Breezita Startet 17.April.2007 Link til dette innlegget Startet 17.April.2007 Hei! Er det noen som kjenner til en holder til fortøyningstau. Mener jeg har sett en stang med krok som holder tauet oppe fra brygga som gjør det mulig å få tak i fortøyningen fra båten. Har søkt litt rundt på nettet, men ikke funnet noe.... mvh Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
hanssae Svart 17.April.2007 Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 Ørsta leverer denne. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 17.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2007 Takk hanssae. Det var noe sånt jeg tenkte på..! mvh Cita Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Ronald Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 (redigert) Jeg løfter denne. Linken i innlegg #2 virker ikke lenger. Er det noen som har noen løsninger å anbefale? Båten min er litt høy, og spesielt på den siden som som ikke har gangbar utrigger er det problematisk å legge fra seg tauet, samt ta tak i det igjen når båten legges til. Jeg har tidligere brukt slike, men den ene knakk første sesong, den andre sesongen etter. Jeg ser at både Maritim og Seatronic har en slik fra Mr.Mooring, men 2 stk + fester kommer på rundt kr. 900. Det synes jeg er i overkant dersom de bare holder en sesong eller to. De jeg hadde tidligere men som ikke holdt var rimeligere og av annet fabrikat ("Hangup"), kjøpt på Malfix. Apørsmålet er altså om noen har noen slike å anbefale, og hvor de kan kjøpes? Evt om noen kan "garantere", ut fra egen erfaring, at Mr.Mooring sine er veldig solide. Skulle det være andre løsninger å anbefale i bås så hører jeg gjerne om det også :-) Redigert 13.Mai.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 Gammel skistav med åregaffel i enden. Kappes og tres på en slangebit m/ slangeklemmer nederst for å ha fjæring i tilfelle kollisjon. Lars H har vel lagt inn et bilde av patenten i en tidligere tråd. Festes på uteriggeren ved å borre et egnet hull i en trekloss som du fester med noen runder med tynt tau rundt klossen og uteriggeren. Pris: 15 kr for åregaffel, samt at du endelig blir kvitt en gammel stav og en trekloss som uansett lå i veien. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 (redigert) Har prøvd skistav med åregaffel tidligere, funka bra det inntil den knakk. Feilen hos meg var for dårlig fjæring i bunnen, dermed for stiv når fendere el.l. dultet borti. Men takk for tipset likevel, jeg kan jobbe litt mer med fjæringen, slagestuss som en del av denne har jeg ikke prøvd før. Og kanskje en gammel banmbus-stav vil være mer elastisk enn aluminiumsstavene jeg har brukt....? Idealproduktet har jeg sett en gang, men ikke funnet ut hvor det er å kjøpe. Det var en stang som de fleste andre, men med en kraftig og relativt stiv syrefast fjær (nesten som en liten springfjær) i overgang mellom pinne og festet i utrigger. Noen som har sett en slik? Redigert 13.Mai.2013 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2013 holderen fra Seatronic kan enkelt forbedres. Man kutter stangen av helt nederst og setter på en passe stiv slangebit som festes med slangeklemmer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Den fjæren i metall: sett på hunde-bånd holderen til sykkel for sykling med bikkje? Den burde jo passe, hvis du ikke er redd for metalldeler mellom båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 brøytestikke er vel både gratis, relativt holdbar og tåler en støyt. Sågar med refleks som blir synlig i mørket. Men nå har det kommet også kommet så bra båtshaker at en knapt trenger slike patenter. http://www.bestmarin.no/Produkter/Tauverk-og-fort%c3%b8yning/B%c3%a5tshaker/B%c3%a5tshake---Hook--and--Moore-Teleskop-115-200-cm-696120-p0007745870.aspx Nå kan du ta med deg tauet du vanligvis hadde liggende igjen på utriggeren om ikke er gangbar. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Hei ! Jeg seiler ofte alene og ved tillegging i båsen har jeg gjort det slik: Ett kraftig tau i fronten som gjør at jeg kan sette båten i gir på tomgang og som holder båten inn mot brygga slik at jeg kan fortøye i fred og ro. Akterfortøyningene (på utliggerne) har jeg forlenget med ei snor slik at de kan festes i selve brygga. Da vil de ikke kunne ramle i vannet og etter at baugfortøyningene (merket for korrekt lengde) er på plass, løsnes aktertauene i brygga og jeg tar de med meg akterover. Slår av motor og justerer og fester akterfortøyningene. Håper det ble mulig å forstå. Billig er det også ..... Sitér dette innlegget Link to post
Hans_K Svart 14.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2013 Her er ny link til Neptun-gaffelen i innlegg #2: http://www.orstamarina.com/Nettbutikk/Tilleggsutstyr-fortoyning/Vis-produkt/?productid=27069 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.