Jump to content

D5L (og andre sertifikat og bevis).

kes

Recommended Posts

For å unngå å spore av en annen tråd hvor det forekommer innlegg om hensikten med og nytten av D5L sertifikatet starter jeg en ny tråd om emnet.

Det synes som om det blant noen av forumets medlemmer synes å være en generell negativ innstilling til det meste som omhandler kunnskaper og erfaring som læres i stedet for oppleves. Dette gjelder også innnstillingen til sertifikater som dokumenterer en viss kompetanse innenfor båtlivet og som innehas av andre enn dem selv.

Personlig synes jeg det er svært positivt at noen føler at de har behov for å vite mer enn det de kan av det de holder på meg og ofrer tid og penger på å skaffe seg den kunnskapen. Ikke la dere bli tråkket på av de som mener at dette er bortkastet viten. Dere har fått kunnskaper som gir dere et stort fortrinn og muligens medføre at dere kan komme uskadet ut av en situasjon hvor andre ender opp som en negativ artikkel eller annonse i lokalavisen. Gratulerer og stå på! :flag:

PS: Jeg lurer på hvem som står fremst i hylekoret den dagen obligatorisk sertifikat blir gjennomført? Kan det være de som er født med skip på beina og dermed mener at de ikke har behov for mer kunnskap?

:sailing:

Kan ikke si meg annet en veldig enig med deg kes.

Tok båtførerprøven i fjor sammen med admiralinnen, og har meldt min interesse til Poseidon for høstens D5L kurs her på BP.

Kunnskap og erfaring kan man ikke få for mye av.

Slik er det med den saken.....

:seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

kes skrev:
Dere har fått kunnskaper som gir dere et stort fortrinn og muligens medføre at dere kan komme uskadet ut av en situasjon hvor andre ender opp som en negativ artikkel eller annonse i lokalavisen.

Viktigste poenget med kunnskap er å ikke komme i slike situasjoner :smiley: Hvordan kunnskapen er ervervet er ikke det viktigste etter min mening. Men jeg har en ganske sterk tro på kombinasjon av teori og praksis.

Amfea II skrev:
og har meldt min interesse til Poseidon for høstens D5L kurs her på BP.

Kurset anbefales på det sterkeste. Av og til krevende å få med seg alt - men veldig morro, veldig lærerikt også ikke minst veldig hyggelig å bli kjent med folka her inne. Samlingene i Stavanger vi hadde var meget, meget bra.

Poseidon snakker også om å ha et D5LA kurs på Baatplassen. Det er et mindre påbyggingskurs som gir rett til å seile i alle farvann (D5L er begrenset til deler av Skandinavia). Det er ganske stor interesse for dette kurset også. Temaer her er bla astronavigasjon og storsirkelnavigasjon. Jeg skal nå i hvertfall gjøre det jeg kan for å få med meg det kurset

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  kes skrev:
Det synes som om det blant noen av forumets medlemmer synes å være en generell negativ innstilling til det meste som omhandler kunnskaper og erfaring som læres i stedet for oppleves. Dette gjelder også innnstillingen til sertifikater som dokumenterer en viss kompetanse innenfor båtlivet og som innehas av andre enn dem selv.

PS: Jeg lurer på hvem som står fremst i hylekoret den dagen obligatorisk sertifikat blir gjennomført? Kan det være de som er født med skip på beina og dermed mener at de ikke har behov for mer kunnskap?

Jeg kan ikke huske å ha sett den innstillingen hos noen her på BP. Negativiteten går vel på nettopp det som du skriver her om obligatoriske sertifikater, og deres eventuelle nytteverdi.

Ellers har jeg et inntrykk av at de fleste som er mot f.eks obligatorisk båtførerbevis er svært så oppgående når det gjelder nautisk kompetanse.

mvh tuffff

tuffff skrev:
Jeg kan ikke huske å ha sett den innstillingen hos noen her på BP. Negativiteten går vel på nettopp det som du skriver her om obligatoriske sertifikater, og deres eventuelle nytteverdi.

Sitat:

Du har GOD tru på D5L'ernenene du Bitteliten!! (eller dårlig tru på oss andre siden du nå igjen KUN henviser til den ny-uteksaminerte"åndseliten")!!!!!

Patetisk spør du meg!!!

Sitat slutt

Jeg vet ikke om sitatet ovenfor er en spøk eller ei, men det oppfattes ikke av meg som en positiv innstilling til D5L'erne.

Tja, jeg vet ikke hvem som skrev dette og i hvilken forbindelse, men synes uansett ikke dette er noe godt bilde på det du beskriver som negativitet rundt kompetanseheving hos den enkelte.

Det er, som sagt, den obligatoriske kompetansehevingen som har vært en torn i øye på flere her, synes jeg det ser ut som.

