Jump to content

Bølger Vind og sikkerhet - når sier man "nok er nok"?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei Folkens,

Det har falt med inn ved flere anledninger at til tross for fritidsbåtskippersertifikat og en del efaring med forsjelliger båter i det siste 7-8 år, har jeg egentlig lite eller ingen peiling på hvor grensen går sikkerhetsmessig for å føre båten min under tøffe forhold. Krenging og slenging bry meg lite om dersom jeg VET at det er ikke farlig, men det er akkurat det - på hvilken tidspunkt er det farlig og hvordan skal jeg vite det?

Jeg har F. eks fisket utenskjærs ved flere anledninger i båten og tenkte at dette var litt "farlig" pga bølger og vind så kommer det en 15fots askaladden ved siden av og begynne å fiske. Er han en superhelt eller er det meg som er en skikkelig pyse? Vi snakke kanskje om 2m signifikant bølgehøyde her og ikke noe 8m bølger og storm opplegg.

Skuten min er 48ft og har mye ballast i den, det er heller ikke så lenge seiden hun hadde stabilitets bevis regnt ut og godkjent av SFDir for Bankfiske I (Gm = 0.5m eller noe sånnt - husker ikke) - men til tross for alt dette, og til tross for at jeg vet at skuten min har nok vært utenskjærs i en storm eller flere gjennom livet hennes, er jeg fortsatt en skikkelig pyse når det gjelder både sterk vind innenskærs (pga av krenging) og eller dønninger når man er utenskjærs.

Då blir spørsmålet mitt slik - hvordan vet jeg hvor grensen går når det gjelder krenging dønninger osv? Er det helt trygg med min båt innenskjærs i omtrent ALT slags vær f. egs, og/eller er 4m signifikant bølgehøyde + liten kuling utenskærs ikke annet enn unbehagelig? Er det mulig for meg å synke båten min ved et uhell i dårlig vær (ikke grunnstøtting men kjøring i alle retninger i store bølger) eller blir det bare en vannvittig ubhegalig og nervepirrende opplevelse?

Kommer mageinhholdet mitt til å tømme seg ut av kroppen min den ene end eller den andre før båten takker for seg, eller hva? En kollega av meg (som har vært fisker før i tiden) som har vært på båten min mener at jeg klarer ikke å synke den uten grunnstøtting uansett vær - har han egentlig rett i det?

Meninger?

Kevin

Hei

No har jo ikkje eg sett båten din, men eg har følgande tankar om vår båt og vårt båtliv.

Når den første ikkje lenger føler for det er det på tide å setja kursen mot hamn.

Båtane toler som regel meir enn folka ombord.

Det er tryggare langt til havs enn nær land. Kan òg gjelda innanskjærs.

Store bølger er ikkje farlege. Det er store brytande bølger som er farlege.

Stor sjø/krenging/slingring kan gjera ein trøyt, kald og/eller sjøsjuk. Det kan få ein til å ta feil valg og er difor farleg.

Ask

Ser rett som det er små fiskebåter langt uti Nordsjøen og synes spesielt de små blå (danske) fiskeskøytene går ut i allslags vær. Dette sier jo ikke noe om hva din båt tåler, men jeg vil jo tro den tåler rimelig mye før den må gi seg.

Det jeg synes er ubehagelig å tenke på er hvis et bord skulle løsne eller noe annet skje som medfører en større lekkasje. Med masse vann og fri væskeoverflate forandrer stabiliteten seg hurtig. (minstekrav til GM mener jeg å husk er 0,15 m)

Vil legge til en liten historie. Var moderat sjø og på tur i en helt ny Ibiza om jeg ikke husker helt feil. Plutselig stopper motoren opp av ukjent årsak (også denne helt ny). En bølge skyller over de og ned gikk båten på få sekunder. Alle måtte hoppe over bord. (Var på skjærtorsdag mellom strømstad og halden om noen kjenner til ulykken hvor alle ble plukket opp og reddet).

Dette viser vel egnetlig at en båt som er bygd for langt større sjø kan gå ned veldig fort, bare man er uheldig nok. Tror ikke det er noen "regel" som sier 4 meters bølger, går bra, mens på 4,5 meters høyde så orker ikke båten mer. Her er det avhengig av hvordan du er lastet, hastighet og ikke minst retning på bølgene. Magefølelsen er den beste målemetoden. Føler du deg usikker eller noen av pasasjerene, så lar man være. Så blir man kanskje litt tøffere etter hvert, men med rett bølge på rette svake punkt, så er det gjort.

Jeg har ingen egen definert grense for hva som er fornuftig være å være ute i. Men blåser det over 12m/sek vet jeg av erfaring at familien ikke trives så godt utpå. Båten tåler adskillig mer - og vi kjørte i fjor i 15-16m/sek uten at det var noe broblem. Tung sjø ettersom det hadde blåst i flere dager og ganske stør sjø der det "skal være" stor sjø - som Gule Humpen, Kosterfjorden og Sekken. På det meste var det vel en 5 meter bølger - målt på øyemål utifra at båten er ca 3 meter høy. Dette var helt greit for alle ombord ettersom vi var forberedt på at det ville bli en humpete tur.

