Jump to content

Vindø 65, erfaringer?

hansplinge

Recommended Posts

Hei alle!

Jeg er helt ny her på forumet, og jeg lurer på å kjøpe meg en Vindø 65. Er det noen her som har erfaring med Vindø generelt eller 65 spesielt så vil jeg gjerne høre det, for og imot... Jeg vet at det er mye treverk å holde orden på, og det er jeg forberedt på, men er det andre ting jeg bør tenke gjennom før jeg går drastisk til verks og handler?? På forhånd takk til alle som har noe lurt å si i den forbindelse!

Velkommen til Baatplassen hansplinge. Du kan jo starte med å se hva vi har i "erfaringsdatabasen" vår. (Du finner den nederst på forsiden) Der ligger det fler Vindøer hvis jeg ikke husker feil? Ikke 65 kanskje, men allikevel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vindø er noe av det flotteste som har vært laget, og før jeg kjøpte den båten jeg har nå, sto også vindø på ønskelista. Tror de trenger litt vind for å flytte på seg :wink:

Kjenner en som tidlgere hadde en vindø på ca 36 fot. Arbeidet med å holde all mahognyen på overbygg og i cockpit, var enormt tidkrevende. I dag er jeg glad jeg ikke kjøpte en vindø for jeg tror ikke jeg ville hatt tid til alt vedlikeholdet.

Velkommen!

Det er jo en forholdsvis gammel båt. Motor, propellutstyr og rigg er noe som bør etterses med tanke på alderen. Sjekk også innfestingen til røstjernene på hovedmasten, ble en gang i tiden rapportert som et svakt punkt.

Hvordan finishen på lakken er vil jo være ganske iøynefallende uansett. Og det er slik de fleste kan plukke med selv. Sjekk teakdekket for defekte nater og lekkasjer. Nytt dekk vil nok koste et par hundre tusen.

Vindö kommer med to riggalternativer: To master, og denne har aktercabin. Denne utgaven begynner vel å nærme seg betegnelsen motorseiler. Den andre utgaven har en mast, med et 'mellomdekk' mellom cockpit og nedgang. Balansen til mannskapet bør være i orden ved entring til og fra nedgangen. Trebein og balanseforstyrrelser er ikke en god ting her. Denne utgaven seiler som en hver annen langkjølet båt. Begge typene er tunge og langt fra overrigget, typisk rolige familieseilere.

Praktfulle båter, og de fleste av dem har vel blitt tatt godt vare på opp gjennom årene.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk for synspunktene deres! Har tenkt at det muligens er litt i dyreste laget for en sånn båt, men har vel egentlig kommet frem til at det er bedre å betale litt FOR mye for en strøken, enn PASSE mye for en som viser seg at det trengs mye arbeid. Spesielt siden mine praktiske evner ikke strekker seg altfor langt. Hentet for et par år siden min fars Grand Banks på Nord West verftet, og ved siden av lå det flere gamle Vindø`er som lå i vinteropplag. Så det er jo også en mulighet, om enn, sannsynligvis, nokså kostbar en...

kolla spes dekk för lekasje o mahogny i overbygg/cockpit det bruker vare det som kan 'ge sig' på en Vindö

hele dekket er i tre........o krever litt vedlikehold......en tappad spinnakerbom så måste man fram med lakkpenseln :wink:

men allt går att fixa :smiley:

http://www.vindonet.com/vindo/tucanarepair.htm

gillar du den typen av inredningen men skulle vilja ha en mer stryktålig båt i samma störelse/prisklass

så kan du kika på Malö/Najad/Aphrodite og ev Fantasi

S/Y Gunga Din

Vindø er noe av det flotteste som har vært laget, og før jeg kjøpte den båten jeg har nå, sto også vindø på ønskelista. Tror de trenger litt vind for å flytte på seg :wink:

Kjenner en som tidlgere hadde en vindø på ca 36 fot. Arbeidet med å holde all mahognyen på overbygg og i cockpit, var enormt tidkrevende. I dag er jeg glad jeg ikke kjøpte en vindø for jeg tror ikke jeg ville hatt tid til alt vedlikeholdet.

@Lasse: Hallberg 312 er jo også en fantastisk båt! Har seilt endel med både 36 og 39, og jeg er mektig imponert over byggekvaliteten til HR. Seilte en gang en regatta i en HR36 der det tidvis blåste 25 sekundmeter, og vi hadde 0 problemer, og så vant vi hele greia med solid margin!! :cool:

Fantasi har liksom Vindö lång köl. Det finns en V65 till salu hos Knape Marin i Göteborg som jämförelseobjekt. Nog tycker jag att priset är i överkant om man jämför med tex den mindre Vindö 50 som brukar ligga runt 500-600 SEK. Efter att ha seglat Vindö 50 i 15 år håller jag inte med om att det är högsta kvalitet. Detta gäller möjligen träarbetet men att segla loss inredningen i en 50:a är inte särskilt svårt. På tidigare vindö lades inte heller teaken i massa utan skruvades bara i plasten vilket förr eller senare skapar problem. :flag_sw:

Det er jo en fantastisk skute(føler at å bruke båt om denne blir feil) du ser på. Har ingen erfaringer om denne eller lignende men Vindø går jo for å være noe av det beste fra Orust og det sier jo sitt. Men med alt det treverket tror jeg du må legge av litt ekstra tid til båtpussen. Det forplikter jo litt å ha en sånn.

Men hvis du kjøper den, lov meg at du bytter ut den dumme plastikk-ventilen som har sneket seg inn på bildet nr. 3....

Jovisst er det vakkert med mahognioverbygg, men skal du først kjøpe en klassisk havseiler i den prisklassen bør du kanskje se på andre båter også. Hva med en klassisk Sparkman&Stephens Swan (f.eks. Swan 43 til salgs i Sverige.) Uten å ha seilt verken Vindø 65 eller Swan 43, vil jeg vedde en kasse rødvin på at Swan 43 er betydelig hvassere seiler. Vindø vinner derimot klart på 'møbel'-faktoren, men skroglinjene til Olin Stephens er det vanskelig å slå - i mine øyne... Men smaken er som kjent delt.

• 2 år senere...

Vindö-varvet

S14UM_UMFA53770_0058.jpg

En segelbåt " Vindö 30" sjösätts."John i Maliden" finns med på kortet. Man ser Vindövarvet i bakgrunden och hamnområdet. John och en okänd man befinner sig på segelbåten under sjösättningen.

S14UM_UMFA53770_0059.jpg

S14UM_UMFA53770_0060.jpg

S14UM_UMFA53770_0076.jpg

"Carl Andersson i starkt solsken.

Nestor bland båtbyggare på Orust- & en av de främsta i hela Bohuslän - är

Calle Andersson i Nötesund."

Följande citat är hämtat ur okänd tidning & är skrivet på kopians baksida "Nestor bland båtbyggarna på Orust-& en av de förnämsta i hela Bohuslän- är Calle Andersson i Nötesund". Carl Andersson sitter ute i starkt solsken.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...