Jump to content

Bølger Vind og sikkerhet - når sier man "nok er nok"?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei Kvitstein

Må først få si at jeg synes det er en nydelig båt du har. Er selv medlem i et lag som eier en 60 fots kutter fra 1955.

Tror i likhet med de fleste her at det i ditt tilfelle er skippern og ikke båten som setter grensen. Så lenge du kan sitte bak rattet uten å binde deg fast, er det nok ingen fare. Forutsatt at båten er i perfekt teknisk stand, selvsagt, og at du og ditt mannskap har god nok teknisk kunnskap og kjenner båten godt nok til f.eks å kunne skifte dieselfilter mens båten slingrer.

Men ønsker du å virkelig lære hva båten din er god for, er det nok ingen av de mest aktive her på båtplassen som kan hjelpe deg, D5L eller ikke. Da må du oppsøke noen som har drevet fiske med slike båter, og høre deres historier. Tar da selvsagt forbehold om at noen av disse kan finnes på baatplassen.

Jeg har også hatt stor glede av å lese bøker av f.eks Trygve Nordanger, som skriver om dramatiske hendelser til sjøss, som delvis involverer båter av denne typen. Det gir et lite innblikk i forholdene på havet for meg som egentlig er for landkrabbe å regne.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Jeg setter grensa til det som overstiger frisk bris, liten kuling er uaktuelt. Etter å ha vært på utsiden av langøya i vinter måtte gå tilbake i frisk bris, og sitte en time å holde kompasset som løsnet fra de spinkle skruefestene og slang i ledningen. Når forholdene blir slik ombord at alt laust rauser på dørken liker jeg meg ikke.

Mye uforutsett kan skje, og det er vanskelig å bevege seg ombord i krapp sjø. Faller man er landingen gjerne svært lite elegant.

Hei Folkens,

Mange gode svar her (selv om en del er "krangling" :smiley: )

Familien min er ikke på båten sammen med meg i det hele tatt (har kona og to barn), og når den tiden kommer (hvis det kommer) er det bare 0-5ms i vind innenskjærs som gjelder... Når kona kommer til å sier nok er nok er da bølgehøyde innenskjærs er større enn 30cm ville jeg tro :eek: Då rekne jeg at vi er ikke i fare sonen endå...

Nei, båten min er stort sett en gutteleketøy som jeg bruker stort sett til sportsfiske med stang, og det er stort sett kamarater/kolleger som er med på turen. Folk som stort sett som tåler sjøen mer enn meg :yesnod: og ut i fra efaring er det meg som sitte igjen med nok er nok følelse ikke de. Sitter igjen med intrykk at min nok er nok tidspunkt er for tidlig for denne båten og jeg er rett og slett for redd.

Jeg tror at det beste for meg er å få en vant skipper/styrman fra en lignende båt til å være med meg ute i havgapet i noelunder dårlig vær og eller i fjorden i kuling for å hjelpe meg forstå egentlig hvordan denne båten best kan håndteres og hva den evt tåler før vi komme i faresonen eller i nærheten av faresonen. Tror det hele her går på efaring, magefølelse, og ren fornuft.

En av grunnen til at jeg kjøpte båten var for å få mer trygghet/stabilitet på fjorden, men så finne jeg meg utenskjærs og vudere om det er nok så komme en 15 fots askaladden og begynne å fiske ved siden av. Et eller annet er feil her :crazy:

Det som er ganske morsomt var at da jeg kjøpte dette i fjor i stavanger, var det stiv kuling (15) fra nord/vest og det var en del strøm i Boknefjord som vi "måtte" krysser for å få henne til Karmøy så Bergen etterpå. Broren min var med (ikke så vant men blir aldri sjuk heller), og svigers som er cowboy delux uten efaring fra en slik båt. Innen 30 minutter etter at forrige eieren forlate båten ved kai, var vi alene i dønninger, med sterk strøm og hvit sjø i Boknefjorden. Heldighvis var vinden nesten midt i trynet, men det gikk opp og ned slik at bølgene gikk over taket på styrehuset (som er ganske høy) og vi måtte holde oss fast innlåst i styrehuset. Jeg var egentlig piss-redd for å si det slik, broen min var helt stille, mens svigers mente at båten tålte mer enn vi (den gjør jo det - helt til det går galt i hvertfall...). Etter en timer med rock and roll var vi over Boknefjord.

