Jump to content

Ryker litt fra turbo. Ford 2704 ET. Lekkasje? Alvorlig?

nordan family 27

Recommended Posts

Har en Ford 2704 ET 150 KH med turbo uten intercooler. Merket i fjor at det ved oppstart ryker litte grann fra turbo, og avtar/blir tilnærmet borte under bruk. Turboen er delvis innpakket i varmeisolerende foile, så jeg har ikke kikket under denne ennå, men jeg merker at jeg blir rimelig svart på fingrene når jeg tar under den.

Min første tanke er at dette skyldes en mindre oljelekkasje eller olje-svetting eller lignende. Kan det være noe annet? Videre så hadde jeg ikke tenkt til å foreta meg noe som helst - burde jeg det? Er dette "farlig" eller kan det utvikle seg fort?

Har ikke merket noen negative impulser fra motoren - den går akkurat som den skal.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Hei!

Du sier: Merket i fjor at det ved oppstart ryker litte grann fra turbo, og avtar/blir tilnærmet borte under bruk, hvilket for meg virker som at dette er FØR turboen blir varm. Da ville i såfall jeg sjekke pakningene som ligger i flensene på turboen.

Dette kan i tilfelle høres ut som eksoslekkasje og at det kanskje vises mest mens motoren er kald og ryker (som Forder flest). Du sier ingenting om fargen på røyken?

Hvis dette oppstår med varm motor ville jeg "pakket" ut turboen og sjekket for oljelekkasjer og eller om røyken du ser kommer fra olje som evnt. stekes på utsiden av turboen.

Redigert av rogeri (see edit history)

Har ikke forsket så mye på dette ennå - men tror det er lite ved varm motor (i alle fall betydelig mindre synlig). I våres måtte jeg kinne relativt lenge før jeg fikk liv i jern-klumpen, og røyken fra turboen kom allerede ved kinning og før motoren startet. Kan tuboen bli varm så fort at det stekes olje allerede da? Det tyder kanskje på at det kan være litt eksos når det kom så tidlig. Får lukte på det neste gang - har ikke merket meg noen spesiell lukt ennå, men har heller ikke forøkt å finne ut hva det lukter.

Går det eksos igjennom turboen? Mulig dumt spørsmål, men dette er ikke min sterkeste side....

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Hadde samme på min 2704 et i fjor, og da var det pakningen mellom torbo og eksos som var defekt.

Grunnen til at du ikke merker så mye når motoren er varm/ har litt turtall er at turboen suger inn røyken i innsuget (sirkulering :confused: ).

Så jeg vil råde deg til å bytte pakning, men husk å gjøre godt rent på flensene, hvis ikke ryker du bare pakningen igjen, og det er kjedelig :headbang:

Lykke til!

Takker for alle svar. Lærte litt om turboer her :wink:

Starter med å lukte litt på røyken - og om det er eksos tror jeg at jeg ikke stresser med lekasjen, men tar det ved leilighet. Høres ikke ut som det er dramatisk dersom det er litt eksos.

Dersom det er eksos lekasje kan du i værste fall miste litt turbotrykk og effekt på motor.
Hvis lekkasjen er på trykksiden (mellom eksosmanifold og turbo) vil du kunne miste trykk og motoreffekt. Er lekkasjen mellom turbo og eksosrør/slange mister du ikke trykk og lekkasjen er mer av "kosmetisk" art. Uansett hvor lekkasjen er så er det ikke trivelig med eksoslekkasje, både mht. utrivelige gasser på avveie og soting/tilgrising av motorrom.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...