Jump to content

Bølger Vind og sikkerhet - når sier man "nok er nok"?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Har hatt eksamen nå. Men synes ærlig talt ikke dere skal drive å idiotforklare folk bare fordi de har valgt å følge dette kurset. Riktignok er det laveste maritime sertifikat som er mulig å få men for oss vanlig dødelige med vanlig jobb er det også eneste sertifikat som er mulig å beholde. Så hvorfor vi er så dumme som har tatt dette skjønner ikke jeg og jeg har enda ikke sett noen som har utropt seg til verdensmester pga avlagt d5l eksamen. Snarere har det å følge kurset fått øynene mine opp for hvor lite jeg egentlig kan og gjort meg med ydmyk i forhold til en del ting.

Tilbake til det harde været?

rogeri skrev:
Med all respekt å melde for derers nyervervede kunnskap, skjønner godt at dere er stolte...!!!!

Det at innlegg fra enkelte gjentatte ganger addresseres kun til "egen ekspertgruppe" og ikke til forumet som helhet, oppfatter jeg som navlebeskuende og patetisk (tåpent) for de som ikke skjønner betydningen av ordet!

Joda, Sebaldus skallet er jeg saktens men ikke hårsår (blir en vanskelig kombinasjon)!!!

Skal ikke mostre mere om dette nå, men det er synd for forumet!!!!!! :yesnod:

Med all respekt -dette er vås! Om du ser hvorfor jeg henviste til de andre på kurset så er det fordi det var en del av pensum. At du velger å lese det som fanden leser bibelen er tåpelig. Du bidrar ikke til noe som helst i diskusjonen i tråden - bare :puke: fra din side. Det er det som er synd for forumet!

Så hvorfor kommer du ikke med noen råd/anbefalinger/egne tommelfingerregler i stedet :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Dårlig vær og høy sjø...?

Typisk at noen kommer drassende med teoretiske postulater og slår i bordet med!!

Enhver som ferdes på sjøen til vanlig forstår at ingen "tommelfingerregel" basert på teori og regnestykker kan bidra til noen konklusjoner på hva som er sikker seilas!

Ofte er der helt andre faktorer som spiller inn i problemstillingen enn en båts evne til å tåle dårlig vær!

De færreste har vel hørt om ulykker med lystbåt pga. dårlig stabilitet!

Vurderingsevne til å UNNGÅ å komme ut for dårlig vær, er greit å inneha det å se og "lese" været!

Hvis en først kommer ut for dårlig vær, er egen vurderingsevne til å behandle båten å ta de riktige avgjørelser mye viktigere.

Erfaring kaller noen det!

Redigert av rogeri (see edit history)
  rogeri skrev:
Dårlig vær og høy sjø...?

Typisk at noen kommer drassende med teoretiske postulater og slår i mordet med!!

Enhver som ferdes på sjøen til vanlig forstår at ingen "tommelfingerregel" basert på teori og regnestykker kan bidra til noen konklusjoner på hva som er sikker seilas!

Jeg har noen års farstid i utenriks sjøfart, over hele verden. Jeg kan ikke huske at vi noen gang lastet verken biler, korn, malm eller råolje og gikk ut og "testet" om det gikk bra, nei. Overstyrmennene brukte teori og regnestykker, de. Og siden det gikk bra, må jeg vel være født under en lykkestjerne :yesnod:

Vanisian skrev:
Hei.

Dere som no har fått D5 sertifikat har dere fått dei for "livstid" eller går dei ut om 5 år dersom dei ikkje blir fornyet, slik som det er for dei andre maritime sertifikatene?

(STCW 95 Konvensjonen)

Steinar

D5L er ikke knyttet opp mot fartstid for å beholde det - men man må dokumentere "disponert og regelmessig brukt" båt på 8 meters lengde eller mer i minst tre år for å få det. 8-meters kravet kan fravikes ved å ta praktisk utsjekk ved godkjent skole og på godkjent fartøy.

Mvh,

Kjell.

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

For å si det veldig enkelt er dette en "noe mer omfattende båtførerprøve"

I praksis så er D5L et 120 timers kurs med 2stk 5 timers eksamner og en muntlig eksamen. Kursene er navigasjon, sikkerhet, sjøveisregler, motorlære, førstehjelp og skipslære (inkl stabilitetsberegninger). Boka som ble brukt som hoveddel til pensum er vel på ca 400 sider. Ikke noe uoverkommelig - og veldig morro!