Nei, jeg få nok bruke båten litt mer i sommor og blir mer vant til henne. Det er akkurat som de første fem (20-30...) ganger jeg legget henne til kai - er sikker på at blådtrykket gikk helt i taket hver gang.

Takker fpr svar folkens.

Kevin

...

Det er et prinsipp blant arrangører at sikkerhet for båt og mannskap helt og holdent er skipperens ansvar. I den katastrofale Fastnetregattaen i 1979 sank flere båter, og mange mennesker omkom. Regattaen ble allikevel ikke avlyst før det var alt for sent. Men arrangørene visste ikke hvilket vær som var i vente (stormen var ikke meldt) Hvis de hadde visst, hadde de kanskje avlyst regattaen allerede før start?

Prinsippet om at skipperen har ansvar for sikkerhet for båt og mannskap kan lett pulveriseres dersom kun en eneste regatta ble avlyst pga været. I neste regatta kan skipperen tenke at 'dersom starten går så er det sikkert ikke så ille utpå', og dermed sette til side noen av sine egne sikkerhetsvurderinger og snarere stole på sikkerhetsvurderingen som (kanskje ikke?) er gjort av regattakomiteen.

Det er voksne folk vi snakker om her - jeg synes absolutt ikke noe om at en regattakomite skal overprøve mine egne vurderinger. Hvem sitter i regattakomiteen og hva vet de om min båt, mitt mannskap og våre evner og erfaring?

Jeg ser denne saken både fra deltaker- og komite synspunkt regelmessig, og tror jeg har de fleste seilere med meg i at starten skal gå på tidspunkt beskrevet i programmet. Eneste unntak er fullstendig vindstille, da kan man gjerne utsette starten for å vente på vind.

S/Y Surprise

... Snarere har det å følge kurset fått øynene mine opp for hvor lite jeg egentlig kan og gjort meg med ydmyk i forhold til en del ting.

Nettopp! DET var min erfaring etter kystskippereksamen også! :yesnod:

Samt at GLEDEN ved å bruke båten faktisk ble større!

...Når det gjelder Båtførerprøven så er det etter det jeg vet veldig forskjellig hva den enkelte instruktør tar med i undervisningen. Pensum er ikke så stort, men flere tar med mer om navigasjon enn pensum krever er det blitt meg fortalt.

Riktig! Jeg har holdt et par slike kurs, og tatt med DELER av pensum som tilhører noe høyere nivå. Til stor glede for deltakerne. De VILLE faktisk lære / vite mere.

Fra en annen streng:

Sjøl har jeg "bedrevet" båtliv siden guttedagene og TRODDE jeg var "fullbefaren" Helt til jeg skulle ta kystskippereksamen for noen år siden...

Vi var så heldige å få kjøre skipssimulatoren (SMS) her i byen før eksamen, og DET ble en "aha-opplevelse"! Simulatoren kan omstilles til forskjellige skipstyper / størrelser, og vi kunne ikke begripe hvorfor vi skulle trene på å føre båt på over 100.000 tonn. (Vårt sertifikat dekket max 300 brt).

Men vi tok poenget etterhvert: "Ser du stor båt på sjøen, så hold deg til h***** unna, for de kan ikke manuvrere", sa intruktøren

DET lærte oss også litt om hvilke følelser en stakkars styrmann på større båter har, når små lystbåter krysser rett forran baugen deres... De kan hverken stoppe eller vike (på kort distanse)...

Noe som slo meg da jeg leste starten på denne strengen i dag:

Skal du slå av en prat med 3-4 menn som står oppreist i en 14-fots båt og fisker på utsiden av f.eks. Hitra, bør du kunne tysk!

Har du en åpen båt, bør du holde deg innaskjærs! med dekket båt kan du nok tåle noe sjø, men med brytende bølger begynner det å bli farligere det også. Og da MÅ du "kjøre" båt både etter erfaring og kunnskap...

Har rundet Agdenes noen ganger og SNUDD! Ikke for at båten ikke ville klare turen videre sørover i leia, men rett og slett for at det ikke ville bli noen "lysttur"!

"Det skal da vel for f@... være trivelig på sjøen", er min forsvarstale til mitt indre sinn :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Marwin du nevnte TYSKERE i åpen båt ved Hitra. Joda har en del erfaringer med de tullingene. :headbang:

Har assistert noen med motorstopp ( gått tom for bensin ??? )

Andre gangen hjalp de av et skjær som de har drevet innpå (var ikke oppmerksomme, var oppslukt

av fisket ). :confused:

Ja ja hva skal vi gjøre med dem :confused:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...