Det er jo helt strålende at hver enkelt , både her på BP og ellers, kurser seg og lærer så mye som mulig om båtlivet. Men da helst frivillig :wink:

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
  tuffff skrev:
Men da helst frivillig :wink:

Hadda bare alle gjort det frivillig så hadde vi sluppet diskusjon om obligatorisk opplæring..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg oppfatter startinnlegg som ren herske teknikk. Dra andres oppfatning ut av sammenheng og krydre det så med passende meninger som ikke har relevans til hva en motstander måtte mene i saken. Men jeg er idiotforklart før så jeg orker ikke å hisse meg særlig opp. Ihvertfall ikke akkurat nå. :cheers:

Sant nok tufff, dermed dukker kravene om obligatorisk... Det er gjerne defor vi har diverse sertifikater som man skal inneha i samfunnet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ser det referes til innlegg fra meg i en annen tråd!

Ref. ovennevnte sitatet fra KES

Jeg er av de som synes det er høyst påkrevd med opplæring av lystbåteiere, og om nødvendig obligatorisk!!

Jeg synes også det er kjempebra at så mange her på forumet har deltatt og gjennomført eksamen. Hatten av for disse, oppriktig talt!! :yesnod:

Det jeg har reagert på, er at det for det første i en tråd av stor allmen interresse ble "sperret" for alle andre enn D5L'ere!

Tråden ble etter mitt syn avsluttet og videreført i "lukket" forum uten tilgang for andre enn D5L'ere, anngivelig for at her skulle det regnes stabilitet i forbindelse med den tragiske ulykken ved Shetland. (Se innlegg 2898 i tråden om Båtrelaterte nyheter i media)

Når så det samme medlemmet på nytt , noe senere i en annen tråd, bevisst addresserer problemstillinger kun til D5L'erne begynner jeg å lure på om det har oppstått et A og B lag i kjølvannet av den nyervervede kunnskap og at det som andre måtte mene er av underordnet betydning! Se innlegg nr. 13 i tråden "Bølger vind og sikkerhet...."

Intet mer, intet mindre! :yesnod:

Redigert av rogeri (see edit history)

D5L-forumet har vært klasserommet vårt, og som alle andre klasserom er det ikke åpent for alle.

Det blir nok avviklet når alle elevene har avviklet eksamen.

At spekulasjoner om en slik alvorlig hendelse ikke skjer i det åpne rom er helt naturlig, om ikke annet, så av respekt for de etterlatte.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Vil bare understreke at ingen tråd er sperret eller flyttet til D5L forum. Har forøvrig vært svært lite diskusjon om denne ulykken der om noen tror det drives synsing og regning der i stor stil. Ingen har nektet noe å ta en tråd om dette i åpent forum bortsett fra hentydninger om å utvise forsiktighet.

At noen har D5L i signaturen til høyre er kun for å vise at de har adgang til dette forumet noe som var en nødvendighet for å følge undervisningen. Er ikke snakk om noen slags titte. Ved neste kurs må kanskje forumtilgangen settes usynlig om noen tar seg nær av dette.

rogeri skrev:
...anngivelig for at her skulle det regnes stabilitet i forbindelse med den tragiske ulykken ved Shetland.

Angivelig i henhold til hvem? Har det unngått din oppmerksomhet at samtlige som spekulerte om hva som foregår i et lukket forum ikke har adgang til det?

rogeri skrev:
Når så det samme medlemmet på nytt , noe senere i en annen tråd, bevisst addresserer problemstillinger kun til D5L'erne....

Nok en gang - han spurte de som var til stede på en fysisik samling om han husket riktig noe som ble sagt på den samlingen.

Så enkelt er det.

LA3939 har endret brukernavn

rogeri skrev:
Det jeg har reagert på, er at det for det første i en tråd av stor allmen interresse ble "sperret" for alle andre enn D5L'ere!

Tråden ble etter mitt syn avsluttet og videreført i "lukket" forum uten tilgang for andre enn D5L'ere, anngivelig for at her skulle det regnes stabilitet i forbindelse med den tragiske ulykken ved Shetland. (Se innlegg 2898 i tråden om Båtrelaterte nyheter i media)

Intet mer, intet mindre! :yesnod:

Hadde jeg vært deg så hadde jeg nok sjekket synet litt. Etter mitt syn som har tilgang til D5L rommet så er det ikke videreført noen debatt der slik det etter ditt syn skal være, så dette er nok en usannhet som du kommer med her...

Og jeg leste samme trdåden som hvor bitteliten ba om at vi fra D5L gruppen kommenterte han med eventuelle feil, og at du dermed oppfattet at du var "sperret" ute fra å ha en mening om denne tommelfingerregelen er etter mitt syn trist... Jeg oppfattet det ikke slik..

Når det gjelder at noen spør en bestemt gruppe her så utelukker ikke det de andre... Da sendes det på IM..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Hvorfor skal noen på død å liv kverulere, uansett?

