Jump to content

Ny propell til Yamaha 28 hk


Mazda6

Recommended Posts

Heisann! Jeg "lukter" litt på muligheten av å bytte propell på min Yamaha 28 hk. Dette er en eldre motor, men har tilsammen gått rundt 160 timer bare. Jeg vil gjerne at båten min skal gå litt fortere, og da er vel bytting av propell løsningen. Men burde jeg gjøre dette, motoren går jo da på høyere turtall og motoren blir mer slitt. Men vet dere åssen propeller jeg burde kjøpe, som ikke koster så meget mye uten at motoren blir ødelagt av høyt turtall?

 

Takk for svar.  :cheers:

Link to post

Først må du vite hvilket turtall motoren går på i dag og hva som er max turtal. Du skal ha større propell og da blir turtallet lavere..

 

Se om du får lånt deg en prop til å teste med.

Større prop blir den muligens tyngre å få i plan. Dette kommer an på vekta på båten..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Med fullt gasspådrag skal motoren gå innenfor det turtallsområdet som er oppgitt som max turtall av produsenten, nærmest mulig opp til det høyeste tallet når du er alene i båten. Da har du den ideelle størrelsen på propellen.

Enten du har en størrelse for stor stigning eller en størrelse for liten i forhold til det ideelle, vil båten gå saktere. Du må for all del ikke tro at båten nødvendigvis går fortere med en større propell. Svært ofte vil den faktisk gå fortere med en mindre propell, fordi den originale propellen gjerne kan være for stor i forhold til belastningen.

 

Når det gjelder slitasje på motoren, er forholdet noe tilsvarende. Hvis propellen er så stor at du ikke kommer opp i max turtall, vil belastningen på motoren bli for stor, den vil dra for tungt. Det gir betydelig mer slitasje på motoren enn om du har en propell som gir korrekt turtall.

 

Med andre ord: Det finnes en propellstørrelse som både gir størst mulig fart og minst mulig slitasje. Det kan varieres til en viss grad med forskjellig diameter og stigning og ulike materialer ettersom du prioriterer aksellerasjon eller toppfart osv., men litt forenklet så finnes det bare sånn ca. en propellstørrelse som passer til din kombinasjon av båt og motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...