Jump to content

Flyttbar moring

Sebaldus

Recommended Posts

Vurderer å legge ut en moring jeg kan flytte rundt litt til ulike plasser. Dette da jeg blir uten båtplass 8 uker i sommer. Innser at det er litt over grensen å legge ut 1 tonn med betong og jernskrap utenfor døra til noen så ser for meg en flyttbar moring / solid anker som jeg kan prøve ulike ankerplasser med.

Lurer derfor på om noen har erfaring med hva som er største vekt man makter å hale inn for hånd og event tips til egnet utstyr. Har hørt snakk om traktorkjetting til slik bruk. Lurer også på om det er mulig å få tak i ekstra store utrangerte skipsanker eller lignende. Brucekopi kan man kanskje få opp i 50 kg rimelig greit som sammen med litt kjetting kanskje kan gjøre susen? Likte dimensjonene på de greiene som holder plattformer i nordsjøen men er vel ikke spøk å håndtere disse har jeg forstått.

Mangler ankervinsj foran så vil helst ha en løsning jeg slipper hale inn hver gang jeg skal ut med båten og som samtidig er hakket mer pålitelig en kun et vanlig bauganker.

Event tips til hvor et dugelig anker kan oppdrives på sørlandet til en fornuftig pris? Antar en tur til huggeren i Danmark kan være en mulighet.

Ok...men vil tro jeg trenger enorm vekt skal jeg ha den typen moring og da blir det lite flyttbart. Men takk for tips, kan være aktuelt til et annet prosjekt. Båten dette gjelder er 32 fot og veier vel 4,5 tonn med litt utstyr ombord. Ankerplassen kan bli alt fra veldig værutsatt (som da kun brukes i godvær) til veldig skjermet.

Noen burde ellers fortelle Båtservice i Mandal at det ikke er pent å prøvekjøre halvplanende iranske patruljebåter i full fart 30 m fra land der jeg har robåten min. Fatter ikke at det er lov (er vel snaut det heller...)

Hmm...så jo snasent ut. Men sikkert dyrt og jeg er usikker på om jeg ville stolt på noe sånt. Ser vel fortsatt mer for meg noe slags digert anker. Men kan jo sjekkes ut ja.

Nå har ikke jeg noen oppskrift på et anker som er godt egnet til dette formålet. Det er mye avhengig av bunnforholdene.

Se på metoden som er beskrevet i denne linken. Se på bildet i innlegg 7. Der vises det hvordan men kan bruke to moringer for å øke effekten på moringene.

Jeg har brukt denne metoden et år da moringen måtte flyttes flere ganger. Ha nok tau mellom moringene slik at det er lenger enn vanndybden. Min moring nærmest båten var den letteste, den ble tatt opp i båten ved flytting. Den andre ble dradd så høyt som nødvendig og festet på baugen. Kjørte ganske sakte under flyttingen.

Det er jo alltid noe strev med å flytte en moring, men dette er den letteste metoden jeg har brukt.

:sailing:

Event tips til hvor et dugelig anker kan oppdrives på sørlandet til en fornuftig pris? Antar en tur til huggeren i Danmark kan være en mulighet.

Hej Sebaldus

åkt til Mesta eller noen annen som håller på med vegbygging

med stor sannolikhet har dom gamle stöpejerns ringer till kummlokk ligandes.........du kan ju även ta lokket...det er tunge grejjer!

Har sett noen steder (seasea?)svære rørstykker i stål/jern, kanskje 40cm lang og ca 60cm i diameter. Med tilhørende 'klør' sveiset til kanten. Litt vanskelig å beskive, men de kom nærmest noe som jeg ville betegne som flyttbar moring.

kallas ofte för P-ringer

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...