index Startet 17.April.2007 Link til dette innlegget Startet 17.April.2007 Er det noen som har vært borti trykktesting/justering av innsprøytningsdyser her? Mistenker at minst en av dysene åpner for tidlig, og at dette kan være årsaken til at motoren ryker unormalt mye. Ser ut til at jeg har funnet en som har egnet utstyr for testing, men da gjelder det bare å finne ut hvordan man justerer til korrekt åpningstrykk. Åpnet en gammel dyse for å se, og der ser det rett og slett ut til at man skrur innmaten/fjærholderen ned til rett trykk er oppnådd, og låser den i stilling med lokket. Stemmer dette? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mitsu Svart 17.April.2007 Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 (redigert) Justering av åpningstrykk skjer oftest med shims bak fjæra. Stilles inn 5-10 bar over spesifisert åpningstrykk. Dette er fordi når fjæra "setter seg" går trykket 5-10 bar ned. En test av dyse har forskjellige prosedyrer: Trykktest,lekkasjetest,kontroll av strålebilde og rette "snerrelyden" ved åpning. Renslighet er VELDIG nøye og aldri ta på dysespissen med urene fingre.. Ble du no klokere? Redigert 17.April.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 Javisst! Mine dyser er av CAV type, og disse skal visstnok skrus i stedet for å shimses. Desto enklere da! Skjønte ikke helt den der med at fjæren skal "sette seg"?? Men det er altså vanlig å stille dysene litt over ønsket trykk? Får se om jeg får lånt meg en dysetester da. Artig å prøve det også! Hvis ikke får jeg heller krype til korset og få en proff til å teste dem... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mitsu Svart 17.April.2007 Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 (redigert) Det jeg mente med at fjæra "setter seg" etter kort tids bruk, er at den kommer i rett posisjon. Den vris ofte litt ved montering. Håper det var greit forklart.. OBS! Vær forsiktig! Kratig trykk!! Redigert 17.April.2007 av mitsu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Hvis du først justerer en av dysene ville jeg tatt med resten med det samme så de får samme åpningstrykk alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2007 En liten rapport fra dyseprosjektet mitt: Demonterte alle fire dysene, og testet dem. To av dysene holdt tett opp til åpningstrykk, men åpnet 30-40 bar for tidlig. De to andre begynte å lekke allerede ved 70-80 bar, og pissa med 3-4 stråler helt til trykket var nesten borte. Testet så de fire ekstra dysene jeg har, og resultatet var omtrent det samme der. To med for lavt åpningstrykk og to med lekkasje/dårlig forstøving. Sorterte så ut de fire beste (2 fra hvert sett) og justerte disse opp til korrekt åpningstrykk. Da så det hele mye bedre ut! Alle dysene åpnet da ved korrekt trykk, og "knatret" som de skulle. Forstøvingen så også rimelig bra ut. Dysene ble så montert inn igjen, luftet og prøvestartet. Jeg har ikke fått prøvet den ut helt skikkelig ennå, men røyken er i det minste redusert ennå litt. Den ryker fortsatt litt, også på varm motor, men røyken er i det minste godt redusert. Så da får vi se utover sommeren hvordan det arter seg. Det var i det minste artig å prøve seg på dette også, man får litt mer forståelse for ting når man gjør det selv.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TGE Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Hei hvordan farge er det på røyken? Når du stilte de var det bare å sette skrujernet ned gjennom returen? Jeg må stille mine ned fra 165 til 135 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Justering av dysetrykk med skrue og låsemutter var vanlig på eldre dieselmotorer. Husk at dysehullene og dysenålens anleggsflatene også må kontrolleres ved sjekk av dyser. Dette gjøres i microskop/lupe med ca 10 ganger forstørrelse. Dyserspisser til slike eldre motorer pleier ikke koste allverden. Kan være verdt å sjekke ut for å bli kvitt litt dieselrøyk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.