nordan family 27 Startet 19.April.2007 Link til dette innlegget Startet 19.April.2007 (redigert) Har en Ford 2704 ET 150 KH med turbo uten intercooler. Merket i fjor at det ved oppstart ryker litte grann fra turbo, og avtar/blir tilnærmet borte under bruk. Turboen er delvis innpakket i varmeisolerende foile, så jeg har ikke kikket under denne ennå, men jeg merker at jeg blir rimelig svart på fingrene når jeg tar under den. Min første tanke er at dette skyldes en mindre oljelekkasje eller olje-svetting eller lignende. Kan det være noe annet? Videre så hadde jeg ikke tenkt til å foreta meg noe som helst - burde jeg det? Er dette "farlig" eller kan det utvikle seg fort? Har ikke merket noen negative impulser fra motoren - den går akkurat som den skal. Redigert 19.April.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) Hei! Du sier: Merket i fjor at det ved oppstart ryker litte grann fra turbo, og avtar/blir tilnærmet borte under bruk, hvilket for meg virker som at dette er FØR turboen blir varm. Da ville i såfall jeg sjekke pakningene som ligger i flensene på turboen. Dette kan i tilfelle høres ut som eksoslekkasje og at det kanskje vises mest mens motoren er kald og ryker (som Forder flest). Du sier ingenting om fargen på røyken? Hvis dette oppstår med varm motor ville jeg "pakket" ut turboen og sjekket for oljelekkasjer og eller om røyken du ser kommer fra olje som evnt. stekes på utsiden av turboen. Redigert 19.April.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 (redigert) Har ikke forsket så mye på dette ennå - men tror det er lite ved varm motor (i alle fall betydelig mindre synlig). I våres måtte jeg kinne relativt lenge før jeg fikk liv i jern-klumpen, og røyken fra turboen kom allerede ved kinning og før motoren startet. Kan tuboen bli varm så fort at det stekes olje allerede da? Det tyder kanskje på at det kan være litt eksos når det kom så tidlig. Får lukte på det neste gang - har ikke merket meg noen spesiell lukt ennå, men har heller ikke forøkt å finne ut hva det lukter. Går det eksos igjennom turboen? Mulig dumt spørsmål, men dette er ikke min sterkeste side.... Redigert 19.April.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seacrest Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Hadde samme motor uten turbo, som ved kinning og ved oppstart ga ifra seg litt eksos på innsugsiden, det kan ikke være at det kommer der hos deg også?? Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Her kan du lese litt om turboer generelt!!! http://www.turbo.no/index2.htm Ja det er eksos gjennom turboen! Det er dette eksostrykket som driver turboen! Sitér dette innlegget Link to post
monique Svart 19.April.2007 Link til dette innlegget Svart 19.April.2007 Hadde samme på min 2704 et i fjor, og da var det pakningen mellom torbo og eksos som var defekt. Grunnen til at du ikke merker så mye når motoren er varm/ har litt turtall er at turboen suger inn røyken i innsuget (sirkulering ). Så jeg vil råde deg til å bytte pakning, men husk å gjøre godt rent på flensene, hvis ikke ryker du bare pakningen igjen, og det er kjedelig Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 Takker for alle svar. Lærte litt om turboer her Starter med å lukte litt på røyken - og om det er eksos tror jeg at jeg ikke stresser med lekasjen, men tar det ved leilighet. Høres ikke ut som det er dramatisk dersom det er litt eksos. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.April.2007 Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 Dersom det er eksos lekasje kan du i værste fall miste litt turbotrykk og effekt på motor. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SveinHa Svart 20.April.2007 Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 Dersom det er eksos lekasje kan du i værste fall miste litt turbotrykk og effekt på motor.Hvis lekkasjen er på trykksiden (mellom eksosmanifold og turbo) vil du kunne miste trykk og motoreffekt. Er lekkasjen mellom turbo og eksosrør/slange mister du ikke trykk og lekkasjen er mer av "kosmetisk" art. Uansett hvor lekkasjen er så er det ikke trivelig med eksoslekkasje, både mht. utrivelige gasser på avveie og soting/tilgrising av motorrom. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto. Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
BjornLie Svart 20.April.2007 Link til dette innlegget Svart 20.April.2007 Merk at det er kjent at 2704 motorene har en svakhet med at ryker når de har belasning. Lite å gjøre med det, visstnok ikke alvorlig. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.