For å komme tilbake til trådens utgangspunkt.

Jeg vil anbefale deg og gå inn før familien ombord blir redde, hvis ikke vil de kansje ikke bli med lenger. Dette forutsetter at å gå inn i smult farvann er trygt. Det er ofte værre sjø nær land som kan føre til utrygge situasjoner.

Blir en overrasket på havet legger man seg på været og rir det av. På gamle seilbåter kunne man legge bi ved å bakke et forseil og ha roret i borde, fartøyet red da av sjøen på en behagelig måte. Med din båt ville jeg ligget mot bøgene kun med styrefart evt legg ut drivanker så baugen holdt seg opp imot vinden.

Mvh Tom

Ok, da ble jeg litt klokere. D5L sertifikat gjør ikke at du kan føre fartøy større en 15m slik D5 gjør. Kanskje L står for Light :wink:

Tviler ikke på at det er et nyttig pensum å lære seg. Særlig kanskje for de med større båter?

Når det gjelder Båtførerprøven så er det etter det jeg vet veldig forskjellig hva den enkelte instruktør tar med i undervisningen. Pensum er ikke så stort, men flere tar med mer om navigasjon enn pensum krever er det blitt meg fortalt.

Bitteliten skrev:
For å si det veldig enkelt er dette en "noe mer omfattende båtførerprøve"

I praksis så er D5L et 120 timers kurs med 2stk 5 timers eksamner og en muntlig eksamen. Kursene er navigasjon, sikkerhet, sjøveisregler, motorlære, førstehjelp og skipslære (inkl stabilitetsberegninger). Boka som ble brukt som hoveddel til pensum er vel på ca 400 sider. Ikke noe uoverkommelig - og veldig morro!

Hei.

Etter ein slik omfattande skulegang har du vel fått stripene påplass? :wink:

Steinar

OLPI skrev:
Ok, da ble jeg litt klokere. D5L sertifikat gjør ikke at du kan føre fartøy større en 15m slik D5 gjør. Kanskje L står for Light :wink:

Tvert i mot, man har med D5L lov til å føre fartøy over 15 meter. Begrensningen oppad er 50 bruttotonn. L står for Leisure craft - på samnorsk "Light".

Mvh,

Kjell

Kan kanskje da legge til at bruttotonn er et rommål der man måler volumet på alle anvendbare rom i båten. 1 bruttotonn er ca 2,73 kubikkmeter om jeg husker rett.

Så hvor stor er da en båt på 50 brt? Tja - det avhenger av formen. Men jeg vet at en Princess 20M er på 57brt - så den er for stor. Så for en flybridgebåt går kanskje grensen på rundt 60 fot. På seilbåt vil jeg tro at båten er lengre ettersom den ikke har like mange lukkede dekk.

Kvitstein - jeg føler at jeg skylder deg en unnskylding for å ha bidratt til å avspore en interessant tråd. Tilgi meg for det.

Det verste man kan komme ut for er "get-there-itis", altså et (reelt eller innbilt) press for å komme frem, for å gå ut, alle hadde gledet seg til en tur utpå osv....

Kan være vanskelig å si nei da, men det er førerens ansvar og plikt. For å si det på en lettvint måte, "nok er nok" når skipperen sier det. Men trygghetsfaktoren som flere har vært inne på er viktig, når en av de ombordværende føler ubehag ved seilasen, da er nok nok, uansett bølgehøyde, vindstyrke osv.

Mvh,

Kjell

D5L-tråd

Jeg husker en episode fra jeg var 4-5 år gammel. Familien hadde kjøpt ny båt (Herwa 23 fot) og nå skulle den frakte oss alle 5 over Fra Tønsberg til til hytta på Hvaler. Dette var noe i nærheten av jomfruturen. Det viste seg etterhvert at været var dårligere enn antatt, og det husket godt over fjorden. Far styrte og bannet, mor skrek, og resten av oss hadde nok med å holde oss fast. Det vil si bortsett fra meg. Jeg sov.

