Jump to content

Sprit- eller lampeoljekjøkken i båten?

torbit

Recommended Posts

Har prøvd begge deler. de funker veldig bra uansett, mer en smaksak. men det er tryggere å ha lampeolje i båten enn rødsprit.

Siden lampeoljen ikke brenner men alle vet jo at rødsprit brenner veldig...

Kanskje oljen er litt mer drøy??? litt usikker.

Hei.

Jeg har også noe av samme problemet. Jeg har gass bluss, Optimus 155 og Origo 3000.

Synes nok det tar litt tid med Origo, men såvidt jeg forstår vil du vinne en del på å kjøre med Originol istedet for vanlig rødsprit eller Fin Fyr.

Optimus 155 har jeg akkurat fått tilbake fra service, der hurtigvarmeren ble blendet igjen (som visstnok er så moderne, og sparer meg for MYE luft da den hadde en lekkasje) og byttet ut med den glassfiber (eller hva det når er) ringen i bunn for rødsprit varming.

Gass har jeg ikke plass til hos meg, så det må bli en av de to andre.

Vel og bra at lampeolje ikke brenner så fælt som rødsprit, men jeg fikk en fryktelig svær flamme da jeg testet Optimusen i garasjen før sesongen for 2 år siden. Meningen var å gjøre alt motsatt av manualen for å se hva som skjedde, og slukket flammen etter normal brenning, ventet litt og fyrte på igjen når den hadde kjølnet akkurat litt for mye til å fungere skikkelig.

Resultatet ble en kjempeflamme, det så ut som om den var på 1-1,5 meter der jeg stod, men det er mulig den ikke var fullt så svær (lettere sjokkert, så er det ikke lett å få med seg alle fakta)

Tenkte også jeg skulle ta 1 liter vannkoke testen på alle tre, da jeg tilfeldigvis har dem tilgjengelig :-) Kan jo se om jeg får gjort det i kveld for moro skyld.

Gleder meg IKKE til å se på at 4 omganger med 1 liter vann skal koke opp :crazy:

Bottom line : Tror jeg ville foretrekke Optimus fremfor Origo og gass. Får se hvilken jeg velger i år :smiley:

Skikkelig forvarming er alfa og omega med Optimus! Hvis ikke får du slike flammer som du antyder. Er den skikkelig forvarmet, og du tenner den straks forvarmingen er ferdig (eller litt før, gjør som regel ikke så mye det heller), så tenner den fint med blå flamme og et fint sus. Men ikke skru den opp på fullt når du tenner da! Kun en liten åpning til å begynne med, da blir ikke flammene så høye om den ikke er varm nok...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Me hadde sprikjøkken i første båten, men bytta til Primus. Sistnevne av same slag som du nemner.

Primusen er mykje betre. Dette pga.:

-Mykje større effekt

-rimlegare drivstoff (mykje av spriten dunstar bort)

-lettare å få tak i lampeolja enn raudsprit

-i naudsfall kan lampeolja, tilsatt litt totaktsolja, brukast i staden for diesel

-mykje kjekk pyrring

Ulemper:

-Det kan vera vanskeleg å få tak i rein parafin i utlandet.

-krever forvarming

-krever litt tilvenning før du blir vant med primusen.

-kan vera vanskeleg å få tak i deler.

Sist men ikkje minst så minnar reklamen for Origo spritbyssa om reklame for sanitetsbind, jf. bildet av ei kjerring som seier "Endelig kan jeg føle meg helt trygg."

Ask

• 1 måned senere...

Hvordan unngå soting? Jeg har en Origo 3000 som soter både med Fin Fyr og rødsprit. Grytene blir svarte og det lukter sot i kabinen. Etterhvert er både fingre og kjøkkenbenk svarte. Apparatet er ca. 5 år gammelt og ser ut til å være i orden såvidt jeg kan bedømme. Kan det være kokken eller apparatet som trenger justering?

Redigert av Kjeles (see edit history)

Vann i rødspriten er et godt gammelt speidertriks som hjelper mye.

Ca 10% vann gjør en god del, selv bruker jeg ofte opptil 20%, det gir også noe redusert varme (Selvsagt), men det positive med det er at man ved hjelp av regulering av andelen vann kan regulere effekten bedre også, hendig på stormkjøkken.

Man blir aldri helt kvitt sotingen av rødsprit, det er umulig.

Har samme kokeapparat selv, og hurtigtennerene fungerer fortsatt. Kona hater greia, fordi den er så tung å pumpe opp, så nå skal jeg bruke Ingars patent. Hvordan finner jeg ut plasseringen av nippelen? Vet ikke hvor langt stempelet går, eller hvor enveisventilen sitter. ...

Har Origo spritbrenner i Baylineren, men har samme problemet som KJELES, med soting.

Panner,kaffikjel er sorte til langt opp på sidene, og prøver du å sette dette fra deg noe sted,

er skjærefjøl eller benk like svart, og det er nesten umulig å få vekk.

