Sydvesten Startet 17.April.2007 Del på Facebook Startet 17.April.2007 Jeg skal hjelpe en kollega å montere inn en KAD 42 med 290 DP drev i en Joda som tidligere har hatt en AQAD40 med 280 drev. Har fått med meg at "transom" platen vistnok skal være litt større på 290 drevet enn 280, og at dette medfører noe kutting i hekken på på båten. Er det noen som har noe underlag å bidra med her så er jeg meget takknemelig.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
krl Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 Hvis du skjærer ut litt ekstra i toppen for trim-giveren og noe på siden for boltene til trimsylindrene skal det ikke være nødvendig med mere utskjæring. Har ikke gjort dette selv, men ifølge tidligere eiere på mine båter var dette en grei jobb. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 17.April.2007 Del på Facebook Svart 17.April.2007 (redigert) Jeg gjorde denne jobben på min i fjor. Du må skjære høyere, og hullene til boltene stemmer ikke. 280 drevet er også litt bredere faktisk på midten, og de gamle midtre hullene treffer akkurat i pakningen.. Du må også huske på å skave innsiden på toppen, slik at man får demontert popmeteret til trimmingen, når det går i stykker. Har du mal da? Sånt er å få kjøpt... Jeg måtte iallefall støpe, og da må trolig dere og! Lykke til. Redigert 17.April.2007 av henboe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2007 Fikk tak i mal i dag og tapet den fast på utsiden. Ble fortalt at vi måtte skave av litt på toppen, var skissert på malen samt to utsparinger på siden skulle også gjøres. Vi fortsetter i morgen med selve sagjobben.. Det ser ut som vi slipper å støpe, malen passet bra i bredden, men noe saging i topp og bunn er påkrevd samt bore nye hull. Hvilket verktøy egner seg best til å sage her.. det er vel snakk om en 40 mm akterspeil Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Larspo Svart 20.April.2007 Del på Facebook Svart 20.April.2007 (redigert) Fikk tak i mal i dag og tapet den fast på utsiden. Ble fortalt at vi måtte skave av litt på toppen, var skissert på malen samt to utsparinger på siden skulle også gjøres. Vi fortsetter i morgen med selve sagjobben.. Det ser ut som vi slipper å støpe, malen passet bra i bredden, men noe saging i topp og bunn er påkrevd samt bore nye hull. Hvilket verktøy egner seg best til å sage her.. det er vel snakk om en 40 mm akterspeil En kraftig stikksag burde gjøre jobben greitt. Til de litt større modellene får du også lange blader. Evt. en bajonettsag. Redigert 20.April.2007 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 23.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2007 Da er det tid for litt oppsummering av helgens strabaser med denne Joda 7900 (som forøvrig er en fin båt). Fikk skjært ut for den nye drevplaten på lørdag, borret opp de nye hullene. Det viste seg som tidligere skrevet i denne tråden at de midterste hullene på det gamle 280 platen kom midt på o-ringen på 290 drevet, dette ble støpt igjen med glassfibersparkel av den "langhårete typen". Vi kuttet ute noen cm på toppen av akterspeilet, men mest i bunnen mot "kjølen" etter å ha målt på den "nye" motoren. alt ble pusset og satt inne med topcoat når vi forlot lørdagen. I går regnet det en del så vi kun skrudd fast drevpalten og løftet inn motoren for testmontering. Motoren passet utmerket og de gamle skruhullene til motorfestene ser også ut til å passe. Vi kommer til å shimse opp motorfestene med ca. en tomme for å unngå maks justering på skruene på festene. Kunne ikke montere motoren lavere på kjølen og kvaitasjonsplaten på drevet. Det viser seg også at det kan være en fordel å montere servostyringen på drevet før motoren skrus fast, det er rimelig trangt der.... Alt i alt en meget god helg hvor jeg atter en gang har hatt gleden av å lære en masse. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Skal fortsette med motorinnstallasjon her Kad 42 med 290DP i morgen og servostyringen skal på plass før motoren skurs fast. Det er en oljekjøler på servostyringen, jeg formoder den skal inn mellom drev og sjøvannspumpen... Det kan se ut som det er plass der... Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette. Er det ellers noe som jeg bør huske på før motoren slippes ned på sin plass... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Brigg Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Dersom motoren ikke nylig har vært overhalt ville jeg benyttet anledningen til å demontert bunnpanna for en grundig rengjøring. Erfaringsmessig er det vanskelig å få sugd opp all olje ved oljeskift, og en skikkelig rengjøring kan være greit når det er mulighet til det. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Intruder Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 (redigert) En meget interessant tråd dette her, jeg skal selv gjøre akkurat samme jobben i Selbyen min. Ut med AQD 40 m 280 SP og inn med KAD 43 og SP drev. Hvor fikk du tak i mal for drevet? Var det mye skjæring (antall cm ca)? Sitter motorfester likt så det kun er snakk om høgdejusteringer? Jeg satser på å starte demonteringen på mandag ",) Før montering har jeg tenkt å gjennomføre service på motor, noe spes uten "normal" service? Intruder Redigert 26.April.2007 av Intruder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Vi kjøpte en mal hos en penta forhandler, den kostet 100 kroner. klippet ut malen og tapet den fast på akterspeilet.. merket ut hullene og borret føst ca.10mm inn. Deretter teste jeg hullene mot dreavplaten, justerte litt og borret gjennom. merket ut for hva vi måtte sage ut...kontrollmålte høyden mot motoren... Vi bygger opp 20mm under motorfestene, kunne muligen ha senket motoren mere, men da ville vi komme falig nært bunnen av kjølen... nå er vi i henhold det som er anbefalt, tror jeg. Det vi kutter ut var noe i toppen og noe i bunnen. tok velomtrent et par cm på toppen og noe mere i bunnen. Bredden er tålelig grei på midten, du kan gjerne ringe meg om det er noe du lurer på når du setter i gang.... sender nummeret im Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
RIB Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Oljekjørler til servopumpe skal - som du antar, monteres mellom sjøvannsinntak i transomplate og sjøvannspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Intruder Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Vi kjøpte en mal hos en penta forhandler, den kostet 100 kroner. klippet ut malen og tapet den fast på akterspeilet.. merket ut hullene og borret føst ca.10mm inn. Deretter teste jeg hullene mot dreavplaten, justerte litt og borret gjennom. merket ut for hva vi måtte sage ut...kontrollmålte høyden mot motoren... Vi bygger opp 20mm under motorfestene, kunne muligen ha senket motoren mere, men da ville vi komme falig nært bunnen av kjølen... nå er vi i henhold det som er anbefalt, tror jeg. Det vi kutter ut var noe i toppen og noe i bunnen. tok velomtrent et par cm på toppen og noe mere i bunnen. Bredden er tålelig grei på midten, du kan gjerne ringe meg om det er noe du lurer på når du setter i gang.... sender nummeret im Kjempeflott, dette viser igjen Båtplassens fortreffelighet!! Må også sende en stor takk til Stubben som hadde seg en runde ned å sjekket motoren før jeg handlet den!! Intruder Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 (redigert) Da er motoren KAD42 vel innstallert og skrudd fast, holder på med litt tilleggsutstyr nå... Det som jeg da lurer litt på er hvordan er strammingen til servopumpen festet. Det fulgte med en merkelig brakett som sikkert har noe med dette å gjøre. Er det noen som har bilde eller en forklaring på hvordan dette skal være. Det skal ogsp monteres uttak for varmtvann ombord, og etter som jeg husek fra min gamle 41 motor så tok jeg vannet fra termostathuset via et par plugger. Disse pluggene er også her, men den som sitter lavet er rett bar reimskiven til kompressoren, er det noen med gode tips om hvodan dette kan løses greit. Jeg har tilgengelig de handbøker som er i arkivet pluss litt til, men har ikke lest de fra perm til perm ennå.. så det kan jo være noe der også Redigert 3.Mai.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.