Jump to content

Ny Nor Star 290 er bestillt. noe jeg har glemt tro


nor star 290..

Recommended Posts

hei da var endelig båt bestillt, var på messa i stavanger forrige helg og fikk sikret meg en nor star 290 med det meste av utstyr, er litt usikker på det om er ting jeg bør endre på eller bare velge standard løsning, noen som har noen tips ang denne båten.

er usikker på valg av innredning. teak elller amerikansk kirsebær, kjøleskap inne eller ute ekstra hyller noen plasser, type pute stoff det vanlige er jo det blå nylon aktige stoffet på putene ute. ellers er båten bestillt med d-4 260hk. de skal begynne å bygge båten nå så visst jeg skal gjøre noen endringer må det gjøres nå.

fint visst noen komme innspill som har vært igjennom lignende prosess

Link to post

Gratulerer med nybestilt båt :flag:

Får håpe ventetiden ikke blir for lang :sailing:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hvis du kan velge så ville jeg valgt ikke truet tresort... Jeg tror at vi om noen år kommer til å riste på hode over noen valg som i dag ikke blir lagt særlig vekt. Vel, Viksund og Askeladden er på hugget og vil bort fra truede tresorter så kanskje amerikans kirsebær er bra? Aner ikke hvordan det ser ut...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Gratulerer med ny båt. Synes 290 er en flott båt. Og D4-260 er en flott motor.

 

Jeg ville fulgt litt med under byggingen, slik jeg selv gjorde med Hannah III (se hjemmesiden). Dels er det morsomt å se at båten blir bygget, men forøvrig ville jeg særlig prøvet ut førerplassen i andre (standard) båter og sett om jeg var fornøyd med plassering av ulike betjeningsanordninger og duppeditter. Jeg gjorde selv noen endringer som var viktige for meg, satte av plass til en A/P (som aldri kom, men hadde jeg beholdt båten lengre....). Flyttet mindre viktige ting fra unødig sentrale posisjoner, og sørget for at jeg kunne betjene trimflaps enkelt og greit med høyre hånd i støttet posisjon og uten å komme bort i den florlette gassen.

 

Skal gjøre en tilsvarende gjennomgang med min nye båt.

 

Og så ville jeg fulgt med underveis for å forsikre meg at båten faktisk ble levert som bestilt og forventet til avtalt tid. Ikke alle er like gode på det..... Og det er en stor nedtur og unødig irritasjon å oppleve at båten ikke blir levert til avtalt tid eller at ting mangler eller ikke er som avtalt.

 

Lykke til :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Hei - og gratulerer med ny båt. Var i samme posisjon i fjor med vår Skilsø 33. Valgte å besøke verftet underveis i byggeprosessen. Sitter nå på fotografisk materiale av alle tekniske innredninger, kabling, røropplegg osv. Godt å vite hvor alt er. Jeg valgte bl. annet å kable alle skroggjennomføringer mot en 2 kg sink på akterspeilet. Synes det var betryggende. Gjøres ikke som standardløsning. Fikk også lagt opp noen led lys ved badeplatform osv. Lett å gjøre slikt i byggeprosessen.

Ellers helt enig med tidligere kommentar om at kjøleskap bør stå ute.

 

Lykke til

Link to post

Hei, og gratulerer med ny fin båt. Hvis jeg skulle hatt en slik, tror jeg at jeg ville hatt kjøleskapet ute. Du vil likevel (omtrent) rekke det fra pantryet inne, og samtidig får du da mye lagringsplass i byssa.

 

De fleste Nor Star 350 jeg har sett, har innredning av kirsebær, og jeg synes det ser lekkert ut. Det blir sikkert fint med kirsebær også på NS 290.

 

Du skriver at du har bestilt det meste av utstyr. Da regner jeg med at du har tatt med fjernstyrt lyskaster på targaen - jeg har i alle fall hatt god nytte av min lyskaster flere ganger (og de lyser godt).

 

Lykke til.

Hilsen hos

Link to post

Gratulerer med ny og flott båt. D4 260 er en motor jeg trives godt med. Veldig godt dreimoment, og hyggelig drivstofforbruk

 

Jeg ville hatt så mye batterier som mulig, og en skikkelig kraftig batterilader til landstrømmen. Jo mer Ah den gir jo kortere tid tar det å lade batteriene og kampen om landstrømmen på gjestebrygene blir hardere og hardere.

 

Kjøleskap får du aldri nok av - kan du ha to - ta det.

 

Jeg støtter også det KOB sier - rydd litt opp i dashbordet om det er saker du vil ha annerledes. Sørg for å ha god plass til en god kartplotter

 

Om NordStar har en god løsning for vindusspylere anbefales det - men det krever at det er en bra løsning som faktisk spyler vinduene dine. Saltsprut og sol er en dårlig kombinasjon på sikten.

 

Trimflaps er viktig å ha.

 

VHF - ville ikke vært uten.

 

Velg den mest kurante treløsningen som gjør båten mest verdt i bruktmarkedet. Teak finnes også fra plantasjer - og det er fullt lovlig å bruke.