En ting man bør tenke på når det gjelder bølgevarsel er at varlset sier noe om signifikant bølgehøyde. Meldes det 3 meter bølger må man regne med at de største bølgene er opp til 5-6 meter høye.

Så lenge man har fremdrift på båten og båten kjøres fornuftig bør ikke "normalt vær" være noe problem. Jeg har vært ute i mye vær. Meste har vært 60m/sek og ca 20 meters bølger. Men da var båten et KV skip på 70 meter og mannskapet var profesjonelt. Tiden i KV lærte meg nok mest at jeg ikke skal være ute om jeg er i tvil om været - for man blir veldig liten på sjøen når det rusker på skikkelig

En annen sak man også skal tenke på er at det i dårlig vær fort kan ristes opp en del "bunnslam" i dieseltanker som ellers ligger helt i ro i godt vær. Dette har gjort at mange har opplevd motorproblemer i dårlig vær

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hatt noen ahaopplevelser på det der ved runding av Lindesnes...følt at sjøen var i meste laget og ikke likt meg helt 100%. Så ser jeg et eller annet litt ved siden av båten i bølgedal. Er da en GH 14 med 4-5 digre tyskere med hver sin ølboks og fiskestang.

Når vi finner det ubehagelig å være på sjøen er det nok for oss, da går vi til land så snart som mulig eller lar være å gå ut. Når dette er kommer an på mannskapet som er ombord den aktuelle dagen. Med andre ord en flytende grense.. Vi er på sjøen for å ha det hyggelig og ikke for å klore oss fast det finnes i nærheten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Skal jeg ut på lengre tur, setter jeg ofte grensen ved varsel om 10 m/s og 2 meter bølgehøyde. Både jeg, båten og familien tåler mye mer enn dette. Men her er det greit å legge inn slingringsmonn. Været kan bli adskillig verre enn det som er meldt. Har selv vært ute i 5 meter bølger uten at det har gjort meg noe. Men det er ikke slike forhold jeg først om fremst trakter etter.

Er nok litt pysete jeg også, som Mulligan erkjenner å være i en annen fersk tråd her på forumet :wink: (PS: Mulligan, - ...nevnte det bare èn gang :yesnod: ).

Kvitstein skrev:
Skuten min er 48ft og har mye ballast i den, det er heller ikke så lenge seiden hun hadde stabilitets bevis regnt ut og godkjent av SFDir for Bankfiske I (Gm = 0.5m eller noe sånnt - husker ikke) - men til tross for alt dette, og til tross for at jeg vet at skuten min har nok vært utenskjærs i en storm eller flere gjennom livet hennes, er jeg fortsatt en skikkelig pyse når det gjelder både sterk vind innenskærs (pga av krenging) og eller dønninger når man er utenskjærs.

Meninger?

Kevin

om jag nu husker rett fra lektionerna i skipsbyggeri/stabilitet......

så önsker man ikke för hög metacenterhöjd, för att då blir båten för 'styv' den följer ikke sjön utan vill vid varje tillfelle

o så snabbt som möjligt räta upp sig...vilket känns obehagligt för dom som finns ombord...

du har ett GM på 0,5 o en stor ferja kan ha 1,20-1,5m eller noe liknande

S/Y Gunga Din

Å så er man jo ofte mye mer sårbar når motoren stopper og man ikke har fremdrift. For min egen del ufordrer jeg ikke naturkreftene mer enn nødvendig. Er det stiv kuling og mye sjø så ligger jeg heller fortøyd enn å ta unødvendig risiko.

Synes det er fasinerende med mye vind og bølger, men jeg føler ingen trang til utfordre.

Jeg er heller ikke spesielt sjøsterk, snarere tvert i mot så jeg kjenner min begrensning.

En enkel måte å finne ut stabiliteten på båten er å ta tiden på rullefrekvensen. Se hvor lang tid båten ruller fra en side til den andre og tilbake igjen. Tiden i sekunder bør ikke overstige bredden i meter (dere andre D5L'ere får korrigere om jeg husker feil)

Jeg har ikke spesielt erfaring med din båttype og dårlig vær, men etter å ha tilbrakt de fleste ferier ytterst i Vesterålen, hvor "alle mine" enten hadde eller var på fiskeskøyter, har jeg oppfattet / lært følgende:

Dersom du har en dekket, tett båt, tåler den det meste av uvær og dårlig sjø. Dette dersom man går med fornuft og ikke får stor brekksjø over seg. Så dersom båten din er trygg (ingen dårlige spanter, ikke råte eller makk) og luker er ordentlig skalket / festet, så tåler båten langt mer enn du tåler.

Derfor er jeg enig med de aller fleste som har svart deg: Når den første passasjeren begynner å bli utrygg, da er det tid for å planlegge retur til roligere områder. Bare man husker på at man er på sjøen for å ha det trivelig, så er det lettere å vente på bedre vær. Da er det lettere å få med seg admiralinnen på neste tur... (jeg har lært dette etterhvert, men var tunglært...)

