Jump to content

Forlate båten noen uker Rogaland

Sebaldus

Recommended Posts

Skal seile nedover til ny hjemmehavn på sørlandet med seilbåten min. Er ganske ny i jobben og da er det vanskelig å ta fridager. Turen ned fra Bergen til Mandal kan holde hardt å klare på en helg. Været kan også være slik at det ikke frister ta hele turen i en jafs.

Lurer derfor på om noen har tips til gjestehavner der det er trygt å legge igjen båten en uke eller tre avhengig av været. Egersund vet jeg er bra om jeg rekker så langt men sjansen er vel størst for at det blir rundt Tananger man møter veggen vær eller tidsmessig.

Planlegger å ta turen i løpet av de neste 4 ukene. Satser på å få en fridag eller to men greit å ha en backup-plan.

Hei

Tananger er nok ein god stad, og der ligg du gratis om du ikkje brukar straum. (I alle høve var det slik for tre år sidan.)

Om du ikkje kjem lengre enn til Bømlafjorden kan du få ha båten gratis i min båtplass i Valevåg.

Svært god hamn og ca. 3 km til direktebuss til Stavanger og Bergen.

Ask

Takker for tilbud. Tror det er liten sjanse for at jeg ikke kommer meg over Sletta da jeg med start fra Os vil ha tålig oversiktig over været første del av turen. Men skal ha det i bakhodet om noe skulle inntreffe.

Tananger er jo veldig ideellt. Er det båtforeningen sin gjestehavn man kan ligge i? Mener jeg lå på en lang betongflytebrygge sist jeg var der som lå på tvers utenpå en vanlig flytebrygge. Veldig grei plass men ble ikke klok på om det var gjestehavn eller privat.

Jeg tok denne turen fra Bergen til Mandal i september i fjor med nyinkjøpt seilbåt og lot den ligge et par uker i Tananger til jeg hadde ledig tid og været ble brukbart til å ta den videre. Jeg kontaktet båtforeningen i Tananger som velvillig lot meg leie en plass i havnen deres for den tiden båten ville bli liggende i Tannanger. Nå viste det seg at når jeg kom til Tannanger så var "båsen" for trang for min båt og de hadde ingen alternativer så jeg fikk litt panikk og kontaktet Hummeren restaurant/hotell like ved som også har flytebryger til bruk for gjester og egne båter. Her var de veldig imøtekommende, men ba meg kontakte eieren av en kai (ikke flytebrygge) like ved. Eieren bodde like over veien og hadde ingen problemer med at jeg lå der. Jeg ringte også Hummeren mens båten lå der for å få bekreftet at båten lå greit. Som takk bunkret jeg diesel hos Hummeren før jeg dro fra Tannanger.

Hvis det fungere med bildet så ser du båten ved bryggen med Hummeren i bakgrunnen og Tannanger båtforening til venstre i bakgrunnen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11960/tannanger.jpg

Skal seile nedover til ny hjemmehavn på sørlandet med seilbåten min. Er ganske ny i jobben og da er det vanskelig å ta fridager. Turen ned fra Bergen til Mandal kan holde hardt å klare på en helg. Været kan også være slik at det ikke frister ta hele turen i en jafs.

Lurer derfor på om noen har tips til gjestehavner der det er trygt å legge igjen båten en uke eller tre avhengig av været. Egersund vet jeg er bra om jeg rekker så langt men sjansen er vel størst for at det blir rundt Tananger man møter veggen vær eller tidsmessig.

Planlegger å ta turen i løpet av de neste 4 ukene. Satser på å få en fridag eller to men greit å ha en backup-plan.

Du får ta kontakt med Jan mulig han vet råd litt ++ for D5L må han da ofre :seeya:

Kaffe på Stord da Sebaldus

Sæbjørn

Redigert av Xerb (see edit history)
Kaffe på Stord da Sebaldus

Var å rekke det da med en helg til rådighet! har jo ikke noe å klage over jeg med den hjemturseilasen du har foran deg. Skal ha det med jan i hodet også men Tananger er kanskje ikke så dumt. Ingen omvei i alle fall og sikkert mulig å ordne en plass nå utenom sesongen.

Var å rekke det da med en helg til rådighet! har jo ikke noe å klage over jeg med den hjemturseilasen du har foran deg. Skal ha det med jan i hodet også men Tananger er kanskje ikke så dumt. Ingen omvei i alle fall og sikkert mulig å ordne en plass nå utenom sesongen.

Håper å seile ca 10 Mai tar ca 21 døgn vist båten er ferdig etter brannen.

Ring meg om du er oppom Stord 97621450. :drink: Kaffe

...Tror jeg satser på å improvisere noe i Tananger om situasjonen oppstår.

Jeg kjører forbi Tananger havn på vei til og fra jobb hver dag. Koster meg ingen ting å stikke bortom for å ta en titt i ny og ne.

Tar f.eks 7 min å spasere bort i lunchen - m/matpakke er dette et utmerket alternativ til kantina når været er bra ....

S/Y Surprise

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...