 

Anker - tror NordStar bruker skålanker. Det ville jeg byttet ut med Engbo Patentanker bak.

 

Kommer ikke på mer i farta akkurat nå.

 

Jo - stor vv tank er deilig å ha :-)

Link to post

Litt mere info

 

Nor Star kjører nå Ladix landstrøm og ladeanlegg. Dette er veldig bra saker. 2 stk 110 amp til forbruk og et til start funger helt greit.

 

Velg kjøleskap oppe som nå er standard. Da får du større skap og nærmere der du sitter og spiser. Jeg ville hatt de ekatra skuffene nede.

 

Kartplotteren sitter veldig greit på 290'en. En CX44 passer jo veldig bra. (Nesten rart den går inn).

 

Spylere synes jeg er litt ovekill på en så liten båt. Det er nok ikke plass til det heller. Det er vansklig nok å få inn defroster, som jeg ville hatt med.

 

Trimflaps er standard. Tror jeg ville hatt disse nye QL Boat Trim System.

 

VHF (Simrad) er som de sier anbefalt. Pass på at de får koblet den riktig sammen med karplotteren for DSC.

 

Tror jeg ville valgt kirsebær innredning. Teak er det nok mere liv i og kanskjem mere holdbart, mens kirsebær er lysere og mere moderne. Forøvrig er innredningen sprøytelakkert med 6 lag lakk.

 

Skålanker er nok egentlig ok. Diskuterte dette med Alf på messen, og ha sa at han aldri hadde hatt noe problem med det. Men det ser nå bedre ut med et annet anker hvis lommeboken tillater det.

 

Forøvrig så var dette siste tilgjengelige 290 for denne sesongen.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Skålanker er nok egentlig ok. Diskuterte dette med Alf på messen, og ha sa at han aldri hadde hatt noe problem med det.

 

Da kan du hilse Alf fra en som har mye bedre peiling på ankring, og si at dette området har han nok behov for å oppjustere kunnskapen sin.

 

Monter en rulle som kan håndtere Bruce kopianker, og bruk noen hundralapper på en sånn.

Det ville jo vært forsmedlig med skader på den nye, blanke fine båten din, bare fordi Alf ikke har noe særlig peiling på ankre. Selv om det er en motorbåt :smiley:

 

Og bare så det er klart; Skålankre er det absolutt dårligste ankeret som finnes. Uten konkurranse.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Gratulerer med flott båt.

Vi gjorde det samme valg høsten 2005 og har allerede hatt en flott sesong i N S 290.

Vedr alternativer, utstyr og slikt, er jo mye fornuftig allerede sagt.

Alle har vel sine preferanser og behov.

Det fine, synes vi, med Nor Star er bl.a. de omfattende mulighetene til å bygge båten akkurat slik du vil ha den.

Vi gjorde følgende valg:

1. Kjøleskap ute OG inne. Angrer ikke. God kjøleskaps plass gir deg frihet til lengre opphold i uthavn. Med den trengsel det etterhvert er blitt i havnene, blir dette mer og mer viktig.

2. Vi syntes ikke det var behov for den doble sitte plassen i forkant av (kjøle-)skapet på babord side, og kompenserte heller for tapet av skapplass pga. det ekstra kjøleskapet. med å øke lengden på skapet, slik at det kun ble en enkel sitteplass her.

3. Vi droppet rekka rundt kockpit i mahogny. Monterte en solid stålrekke i stedet.

4. Vi syntes det blå trekket på putene ute, virket litt mørkt. Og hva med vann? Trass i Alfs forsikringer om at trekket tåler vann, valgte vi en lys gul skai.

 

Se bildet:

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7814/dscn0372.jpg

 

5. Skålanker har jeg liten tro på. NorStar lovet å montere Bruce, men fikk det ikke til. Jeg aksepterte til slutt et Engbo anker, men byttet dette etter kort tid til Bruce.

Dette sitter imidlertid ikke særlig pent i rulla. Et lite problem jeg må fikse selv. Valgte forøvrig blytau, og er godt fornøyd med det. Hadde kjetting på forrige, men synes nok kjetting er litt mer "stressende".

 

Defroster er standard, og helt topp.

- Tar for gitt at du har bestilt dieselvarmer? Uten den er jo sesongen halvert.

 

Et bittelite "minus" kan nevnes:

I fronten av lugaren er et lite "barskap" med hull for flasker og glass :cheers: Flaskene velter og glassene vi har passer ikke i de valgte hull :smash: . Dette kan sikkert gjøres anderledes/bedre. Hva med å arrangere flaskene liggene? :drink:

 

Motoren D4-260 passer vel perfekt til båten. Det er ihvertfall ikke behov for mer krefter, og farta, rundt 35 max er mer enn nok.

Viktigere er hvor lett motoren drar båten i plan, og at den greier å holde båten i plan i meget LAVE hastighter.

Det er mulig jeg begynner å bli gammal, men etterhvert er det nesten blitt sånn for meg at jeg vurderer en båts egenskaper bl.a ut ifra hvor SAKTE den kan gå, i plan.

Hva blir det av båtturen hvis man skal frese over bølgetoppene i 30 knop?