:-) steinar :sailing:

Tiden i sekunder bør ikke overstige bredden i meter (dere andre D5L'ere får korrigere om jeg husker feil)

Du har GOD tru på D5L'ernenene du Bitteliten!! (eller dårlig tru på oss andre siden du nå igjen KUN henviser til den ny-uteksaminerte"åndseliten")!!!!! :lol:

Patetisk spør du meg!!!

Vi legger av prinsipp aldri ut i vær som er ubehagelig! Hvorfor skal vi det når vi kan vente til det stilner av? Den største risikoen i tung sjø er nok at mannskapet blir syke og/eller redde, eller at gruffen løsner fra bunn av dieseltanken og forårsaker stopp. Da hjelper det lite med regler og beregninger. Har du prøvd å ligge med tung sjø i siden forstår du hva jeg mener. Men av og til blir vi overrasket og da er vi raske til å finne land. Det er unødvendig å skremme folk i land for godt når vi er så vanvittig glad i dette båtlivet.

Redigert av tebi (see edit history)

Grunnen til at Biotteliten "spør oss" er at det er en tommelfingerregel vi lært på kurset. Og ja, Bitteliten.......

Gir meg enda over.......!!!! :rolleyes::rolleyes:

Enn de som har lært dette sine tommelfingerregler fra andre fora???!!!!

Fremdeles like latterlig, håper dere evner å se dette selv, men det er vel kanskje for mye å forlange!!! :sad:

Jeg tror ikke Bitteliten hadde klaget deg inn for skipsraadet om du hadde våget deg frempå med en kommentar om tommelfingerregelen uten å ha gått baatplassens D5L kurs.

Synes du er i overkant hårsår her....(om du er skallet får du ha meg unnskyldt og ikke fly helt i taket).

rogeri skrev:
Gir meg enda over.......!!!! :rolleyes::rolleyes:

Enn de som har lært dette sine tommelfingerregler fra andre fora???!!!!

Fremdeles like latterlig, håper dere evner å se dette selv, men det er vel kanskje for mye å forlange!!! :sad:

Kom gjerne med dine andre tommelfingerregler.

Bakgrunnen for at jeg henviste til kurset var nettopp fordi det var en del av pensum - av erfaring er min evne til å huske begrenset av et ytterst effektivt teflonbelegg. Derfor ba jeg om hjelp. I teorien er jo stabilitetslære fint - i praksis er det ikke så nyttbart for de fleste å vite hverken GM høyden eller andre ting så sant man ikke laster båten. Kravet for lystbåter er forøvrig en GM over 0,15m, så har man en båt med GM 0, slik trådstarter skriver så har man i utgangspunktet en båt som har bra stabilitet.

Jeg så en ganske interessant graf på en fritidsbåt her forleden som viste GZ kurven for båten. Første gang jeg så en slik publisert. GZ armen forklarer båtens rettende moment ved krengninger.

HR54stabilitycurve.jpg Interessant å se hhvor mye båten skal krenge før den får negativ stabilitet

At du er mer opptatt av å uttrykke din misnøye med andre medlemmer enn å tilføre noe til diskusjonen om stabilitet og været sier jo ikke så lite om deg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Med all respekt å melde for derers nyervervede kunnskap, skjønner godt at dere er stolte...!!!!

Det at innlegg fra enkelte gjentatte ganger addresseres kun til "egen ekspertgruppe" og ikke til forumet som helhet, oppfatter jeg som navlebeskuende og patetisk (tåpent) for de som ikke skjønner betydningen av ordet!

Joda, Sebaldus skallet er jeg saktens men ikke hårsår (blir en vanskelig kombinasjon)!!!

Skal ikke mostre mere om dette nå, men det er synd for forumet!!!!!! :yesnod:

Ser ut til at de fleste her inne følger "magefølelsen" når man er utpå og ikke minst følger de personer man har med seg ombord. Tror dette er ganske lurt hvis man skal få med seg de samme ut igjen utpå.

Vi er blitt mer pysete med årene, selv om båten er blitt større. Men det er vel i hoveårsak pga. barna. Vi gir oss når det ikke er behagelig for alle ombord. Båten tåler nok mye mer en vi gjør som mange av dere har skrevet. Og med 2 motorer føler vi oss litt tryggere en med bare en. Rederinnen ble litt skremt i stålbåten vi hadde, da motoren ga seg midt på natten i kulig. Den rullet også ganske mye. På veg fra Stavanger til Trondheim hadde vi en del diskusjoner om å gå eller bli liggende en stund. Spesiellt når vi skulle over sletta, boknafjorden.stadt osv. Jeg som ny kaptein på et nytt skip var redd for dritt i tankene, mens kjentmannen vi hadde med elsket bølger og var klar for det meste.. Vi kom oss hjem men jeg hadde nok tatt det mer med ro hvis jeg hadde hatt med familien ja.. .. Har på følelsen at vi blir mer forsiktige når vi blir eldre kanskje??

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...