Jump to content

Hvilken høyde fra kjøl opp til dørkplater i kabinen på treseiler?

vikers

Recommended Posts

Holder nå på med å lage til nye kjølstokker om det er det disse "platene på tvers" heter :lol: og nye stålspant + noen nye ribber. På dette skal dørken legges..og ute i sittebrønn har jeg mal og gå etter, men i kabinen så vet jeg ikke helt. Her er det malt med noe greier opp til vannlinje innvendig og det blir til over spantehøyde, men dette blir jo altfor høyt å ha dørk selvfølgelig. Så mitt spørsmål blir da: Hva er vanlig høyde å ha i disse seilerene? Kjølen inne i kabinen er jo helt flat, så her er det litt fritt frem for hva jeg velger, og lager til spant etter det. Holder 15 cm. ? Jeg regner jo med at båten er "potte tett" etter et par timer på vannet :cool: , så mye vann skal det jo ikke være der.

Må jeg forresten bruke noe annet enn vanlig oljemaling (shipolin) under vannlinjen innvendig?

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du får sikkert svar snart, men i mellomtida kan jo eg "småprate" litt med deg :cheers:

Må jeg forresten bruke noe annet enn vanlig oljemaling (shipolin) under vannlinjen innvendig?

Er det ikkje betre med noko som "puster" her?

Under dørken går det vel ann å smøre Black Varnish i staden for, sidan det puster og beskytter mykje betre mot råte enn shipolin. Dessutan får du jo den "deilige" lukta med på kjøpet :wink:

Over dørkplatene er nok ikkje BV så lurt, viss du ikkje har tenkt å male det svart uansett :wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Shipolin puster godt ser du, Sinten. :wink:

Og tjære har jeg på utsiden av båten...ikke innvendig.

Maler først med zinkhvitt under vannlinjen i bunnen inne og så med Shipolin hele veien.

Utvendig bruker jeg tjære og kobberbunnstoff under vannlinjen.

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Høyde og høyde, hvor langt er et menneske? Ca. 15 cm høye bunnstokker er sikkert ok. Det er det platene på tvers heter.

Nå har jeg malt litt i innredningen til Hulda med Shipolin. Det er en helt fantastisk maling. Men jeg vil anta at den lager et potte tett skikt. Det er ikke malingen jeg ville valgt innvendig i skroget, men utvendig. Finn noe som puster innvendig.

Shipolin puster godt ser du, Sinten. :wink:

Nja, skeptisk...

Det har jo blitt hevda at all maling puster. Men all maling puster ikkje like godt, og shipolin er vel ein av dei som ikkje puster så veldig godt (etter mi meining). Det som er sikkert erat BV puster betre..-

Men no skal det seiast at det eg forbinder med shipolin er ein gamal trebåt som stod i eit naust me hadde ein gong. Denne båten var så råten at toppen av stevne knakk av når eg lente meg til det :eek::nonod: . Denne båten var smurt med shipolin på både inn- og utside og vatn var heilt sikkert bltt "stengt inne" i treet og derfor var heile båten "pinn råten" :nonod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Dolvik anbefalte meg å bruke arcanol innvendig hvis jeg epoksy behandlet skroget på badrast. Det er dette de bruker innvendig hvis de legger duk og epoksy på gamle trebåter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

I og med at jeg bygger opp innredning fra bunnen av, så er jeg jo interessert av å ha dørken lavest mulig. Men dørken ligger jo langt under vannlinje, og med trebåt vil det alltid være litt vann/fukt i bunnen, så litt luft bør det jo være mellom kjøl og dørkplater. Spørsmålet er bare hvor lite kan dette mellomrommet være?

Istedet for at jeg lager benker og legger dørk utfra det...for det kan jo fort bli feil..., så lager jeg dørk og så benker etter dette. Har tatt noen grovmål og tror det blir grei sittekomfort om jeg klarer meg med 15 cm mellom kjøl og dørkplater - det bør holde det, eller...?

Og jajamen..Intimt er ordet, Haha. :lol: I båten min er takhøyden stor, selvom man knapt kan stå krokbøyd, :smiley: , og med største bredde på 1,70m. så har jeg super boltreplass i salongen. Vurderer sterkt å lage rund sittegruppe på den ene siden og en dinettegruppe på den andre siden av midtgang...dette selvfølgelig i tillegg til pentry, kartbord, dobbel sovekabin med bad i forpigg, bad/wc og 2 stikkøyer. :wink:

:lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Nei..ingenting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...