18 - 24 derimot, er helt passe!

Gleder oss til sommeren, og nok en gang, grattis med ny båt

:flag:

 

Morty

Mvh Morty

Link to post

Stiller meg i køen av gratulanter. Kjenner båten godt gjennom å ha hatt 2 stk. Støtter de fleste forslagene som er kommet.

- Kjøleskapet inne er lite - du bør velge ute i tillegg.

- Teak er jo standard vare og sikkert også kurrant når du skal selge igjen. Ellers er jo lysere tresorter blitt populære

- Ville valgt hvitt skai ute. Enkelt , stilrent og kurrant når du skal selge

- Teaklista rundt er fin, men meget utsatt. Smaksak, men jeg tror jeg ville valgt stål

- Noen har fått forlenget benken på styrbord side. Dette er meget smart. Plassen der er bare døplass ellers

- Kan du få gjort noe med den lille og lite hensiktmessige langsgående benken i forkant av skap/kjøleskapet ute ville jeg gjort det. Benken er altfor lav til å sitte på under fart og et lite sosialt sted å sitte ellers også. Den er litt kort også. på min første Nor Star Express hadde jeg stol her. Mye smartere spør du meg.

- Skapet i forpiggen ville jeg gjort om til noe litt mer nyttig en barskap

- har aldri hatt problemer med skålanker for min del, men kunne jeg valgt hadde det nok blitt Bruce

- Ellers må du selv finne ut hva utstyr du trenger - selvsagt er mest mulig "nødvendig" og kjekt å ha.

- D4 260 er som hånd i hanske på denne båten. Perfekt motor.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Det blå trekket tåler godt vann og er faktisk lett og holde rent. Tror nesten det tåler vann bedre en skai. Hvis du skal ha skai ikke velg helt hvit, men f.eks lys beige som de hadde brukt på NS 350.

 

Teaklista ute holder seg fint på min båt, men kun stål kan nok være mere praktisk.

 

Jeg har også kommentert barskapet til NS. Skal ikke så mye til og flytte hullene litt.

 

Det med kjøleskap må du nesten vurdere ut i fra bruk.

 

Med bruk av flaps kan du kjøre i plan helt ned mot 13 knop. Dette er egentlig veldig bra sammenlignet med andre båter.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post

Slutter meg til gratulantene; gratulerer så mye med ny båt!

 

Blue_Dragon foreslår QL Trimflaps, jeg har fått det montert på vår nye Nidelv 300.

 

Hentet den hos Nidelv i Påsken, :cool::cool::cool: og QL-trimplanene fungerer veldig bra. De er veldig raske, du skal nok trene litt før du opererer dem perfekt. De har jo også den fordelen at de trekker seg inn når du stopper motoren, slik at du vet hvor de står når du starter igjen.

 

Ellers støtter jeg alle forslagene du har fått, spesielt kjøleskap ute og nok batterikapasitet!

Link to post

hei å takk mange svar. Jeg velger 85l kjøleskap kun ute pga, jeg vil beholde skapet inne, det med barskapet lurer jeg på om jeg skal droppe hele barskapet og bruke det som ett vanlig skap evt, felle inn flatskjerm tv og skap bak denne.

de ql flapsa var de dyrere enn de vanlige?

har sett litt på ett stoff til putene ute som ligner på alcatara men er ett slags microfiber stoff noen som har hørt om dette?

såg på ns 350 de hadde skinn inni salongen skikklig lekkert, skal sjekke pris på dette da dette var veldig pent med beige skinn

Link to post

QL flapsa koster ca 6000 kroner komplett. Bennett trimflaps koster ca 8000 - så det bør ikke skille mye i pris

 

Vedr stoff ute. Nirox overtar mer og mer for sunbrella (blå). Ser mer ut som semsket skinn. Har hørt at det er fint - men har ingen erfaring selv. VI har Sunbrella og har hatt det på de to siste båtene. Vi trives godt med det.

Link to post
hei å takk mange svar. Jeg velger 85l kjøleskap kun ute pga, jeg vil beholde skapet inne, det med barskapet lurer jeg på om jeg skal droppe hele barskapet og bruke det som ett vanlig skap evt, felle inn flatskjerm tv og skap bak denne.

de ql flapsa var de dyrere enn de vanlige?

har sett litt på ett stoff til putene ute som ligner på alcatara men er ett slags microfiber stoff noen som har hørt om dette?

såg på ns 350 de hadde skinn inni salongen skikklig lekkert, skal sjekke pris på dette da dette var veldig pent med beige skinn

 

Smart å velge et stort kjøleskap ute. Går det virkelig inn et 85 liter i det skapet?? Standard-kjøleskapet inne er vel 52 liter og det er ikke all verdens. Vurder som nevnt dette med benkene ute. Ville iallefall forlenget benken bak førerstolen - det vet jeg at de som har gjort ikke har angret på. Det utgjør faktisk en ekstra sitteplass + at du forenkler ombordstigningen fra styrbord side (må ha en matte liggende som kan legges på benken for å tråkkes på i så fall)

 

Ellers lykke til med en kjempe-båt!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...