Jump to content

Er PVC slange oljebestandig?

Sabrina

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal montere diesel påfyllingslange til tankene.  En båtutstyrs forretningen sier jeg må ha en oljebestandig slange med stålspiral forsterkning.  Slangen var merket PVC.

Jeg har liggende en annen PVC slange hjemme som passer, men den har kun trådarmering.  Busjettet er sprengt både p.g.a. båten og den kommend høytiden, - men samtidig må det til det som må til!  Er all PVC oljebestandig, og er det derfor forsvarlig å benytte den slangen som jeg har liggende?

Mvh

sabrina

Du kan bruke den slangen du har under forutsetning av at det ikke blir stående diesel i selve slangen. Etter hvert vil den skifte farge fra klar til litt gulaktig, men er like god uansett. En ting til. Den tåler varme MYE dårligere enn spesialslangen. Så hvis det heller ikke er et problem, så er du faktisk i mål.

Der diesel blir stående i slangen, skal det være slanger med nitrilgummi innerdel. Standard drivstoff-slange. (gummiytterdel, nylonarmering, nitrilinnerdel) I større dimensjoner brukes den ståltrådarmerte varianten som bl.a. brukes som eksosslange (stiv dyr sak som koster mer enn du kan tenke deg å betale)

Lotus

• 10 år senere...

Løfter denne tråden. Har påfyllingslange av den stive typen ca. 40 cm lengde. Har problem med å få bøye den slik at den vert tett på stussen på tanken. Har to slangeklemmer på men når eg fyller diesel lekker det mellom stussen på tanken og slange. Er det problem å bruke ein mjukare meir bøyeleg slange som ikkje er godkjend for diesel? kva type slange kan eg i so fall bruke? Kan føye til at det ikkje er mulig å skifte stussen uten å ta tanken ut av båten=mykje jobb.

Redigert av ut mot havet (see edit history)

Du kan fint bruke en PVC-slange med trådarmering som nevn i første innlegg. Når den er ny og temperaturen er god er den ganske føyelig. Når den blir gammel og har vært utsatt for diesel blir den misfarget og steinhard. Da er den på plass og blir stående i ro og da betyr det intet. Den er billig og god nok til påfyllingsslange. Til mange andre ting er den ofte lite egnet fordi den blir hard. Ellers er det som "Lotus" nevner korrekt. Det er dog lurt å etterstramme klemmene noen ganger når slangen er ny.

Ikke bruk PVC slange til dette,den blir som nevnt gul og stiv etter en tid,og stive slanger knekker til slutt.

Det skal benyttes gummislanger beregnet til formålet,stålspiral trenger du ikke,den trengs bare hvis slangen skal benyttes til sug,eller hvis den skal ha skarpe bøyer.

Hydroscands sin Multiflex,eller marine eksosslange er ypperlige til dette formålet.

Disse har forresten stålspiral,men det er jo ikke noen ulempe.

De har også en som heter Tankoil,denne er tekstilarmert og trolig den rimligste av disse.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Klemmene det refereres til er klart best,hvis man har plass.

Når du ser en liten antydning til at slangen buler langs kanten av klemma,og du ikke klarer å vri slangen på stussen for hand(forutsatt at du ikke har hatt på noen form for smøring),har du strammet nok.

Etterstramming er normalt ikke nødvendig,men en kontroll skader ikke.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...