Virker som noen er ute etter å ta noen her. Greit å slenge en kommentar (med glimt i øyet), men hvorfor ikke heller gi seg hvis man har tatt feil. Etter mitt skjønn har f.eks. du Rogeri åpenbart tolket noen innlegg annerledes enn oss andre.

Kan du ikke bare da si "sorry, jeg misforsto dette". Når det gjelder A og B lag så kan det jo være greit å ta dette opp.

D5L -kanalen:

At D5L har fått en egen kanal ifm kurset her på forumet må da være helt greit. Det bør imidlertid kanskje være en kanal som etter kurset er ferdig og eksamen bestått stenges inntil en ny gruppe får tilgang ifm med nytt kurs.

I motsatt fall vil det kunne skape permanent 2 lag, de med tilgang og de uten. Det er vel ikke slik vi ønsker å ha det?

Redigert av OLPI (see edit history)

Olpi, eneste grunnen til at D5L foraet fremdeles eksisterer er at noen få ikke hadde anledning til å komme til Stavanger og ta eksamen siste helgen i mars. Når disse er ferdig blir det stengt for godt. Akkurat som tidligere år med båtførerprøven.

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Jeg kan heller ikke se at dette er noe å ta så veldig ivei for.

De har hygga seg og lært i Stavanger.

Hadde jeg hatt tid og anledning hadde jeg meldt meg på sjæl.

Men jeg deler bekymringen over A og B lag.

Slike private rom bør stenges når de ikke lenger fyller sin tiltenkte funksjon.

OLPI skrev:
....

At D5L har fått en egen kanal ifm kurset her på forumet må da være helt greit. Det bør imidlertid kanskje være en kanal som etter kurset er ferdig og eksamen bestått stenges inntil en ny gruppe får tilgang ifm med nytt kurs.

En praktisk opplysning; "Klasserommet" for D5L vil selvfølgelig bli avviklet når man ikke lenger har bruk for det.

Årsaken til at det fortsatt er åpent er 2-delt:

Det har vært litt spørsmål omkring innsending av søknader til sjøfartsdirektoratet, med dokumentasjonskrav, etc i den forbindelse. Dette er ting som det ikke skulle være nødvendig å belaste åpent forum med.

Den andre grunnen er at noen få deltagere ikke hadde anledning til å avlegge eksamen sammen med sine klassekamerater i slutten av mars; disse skal avlegge eksamen 6. mai og har bedt om å få beholde tilgangen til kursets utfyllende forklaringer, øvelsesoppgaver osv for sine eksamensforberedelser.

Men ellers er det vel rimelig sikkert at det blir nytt D5L-kurs på baatplassen til høsten igjen; og trolig D5LA neste vår. Da vil formodentlig nye, tidsavgrensede "klasserom" bli opprettet for å dekke det behovet. Det er selvfølgelig fritt frem for enhver på baatplassen å melde seg på disse kursene - og dermed få ubegrenset adgang til det stedet hvor kurset foregår . . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Har vel fått de reaksjoner en kunne forvente!! :yesnod:

Til Sydvesten er det bare å si at synet nylig er sjekket, ingen grå eller grønn stær i emning.

Mine evner til å observere på nært hold er vel ikke hva de engang var, uten at det har virket inn i denne saken.

Til OLPI: Hvis jeg har kverulert i denne sammenheng er det svært ubevisst!

Har heller ikke for vane "å ta noen", med mindre dette fremkommer som et sterkt ønske fra det motsatte kjønn! :drink:

At det er nødvendig med klasserom til denne opplæringen finner jeg på ingen måte urimelig, skulle bare mangle.

Det er når tema og diskusjoner ment for "ALLE" å kunne delta i, plukkes inn i det avlåste klasserommet og blir utilgjengelig for de fleste av oss at jeg på min særdeles ydmyke væremåte :wink: , antyder min ringe mishagsytring for denne spesialhåndtering av ellers interressante tema.

Hvis vanskelighetsgraden på dette jeg her skriver skulle overstige deler av det pensum dere nettop har gjennomgått, blir jeg nødt til å be dere se opp for hakkespetter og tre-knaskebiller utover vårparten.

Bruk hode(plagg) :wink:

D5L

Jeg har gjennom 27 år hatt en 48 foter, motorbåt, som har blitt ført gjennom alle norske, svenske og tildels danske og tyske farvann. Nå har jeg byttet den ut med en 52 fots båt med alle innvendige og utvendige fasiliteter.

D5L fikk jeg lese om her for 3 uker siden. Må jeg ha D5L for å føre denne båten?

Har "smuglest" her i lengere tid og ser at det finnes utrolig mye kompetanse på området så jeg håper jo på at noen kan veilede meg på dette.

Kaller meg selv novise når det gjelder navigering innenskjærs.

Redigert av Anton H (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...