Jump to content

Båtmannsstol vs klatresele

loffern

Recommended Posts

Jeg har fortsatt en vanlig båtmannsstol, og har tilbrakt temmelig mange timer i mastetoppen ved enkelte anledninger. Det er veldig lite behagelig. Har også prøvd klatresele, og er overhodet ikke i tvil om at en skikkelig klatresele er langt å foretrekke. Foreløpig har jeg dog ikke fått meg til å bytte ut stolen, men jeg hadde helt sikkert gjort det om jeg skulle ut på langtur igjen...

Som aleneseiler mesteparten av tiden, er det lenge siden jeg anskaffet meg klatresele, tau og utstyr for å gå i masta uten hjelp fra andre. Fungerer perfekt og har i tillegg hatt oppdrag som masteape hos andre seilbåter i havna.

Fint viss du vil sei litt om kva du brukar (tauklemmer etc) for å gå opp i masta åleine? Og om du brukar noko ekstra sikring?

(Har prøvd å klatre på eit fall med klem-knutar, men det funka relativt dårlig.....) :rolleyes:

Rossicus

Tja...hvordan skal jeg forklare dette da ??

Det enkleste er å stikke innom en butikk som selger klatreutstyr og få god faglig veiledning der.

Men det jeg benytter er følgende :( og alt utstyret er av merke Petzl , profft klatreutstyr )

Klatretau 8 mm av den ikke fjærende typen, selges i metervis.

Sele av type Aspir.

1 stk Ascension

2 stk fotslynger 120 cm

1 stk Grigri

5 stk carabibere med lås.

Klatretauet festes i to fall ( for sikkerhetens skyld) med klatreknute dobbelt 8 tall, og heises opp i masta.

På med klatresele, jeg har type Aspir som er litt polstret.

Grigri, som er taulås festes med carabiner foran i klatreselen, denne benyttes til å ta opp slakk i tauet og til å låre seg kontrollert ned. Tauet tres inn i denne på RIKTIG måte.

I Ascension som er et "håndtak" med taulås, festes de to fotslyngene med carabiner, Ascension, klipses deretter inn på tauet i passe høyde med tanke på fotslyngene. Ascension fås både i høyre og venstreutgave.

For en høyrehendt passer det med venstreutgaven, da høyrehånda benyttes til å ta opp slakk i klatretauet via Grigri.

Så er det bare å stikke bena inn i fotslyngene og reise seg opp slik at vekten hviler på disse, ta opp slakken i tauet via Grigri, overføre vekten til selen / Grigri, flytte Ascension så langt opp en rekker på tauet, reise seg opp, ta opp slakk igjen.

På denne måten forflytter en seg sikkert oppover tauet.

Når en skal ned, kobler man ifra Ascension og lårer seg kontrollert nedover ved hjelp av håndtaket på Grigri.

Dette er metoden enkelt fortalt, men utstyret er farlig hvis det benyttes feil, så oppsøk klatrebutikk.

Forøvrig ligger det meget gode illustrasjoner på Petzel´s hjemmeside i katalogen deres hvis man søker på www.petzl.com.

Så vidt jeg vet selges det også komplette klatresett for slik masteklatring, disse har muligens noe annet utstyr enn det jeg benytter.

Uansett...dette virker :wink:

Hva er det egentlig du skal gjøre oppe i masta?

Jeg tar min ned dersom jeg skal fikse noe.

Hvis jeg skal bytte ei lyspære, rette på Windexen, eller sjekke innfesting av stag og vant osv, er det vesentlig enklere å klatre opp enn å finne et sted med mastekran, demontere stående rigg, koble fra lyskabler osv.

Mastheadriggen på en 35 foter fra 1982 er temmelig massiv og veier noen kilo.

Skulle ikke være vanskelig å skjønne dette ?

skall du bare fixa windexen...så er vel det enklaste att gå till en mastkran....der du kan klättra opp på en stegen til kran !

det er ju en 'manöver' du kan grejja helt på egen hand. :smiley:

skall man göra ett mer omfattande jobb (enn att skifte paere eller justere windex) så er det ju en enkel match o plocka ner

riggen (givetsvis lite beroende på vilken typ rigg man har!)

min mast väger runt 250kg, skulle jag tro (rejäl Masthead) o den plockar jag ned på ca 15 minuter o setter tilbaks like fort !

(krävs dokk ett par gubbar!)

S/Y Gunga Din

Jeg skifter alle pærer hver vår.

Windexen er en grovindikasjon. Jeg krysser på lusa.

Riggen på C32 er såre enkel. Kun forstag, over og undervant. Den har ikkeno akterstag som sådan.

På den annen side har den, iallefall min, noe inni h----- med løpende rigg.

Og som sagt, jeg liker ikke å klatre i den ustagede delen.

Det er tillatt å kalle meg pyse. En gang.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Tja...hvordan skal jeg forklare dette da ??

Det enkleste er å stikke innom en butikk som selger klatreutstyr og få god faglig veiledning der.

Men det jeg benytter er følgende :( og alt utstyret er av merke Petzl , profft klatreutstyr )

Klatretau 8 mm av den ikke fjærende typen, selges i metervis.

Sele av type Aspir.

1 stk Ascension

2 stk fotslynger 120 cm

1 stk Grigri

5 stk carabibere med lås.

------ ///----------------------------

Takk for info Arild, da klarna det ein del.

Bruken av klatretau som ikkje fjærer er nok vesentleg her. Prøvde å klatre direkte på eit av falla med klatresele, fotslynger og klem-knuter, men det blei for stor elastisitet i fallet så det blei vanskeleg å komme seg av flekken (Dynema fall neste.....?) pluss at klem-knutane låste seg litt for godt til fallet slik at dei ble veldig vanskeleg å flytta på.

Så da må det nok bli noen meter med uelastisk klatretau, tauklemmer og Grigri etter hvert.

Rossicus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...