Jump to content

Brukte dieselmotorer, hvor finner vi de?


Kjelli

Recommended Posts

Hei, hadde tenkt å kjøpe meg en brukt KAD, men det skar seg.

Nå er jeg på leting etter brukt motor, på 250 - 300 hk, med drev, eller 2 stk på ca 150hk hver.

 

Er der noen som vet om linker, eller forhandlere som har brukte motorer?

 

Virker som markedet er støvsugt for slike motorer.

 

Er der noen som kan hjelpe?

 

Kan også være nye, bare de ikke blir for dyre.

 

All hjelp mottas med takk!

 

mvh

Kjelli

Link to post

Hei Kjelli,

 

Du kan jo ta kontakt med "sabrina" her på baatplassen. Han har såvidt jeg vet stående en praktisk talt ubrukt Cummins i den størrelsen som du nevner.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Takk for sist forresten!

DS

Takk til deg òg!  :smiley:

 

Hei, ja, har sett litt på den, men regner med det er vanskelig å få et drev på den, hadde sikker vært lettere med aksling/propell.

 

Eller tar jeg feil?

Link to post

Takk til deg òg!

 

Hei, ja, har sett litt på den, men regner med det er vanskelig å få et drev på den, hadde sikker vært lettere med aksling/propell.

 

Eller tar jeg feil?

Hei igjen,

 

Der har jeg dessverre ikke noe særlig konstruktivt å bidra med. Min erfaring med "hekkansaggregat" er heller begrenset.

 

Men jeg regner med at mange andre her på baatplassen vil kunne komme med sakkyndig hjelp.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Hei, hadde tenkt å kjøpe meg en brukt KAD, men det skar seg.

Nå er jeg på leting etter brukt motor, på 250 - 300 hk, med drev, eller 2 stk på ca 150hk hver.

 

Er der noen som vet om linker, eller forhandlere som har brukte motorer?

 

Virker som markedet er støvsugt for slike motorer.

 

Er der noen som kan hjelpe?

 

Kan også være nye, bare de ikke blir for dyre.

 

All hjelp mottas med takk!

 

mvh

Kjelli

 

Her er et sted du får motorer som er brukt. Firmaet er ganske velrenomert på kysten:

 

http://www.nogva.no/Produkter/Brukt_utstyr...ukt_utstyr.html

Link to post

Det finnes noen dieselmotorer på " Fiskeribladet" sin webside:

 

http://www.kysttorget.no/default.asp?side=...lle&kategori=15

:sailing:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

 

 

Det spørs jo hvordan en ser på et sånt problem tror jeg.Bytter motor nå i vinter og kikket litt på å gjøre jobben i Sverige.Tilsynelatende

en del å spare.

Men så var det å finne tid å kjøre båten til Øresund,og hjem igjen må

en jo også.Så hadde det antagelig blitt et stort ønske om å sjekke fremgangen på jobben i løpet av vinteren.Hvilket hadde gitt lange

kjøreturer med overnattinger.

I tilfelle verkstedet ville ha konsultert eieren med løsninger på

eventuelle problemer så hadde det i beste fall blitt masse telefoner og mail før en hadde vært enig.

Ny kjøretur for å hente båten hjem.I tilfelle en ikke er helt fornøyd

så hadde det vel blitt venting for å få det fiksa.Og ved garantirep.

så vedder jeg nesten hue på at Volvo ikke så mye som ville sett oppi

motorrommet?I tillegg så er garanti og kjøpsloven bedre i Norge enn i

Sverige.

Mitt valg ble å gjøre jobben i Norge da jeg tror besparelsen hadde blitt minimal når jobben skulle settes bort og jeg liker å slenge

innom og se hva verkstedet holder på med.Ca 5 minutter med bil er

alt eller jeg stopper og glaner litt på vei til byen.Også kjenner jeg

både innehaver og mekanikeren hans ganske bra og det telte litt og.Og

god samvittighet har jeg også mht dokumentasjon for at motoren er

tilegnet på lovlig vis.

