Jump to content

Hvor kjøpe strips på 45 cm eller mer? Skal fendre båsen

nordan family 27

Recommended Posts

Hadde tenkt å stripse fast en del små biltema fendre i båsen. Har vært innom et par byggvarehus som mener 40 cm strips er det lengste - og det har jeg prøvd. Men de var ikke lange nok. Biltema har inntill 37 cm. Rimelig sikker på at jeg har sett lengre strips der jeg tidligere hadde båten - da ble de brukt til å feste luft ledningene til boble-havn anlegget. Noen som vet hvor jeg få kjøpt så lange strips som nærmere 45 cm? Manglet ikke mye på de på 40cm..

Om det er vanlig plaststrips så kan du bare skjøte de da... er enkelt det.

Siden jeg selv skal gjøre det samme i min bås i morgen så trenger jeg å finne de sterkeste stripsene som er mulig.... Er litt i tvil om Biltema sine er sterke nok.... Jeg skal fendre stålutliggeren min med 115 x 50 mm fendre...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ser i katalogen vår fra Onninen følgende:

Bredde 8,9 mm

Lengde 533mm El nummer 13 447 93

Lengde 812mm El nummer 13 447 94

Lengde 1066mm El nummer 13 447 95

Disse er sorte, og kan fåes hos alle onninen forhandlere.

http://www.onninen.no/express.4.4218cb1033...7280004747.html noen utsalg, men din lokale elktrikker kan helt sikker skaffe dem på el. nummeret.

Alf Kåre

Redigert av M/B Shanty (see edit history)

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

kan du jo alltids skjøte sammen 2 stk.
Hvorfor ikke sette sammen 2 strips?
Om det er vanlig plaststrips så kan du bare skjøte de da... er enkelt det.
Du kan jo bare skjøte stripsene sammen med to stykker da får du de lang nok.

Det høres jo opplagt ut - men den tanken falt meg bare ikke inn :blush: Stripsene jeg har er 40 cm lange og ser kraftige ut, men jeg knakk en under forsøket så om det stemmer vet jeg ikke. Takker for svar - så meg blind for skjøte-løsningen

så trenger jeg å finne de sterkeste stripsene som er mulig....

Da kan du stryke Smart Clubs 40 cm strips - flere av den er så stive at de knakk under forsøket på å få de på i går

De har det faktisk på Clas Ohlsson.

Min lokale CO butikk hadde omlagg 33 cm på det lengste. Men de er skjøtet og benyttet i går og virket mer solige enn Smart Club sine. Så nå gjenstår å se hvor lenge de holder.

Kjøpte en pakke med hvite strips på Maritim (Slependen) i fjor. Tror de var 40-50cm, det fantes også lengre og kraftigere. Endte opp med å måtte skjøte dem to og to. Brukte dem til å feste isopor-lister (som du også får i båtbutikker) langs skråstagene innerst i båsen (lå med akterenden inn). Dette fungerte bra, selv om jeg innimellom måtte stramme opp det hele fordi listene flyttet seg litt når de ble belastet.

Jeg har prøvd både løse fendere og slik isoporlister, og synes isoporlistene fungere mye bedre. Er lettere å stripse fast, holder seg bedre på plass og er billigere enn en løsning med fendere.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

er billigere enn en løsning med fendere.

vel - på biltema komer en veldig langt med et par hundringser hvis man tar til takke med "vanlige" fendere (ikke bryggefendere). Men om det er vellykket vet jeg ikke. Håper de ikke flytter altfor mye på seg.

Brukte dem til å feste isopor-lister (som du også får i båtbutikker) langs skråstagene innerst i båsen (lå med akterenden inn). Dette fungerte bra, selv om jeg innimellom måtte stramme opp det hele fordi listene flyttet seg litt når de ble belastet.

Jeg har også god erfaring med isopor-lister. Bruker de på skråstagene innerst i båsen og litt utover metallutriggeren. Hittil har jeg tapet dem fast (med rød tape). Det fungerer ok, men tapen synes jo godt. I år har jeg tenkt å begynne å legge meg med akterenden inn, så da vil jeg fendre opp med flere isopor-lister. Hvordan bruker dere strips til å feste dem? Tar dere stripsen rundt isopor-listene, eller trer dere dem gjennom hull i den tynne delen på midten der en bruker skruer når listene skal festes til trebrygger?

Hilsen hos

Jeg var i dag innom Biltema og kjøpte inn 8 fendere til 99 kroner stykket. Tror de er 150x500mm, de skal jeg stripse fast i stålutliggeren i båsen. Siden jeg har to 100x100 firkantrør sviset fast overfor hverandre med 50 mm distansetykker så legger jeg disse fenderne mellom begge stålbjelkene og stripser fast. Kjøpte også 7,6 mm plaststrips, sjekket de sorte og hvite på butikken stripset de fast i handlevognen og dro til, den sorte måtte gi tapt i feste, mens den hvite var noe annerledes i feste ved hodet på stripsen. Her måtte jeg gi opp, så jeg kjøpte de hvite selv om de ikke er like holdbar som de sorte med tanke på solen. Da får jeg heller skifte de en gang i året, kostnaden er 69 kroner for 100 stk som rekker til mine fendere.

Skal montere dette i løpet av helgen og bilde kommer... så vil tiden vise om dette fungere som ønsket.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvordan bruker dere strips til å feste dem? Tar dere stripsen rundt isopor-listene, eller trer dere dem gjennom hull i den tynne delen på midten der en bruker skruer når listene skal festes til trebrygger?

Jeg gjrode det enkelt og strammet stripsen rundt isopor-listen, tror jeg brukte 3 pr list. Passet på at siden mot båten ble helt glatt, dvs. ev. skjøt og lås vendt bort fra båten. Stripsene blir ganske stramme og dette sitter forholdsvis bra.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...