Storet Startet 19.April.2007 Link til dette innlegget Startet 19.April.2007 Hei.. Jeg lurer på om jeg har forstått dette rett eller om noen kan forklare med dette med enkle punkt. Skal sjekke om gløde pluggene fungerer som de skal- 1. Ta ut gløde pluggen, strøm kabelen skal være tilkoblet 2. Ohm spissen på pluggen og til blokka, her skal være 0,5-0,7 ohm????? Dette hørtes ut som om det ikke var rett.. hmmm Her er helt sikkert noen som kan dette å vil forklare meg det!, Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Det greieste er å måle med et amperemeter, for å se hvor mye de trekker. Mine trekker ca 15A hver, som synker etter hvert som de varmes opp. Eller så kan du jo bare sette på spenning, og se om de gløder greit over det hele... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinHa Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Mine begynner på 25A og faller raskt et godt stykke nedover. Har vært borti en del glødeplugger med periodisk feil. Skiftet nettopp en i båten som tydeligvis var helt død men når jeg tok den ut var den helt i orden... At du måler rundt 0.5 ohm kan godt være riktig... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto. Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Windy37GM Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) Sett på strøm på glødepluggen. Hvis den lyser i nærheten av hvitt og tuppen lyser/gløder godt, er den ok. Hvis glødingen begynner på midten og ikke "kommer seg helt ut til tuppen" er den gåen. Husk at hvis du ohmer kan 0,2 ohm forkjell være mye mhp effekten som den gir. I tillegg til at prosentfeilen på multimeteret ditt spiller en del inn når du er så langt ned på skalaen :-) 0,3ohm/12V=480W 0,5ohm/12V= 288W 0,7ohm/12V=205W 0,9ohm/12V=160W See? Hva slags motor er det? mvh Joda310 Byttet 4 slike spisser på en Mercruiser en gang etter den metoden, gode gud hvor den motoren ble lettstartet :-) Redigert 19.April.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Storet Svart 19.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Det er en VP TAMD22P, for å sette strøm på, er det bare å "vri" nåkkelen i gløde posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) Det er det. Lettere hvis man er 2 kanskje ? Jeg tok en litt tjukk leding fra batteriet og rett på pluggen og holdt den ned mot blokka :-) Ikke tvil om hvem av mine 8 som var døde/defekte og hvem som var nogenlunde iorden. Kanskje en startkabel vill fungert? Jeg brukte en kabel på runft 6kvadrat såvidt jeg husker. Men husk at dette blir veldig varmt (derfor det lyser/gløder :-) så bruk en tang elns så du ikke brenner fingrene dine. mvh Joda310. Redigert 19.April.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hifo Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 enkleste er å koble av glødeskinnen\ledningene. og ta en tynn ledning fra + batteri på hver av dem. se hvem som gnister, Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Måling av motstand kan kun brukes til å sjekke om det er brudd eller ikke i pluggen. Dette fordi pluggen i kald tilstand vil være tilnærmet kortsluttet. Motstanden øker betydelig når pluggen varmes opp. Derav den synkende strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 enkleste er å koble av glødeskinnen\ledningene. og ta en tynn ledning fra + batteri på hver av dem. se hvem som gnister,Som en enkel sjekk er dette helt greit. Folk flest har ikke utstyr til å måle likestrøm over 10A uansett og går der strøm så blir glødepluggen varm (selv om den kanskje ikke er 100% i orden likevel)... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto. Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
index Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Fikk et tips da jeg holdt på med dette hos meg: Kjøp et billig amperemeter på biltema (39,-?). Fest 6 kvadrat kabel inn og ut på denne, og kople fra plussen på alle glødepluggene. Så er det bare å ta den ene ledningen på pluss på batteriet, og den andre på en og en glødeplugg bortover og se hvor mye de trekker. NB: Pass på å ikke kortslutte ved at du kommer borti jord med ledningen! Alternativt kan du jo kjøpe et tangamperemeter, som jeg gjorde i tillegg. Mye dyrere, men så absolutt en "kjekt å ha" dings... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rolf-eigil Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) Glødern så virkern. Ny koster ca 150 på nærmeste bilutstyr Redigert 19.April.2007 av rolf-eigil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Til min forrige Mercruiser, kjøpte jeg glødeplugger på Mekonomen. Fungerte fint :-) Ganske mye rimeligere enn Mercruiser originalt Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.