Jeg har gått over til ett lite bærbart gassapparat. Renslig og raskere.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Jeg har en optimus med forvarming rødsprit ,etter på bruker jeg lampe olje syntes denne tar lang tid til foreks koke kaffe.Er dette riktig att de skal være så trege ca 15 minutt koke en 1/2 liter?MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Har Origo spritbrenner i Baylineren, men har samme problemet som KJELES, med soting.

Hvorfor har ikke vi samme problemet med vår Origo? Er det bare fordi vi ikke bruker rødsprit, men Fin Fyr? :confused: Raskt går det også!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har en Optimus 55/155. Den tenner og brenner fint bare jeg lar den forvarmes av en rødspritflamme. Den har hurtigtenning tror jeg - den har i hvertfall en spake ved siden av hvert av reguleringsrattene for brennerne. Hvordan skal disse brukes?

Til Bjørn: 15 min for å koke 1/2 l vann er altfor lenge. En primus burde gi flere kW hvis den fungerer OK.

Redigert av HaHa (see edit history)
Jeg har en Optimus 55/155. Den tenner og brenner fint bare jeg lar den forvarmes av en rødspritflamme. Den har hurtigtenning tror jeg - den har i hvertfall en spake ved siden av hvert av reguleringsrattene for brennerne. Hvordan skal disse brukes?

Til Bjørn: 15 min for å koke 1/2 l vann er altfor lenge. En primus burde gi flere kW hvis den fungerer OK.

Det er bare å pumpe opp godt med trykk, åpne spaken og tenne på den lampeoljegassen som nå vil strømme ut. La stå og brenne i et eller to minutter, eller til brenneren er rødglødende. Så åpner du på krana. slår flammene i taket, lar du hurtigtenneren stå litt til hvis ikke stenger du den bare...og du er i gang med kokkeleringen :smiley:

Jeg har prøvt med både rødsprit og Fin Fyr, men de soter like mye, det eneste er litt mindre lukt av Fin Fyr.

Jeg har også en Origo (sprit/elektrisk) og må si jeg er godt fornøyd. Den er enkel og hurtig i bruk og sot har ikke vært noe problem (i taket er plysjen fortsatt like hvit etter snart ti år). Rødsprit har jeg aldri brukt på denne. I prioritert rekkefølge bruker vi Origonol, Tenol eller Fin Fyr etter hva som er tilgjengelig. Kanskje du bør skifte ut sprit beholderen og styre unna Rødsprit? Origo sprit/elektrisk ville vært mitt førstevalg også i dag.

Børre

Har gass (ENO) og lampeoljefyr (Opti 155). Testet begge med liter vann i tynn alu kjele. Ca 5 min med Opti 155 og ca 8 min med ENO.

Jeg ville foretrukket å beholde Opti 155 i båten, men ho jeg deler avisa (og båten) med vil ha gassapparaturen montert. Ho synes forvarminga etc er skumle greier. Og det kan det være, hvis du ikke bruker riktig metode. Sjøl synes jeg gass i båt virker enda skumlere..............

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Hei

Pussig at noen klager over soting på Origoen, mens andre ikke er plaget. :confused:

Vi har heller ikke antydning til soting på vårt Origo. Bruker Fin fyr, og kokker på dette nesten daglig om sommeren.

Heller ikke sjenerende lukt. Vårt har også varmeelementer så vi kan bruke det på 230 volt. 4300 E, heter det hvis jeg ikke husker helt feil. Veldig godt fornøyd.

Ben Sin

Jeg har tidligere dømt Origo nord-og-ned pga. opplevelsen av elendig varmeeffekt. Har siden forsøkt med enda en egg-og-bacon frokost, og det gikk egentlig ikke så verst likevel.

Her forleden, så fyrte jeg opp Optimusen (155, som nettopp er kommet fra service) som nettopp er bygget om fra hurtigvarmer til disse filt/glassfiber dottene man bruker en kork rødsprit på. Da jeg stod der og tvinnet mine tommeltotter under forvarmingen, så begynte det plutselig å blafre litt i blusset, og det virket som om pakningen var i ferd med å gi seg.

De som har forsøkt å tenne opp en Optimus FØR den er forvarmet nok vet hva som da vil, eller kan, skje. Jeg fikk blåst det ut før det tente skikkelig, heldigvis.

Optimus er billig i drift, men direkte farlig hvis det går noe galt med apparatet, spesiellt under forvarmingen. Jeg har det attpåtil inne, så det er ikke ønskelig med noe som Red Adair gjerne slukker for en pen sum. Origo er et trygt apparat. Riktignok rødsprit, men helt ufarlig hvis man ikke overfyller beholderen. Mindre effekt enn Optimus, men færre feilkilder. Har du derimot Optimus'en ute, og i verste fall kan tåle en blow-out uten å sette fyr på noe så er dette et mye bedre apparat enn Origo, både økonomisk og effektmessig.

Jeg kommer til å gi Optimusen enda en sjanse :smiley: , men vil ha 1 stk. passe fuktig håndkle lett tilgjengelig ved start.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...