 

Muligens besparelsen er verdt å ta med seg hvis du kan gjøre jobben

selv og motoren går i jakkeforet over grensa.En ting er sikkert,

trodde jobben var veldig enkel å utføre.Men her det jammen mye de må

passe og tenke på så jeg er glad jobben er satt bort. :santcheers:

Link to post

Noen som hva forskjellen på DP-x, og DP-G drev, bortsett fra prisen?

Ja, det vet jeg litt om, har undersøkt en del.

 

DP-X drevet er beregnet på båter som går fra ca. 40 knop og oppover, dvs at en ikke kan benytte dette til båter som går maks f.eks. 30 knop. Du får rett og slett ikke propeller til dette.

 

DP-X drevet tar inn kjølevann lengre nede, og har utvendig styresylinder.

 

Snakket også på Volvo Norge, men de kunne ikke svare på om der var kvalitetsforskjeller, det eneste de sa, var at klarer båten f.eks. ikke mer en 30 knop, velg DP-G drev, eller bytt undervannshus, med rette utvekslingen.

 

mvh

Kjelli

Link to post

Å kjøpe en brukt motor er et sjansespill. Om ikke like sjansepreget som Lotto, så i alle fall forbundet med stor usikkerhet.

 

Kjøper man en motor som er innenfor fabrikantens garantiordninger, er man relativt godt dekket. Slike motorer er imidlertid vanskelig å oppdrive. Svært vanskelig å oppdrive.

 

Så er det alle motorene som man kan kalle gamle.  Hvorfor bytter en båteier ut sin 20 år gamle motor? Det mest nærliggende svar er fordi den er utslitt eller har en alvorlig feil/mangel/skade. Det betyr at man gjerne må foreta en full overhaling. I praksis komplett gjenoppbygging. Og etter mye jobb og mye penger er motoren fortsatt 20 år og blir eldre for hvert år.

 

Hva med den motoren som er 10 år og til salgs? Mulig den er grei nok, men hvorfor vil eieren bytte den ut? Kanskje han har lyst på en kraftigere en? En som ryker mindre og bruker mindre drivstoff? En som ikke har den kjente irriterende feilen? Eller kanskje noe helt annet?

 

Så kommer monteringen. Det er faktisk mye jobb. Motorfestene passer garantert ikke. Må bygges ut i bredden, høyden, lengden eller en kombinasjon. Nye motorlabber er som regel et must. Det er en slitedel, selv om det slites langsomt. Oppretting, tilpasning, tilkobling, det ene etterfølges av enda mer.

 

Og så var det giret eller drevet. Utvekslingen var selvfølgelig feil. Ikke helt på trynet, men helt i grenseland. Ny propell gjør at det er til å leve med.  Helt fornøyd innser du at du aldri vil bli.

 

Endelig. Nå er det klart for prøvekjøring. Da er det ikke hyggelig å vite at flere båter tas opp uka etter sjøsetting pga motortrøbbel enn de tas opp pga lekkasje og annet. Spør kranbilføreren din om han vil kjøpe brukt motor. Jeg vet garantert hva de svarer alle som en.

 

Og så var det sommeren da. Hvor ble den egentlig av? Ja si det. Når man står på hodet nede i motorrommet dagen lang, går tida fort.

 

Og til slutt. Det var nå denne lille saken kalt annenhåndsverdi. En 15 år gammel motor som du har brukt i 5 år har ingen stor verdi. Trygghetsfølelsen er ofte enda mindre. Den nye motoren som du kjøpte for 5 år siden? Ja den er som ny. Du har stelt den godt og de 500 timene på timetelleren er som ingenting å regne. En båt med en god motor har høy verdi. Skrog og finnish forøvrig kan alltid fikses på uten store problemer.  Det som virket svindyrt da den ble montert, viser seg å være regningssvarende. Særlig med tanke på at du ikke har hatt kostnader å snakke om disse 5 årene og aldr følt deg usikker på motorens oppførsel.

 

Så til dere som kjøper en gammel motor. Vit nøyaktig hva du gjør. Vær flink til å mekke. Ikke betal for mye. Sjansene for at du ikke vil angre i etterkant er jevnt stigende.

 

Lotus

 

PS: Den motoren du røska ut av motorrommet hadde en viss verdi der den sto. Der den står nå har den null verdi. Tenkt tanken på å bytte BÅDE båt og motor samtidig? Ikke?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...