke da tanken renne full av sjøvann, eventielt overfylle båten igjennom toalettet? Må man være i bevegelse når den tømmes? Renner dritten ut sjøl, eller må jeg pumpe med toalettet under tømming? Skal vannkrana (spylevannet) stå åpen hele tiden, eller må man skru den opp for hvert toalettbesøk? Skal lufteventil fra tanken stå åpen eller stengt hele tiden? Hvilken bør jeg bruke, den under eller over vannlinja? Hilsen en som har fått ny (brukt) båt med septiktank! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Hasla 26 Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Hvilken båt type har du?Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Geirh Svart 16.April.2007 Del på Facebook Svart 16.April.2007 Gartulerer med "ny"båt. Disse spørsmålene må være enklest og stille den tidligere eier skulle jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Lufting under vannlinjen?? Det må da være feil! Det kommer jo ikke luft inn derfra? Jeg pleier å påse at ventilen til vanninntak er stengt når jeg forlater båten. Når jeg er på tur er den åpen. Avløp til septik åpnes når den skal tømmes, ikke ellers. Hvis du ikke har egen pumpe til tømming er nok prosedyren som følger: Åpne tømmeventil i bunn, se om tanken tømmer seg av seg selv. Om den ikke tømmer seg, steng lufting til tank og pump forsiktig på toalettpumpen for å bygge opp et lite trykk i tanken. Ikke for mye, da kan tanken sprekke! Bortsett fra dette, skal luftingen stå åpen hele tiden! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 17.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2007 Hvilken båt type har du?Bjørn Båten er 86 Sollux24 uten AC. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
CB. Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 (redigert) Prøv å unngå å tøm all dritten i sjøen da dere, gå heller til nærmeste motak Begynner å bli lei alt dopapiret som setter seg fast i kjølevannsinntaket samt de man får rundt skulderen etter en badetur Redigert 17.April.2007 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
eysteind Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 hei! Min sollux hadde samme system. Man opner ventilen og kjører i marsjfart. Tanken bli ta tømt av vakumtrykket. Vet ikke om tanken fyller seg opp med sjøvann. Eg stengte alltid kranen etter å ha tømt den. Det kom en suselyd fra doskålen når tanken var tom. vannkranen til spylevannet sto åpen hele tiden. Luftingen må vere over vann. Luftingen min gikk tett, noe som førte til et voldsomt trykk i tanken, og hele førerstolen hevet seg 10cm! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Luftingen min gikk tett, noe som førte til et voldsomt trykk i tanken, og hele førerstolen hevet seg 10cm! Litt til trykk så hadde det blitt rene katapulten? Skjønner at det er flere farer som lurer ved snekkekjøp ... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.April.2007 Del på Facebook Svart 18.April.2007 Litt til trykk så hadde det blitt rene katapulten? Skjønner at det er flere farer som lurer ved snekkekjøp ... ble faktisk litt skeptisk om hva som skjedde! Hørte en knirkelyd, og så hevet hele konsollen som førersetet var festet på! I tillegg stod varmeapparatet på, og med inntaket ved siden av septiktanken gjorde at eg raskt sjønte ka som skjedde! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.