OPTIMAL Startet 18.April.2007 Link til dette innlegget Startet 18.April.2007 Er det noen som har erfairing med å fjerne bunnstoff med sandvasking. Jeg skal inn til gelcoaten for å legge på tokomponent epoxyprimer. Vil bruke bensindrevet høytrykksvasker med opp til 150 kg trykk og montere på sandvaskeutstyr på denne. Vurderer å bruke fin blåsesand. Er der argumenter for å ikke gjøre dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Er det samme som sandblåsing? Da hadde jeg isåfall ikke tordt det; hvertfall ikke før jeg med egne øyne ser et vellykket resultat på en annen plastbåt. Jeg tror gelcoaten kan løsne, eller hvertfall bli prikkete/hakkete. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
OPTIMAL Svart 18.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 I prinsippet er det vel det samme , men sandblåsing blåser sanden på med trykkluft. Sandvasking bruker trykkvann. Sandvasking skal ikke støve i motsetning til sandblåsing. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 eller hvertfall bli prikkete/hakkete. Det er vel isåfall bare en fordel, da er man sikker på at ikke primeren løsner? Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Jeg trodde overflaten skulle være så glatt som mulig... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sigurd Svart 18.April.2007 Link til dette innlegget Svart 18.April.2007 Er der argumenter for å ikke gjøre dette ? Nei... ikke slike jeg ser det. Fulgte med og sjekka resultatet da en proff sandblåste en 46 foter på noen få timer her om dagen. Fin sand og vann, null støv. Tren og eksperimenter litt først kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Sandblåste bunnen på min med fugesand, korning 0,5-1,0. Ble kjempebra resultat. Blåste rent helt inn til gelcoaten. Gikk med ca 10 40 kg sekker til jobben. Begynnte lit langt ute og jobbet meg inn til jeg så at bunnstoffet forsvant. Må bevege strålen mye, ikke bra og blåse for lenge på et sted, men beveger du strålen hele tiden går det fint. Brukte ca 3 timer på en 31 fots båt. Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
Hydrox Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Har hørt om ymse resultater av slik behandling. Noen har faktisk fått tilbake båtene sine med store sår i gelcoaten med påfølgende stor sparkeljobb. For min del tror jeg at jeg satser på god gammeldags skraping. Ikke kjøper jeg båter som har vært blåst heller... Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Jeg er fremdeles skeptisk, men hvis dette funker så er det jo genialt! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
torbit Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Jeg ville være meget varsom med å benytte sand - hvis du ikke har erfaring med dette. For to år siden fikk jeg bunnen blåst med vann/kalk som ga et prima resultat utført av spesialister. Sitér dette innlegget Link to post
OPTIMAL Svart 19.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Da prøver jeg sandvasking orker ikke å skrape bunnstoffet av en 40 foter. Sitér dette innlegget Link to post
Miranda Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Har hørt om ymse resultater av slik behandling. Noen har faktisk fått tilbake båtene sine med store sår i gelcoaten med påfølgende stor sparkeljobb. For min del tror jeg at jeg satser på god gammeldags skraping. Ikke kjøper jeg båter som har vært blåst heller... Om gelcoaten løsner så er det jo noe av hensikten med å fjerne alt løst og gammelt bunnstoff under vannlinjen. Jeg trengte ikke sparkle etterpå. Og båten skal ikke selges Sitér dette innlegget Opinion is like an ass, everybody have one</FONT> Link to post
OPTIMAL Svart 1.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2007 Har nå sandvasket bort bunnstoffet på en 40 fot glassfiberbåt. Brukte 14 timer 650 kg fugesand 6 dysespisser på Alto sandvaskeren. Ikke nødvndig med sliping. Har nå lagt på 4 lag med tokomponent epoxy primer og to lag med bunnstoff. Ser frem til en forhåpentligvis enklel vårpusse og stoffing neste år. Noen som har langtidserfaring med Hempel light primer og Hempel selvpolerende ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2007 Noen som har langtidserfaring med Hempel light primer og Hempel selvpolerende ? Ikke primeren, men jeg har brukt Hempel selvpolerende. Forskjellen på det bunnstoffet og eksempelvis Bengalac er fragmentarisk. Holder kanskje for de som er i sjøen fire måneder i året. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Dette med sandvasking var interessant, dersom du prøver/utfører dette så ta bilder og legg dem ut så vi andre kan få nytte av dette. Venter spent !!!! Sitér dette innlegget Link to post
isbjorn Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 (redigert) har du ikke bilder av utstyret du brukte, hadde vært interesant å sett hva det var? Redigert 3.Mai.2007 av isbjorn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knallbart Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Skal du sandvaske må du spyle/blåse skrått på objektet,du bør bruke kalk dette går fint med sandvaskeren du har.Sparkling må påberegnes hvis du har osmose. Sitér dette innlegget Link to post
Sovd Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) Jeg holder på med sandvasking, se egen tråd her https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry814520 Jeg ble veldig fornøyd, men som det blir sagt kan det bli en del sparkling. Dette spesielt på båter laget på 70-80tallet som sliter med luftlommer og plastpest. Ooops, virkelig gammel tråd dette Redigert 25.August.2009 av Sovd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.