Jeg våknet da vi la til, men noe var galt. Vi var jo tilbake i havna vi dro fra. Jeg hadde blitt forespeilet mange ukers bading og spising av is, og følte meg lurt! Spørsmål mitt var da, litt skuffet: "Har vi vært på ferie alt?" :lol:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg var på et sikkerhetskurs for seilere. Det var sikkerhet som var temaet.

Jeg spurte om noen sist kunne huske at en regatta ble avlyst pga dårlig vær. Det var ingen som kunne huske noe slikt.

Er ikke det et tankekors at det kanskje blir tatt større risikoer enn man normalt hadde tatt pga man seiler regatta.

Arrangører burde vurdert noe slikt når været blir for ille.

D5L=Deck Officer class 5 Leisure...

Enkelt og greit på nynorsk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

LA3939 skrev:
Det verste man kan komme ut for er "get-there-itis", altså et (reelt eller innbilt) press for å komme frem, for å gå ut, alle hadde gledet seg til en tur utpå osv....

:yesnod::yesnod:

Har gjort det. Skremte skiten av både fru Ben Sin og Ben Sin selv. Tar lang tid å bygge opp igjen tryggheten både hos seg selv og mannskapet. Dette skyldes ene og alene uvitenhet fra meg. Det positive er at man tar lærdom av det.

Ben Sin

Tilbake til tema: For meg er "nok er nok" når jeg sitter med en beklemmende følelse over at båten er i ferd med å ta kontrollen over meg fordi jeg:

1. Begynner å få problemer med å opprettholde den gitte kursen,

2. Har problemer med å opprette farten som samsvarer med turtallet på motorene,

3. Opplever overvann som kan medføre skader og vanninntrenging (knuste vinduer, vannfylling akterdekk og

flybridge etc.)

Når det gjelder punkt 3 er dette fordi jeg da må gjøre andre ting enn å holde kontroll over båten, og det vil jeg ikke ha kapasitet til i dårlig vær hvor vindusviskerne ikke klarer å holde unna vannet slik at sikten er tilnærmet lik null og radaren skanner mer av himmelen enn av havet .

quote.gif
  kes skrev:
Tilbake til tema: For meg er "nok er nok" når jeg sitter med en beklemmende følelse over at båten er i ferd med å ta kontrollen over meg fordi jeg:

1. Begynner å få problemer med å opprettholde den gitte kursen,
2. Har problemer med å opprette farten som samsvarer med turtallet på motorene,
3. Opplever overvann som kan medføre skader og vanninntrenging (knuste vinduer, vannfylling akterdekk og
flybridge etc.)

Når det gjelder punkt 3 er dette fordi jeg da må gjøre andre ting enn å holde kontroll over båten, og det vil jeg ikke ha kapasitet til i dårlig vær hvor vindusviskerne ikke klarer å holde unna vannet slik at sikten er tilnærmet lik null og radaren skanner mer av himmelen enn av havet .

Enig med det, men tabben er gjort - du skulle ikke ha gått ut, men kost deg med en pils ved brygga.
1. bud: Ikke gå ut i dårlig være eller på dårlig værmelding dersom du ikke er 106 % sikker på å beherske forholdene.
2. bud: Har du brutt 1.bud sørg for å gjøre båten best mulig sjøklar underveis og planlegg alternative kurser til skjermet farvann og nødhavner
3. bud: Har du brutt både 1. og 2. bud - be fadervår (derom du er religiøs- ikke bann da kan det gå til h......) og styr båten på skrå mot sjøen med moderat motorkraft, eller prøv å lense forsiktig unna været dersom du føler det fungerer. Begge variantene bør føre til mer skjermet farvann.
  Gladiator skrev:
Er ikke det et tankekors at det kanskje blir tatt større risikoer enn man normalt hadde tatt pga man seiler regatta.

Absolutt. Av den grunn er det mange forsikringsselskaper som har forbud mot/økt premie for deltagelse i regatta

Sitat
Arrangører burde vurdert noe slikt når været blir for ille.

Det er et prinsipp blant arrangører at sikkerhet for båt og mannskap helt og holdent er skipperens ansvar. I den katastrofale Fastnetregattaen i 1979 sank flere båter, og mange mennesker omkom. Regattaen ble allikevel ikke avlyst før det var alt for sent. Men arrangørene visste ikke hvilket vær som var i vente (stormen var ikke meldt) Hvis de hadde visst, hadde de kanskje avlyst regattaen allerede før start?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...