Jump to content

D5L (og andre sertifikat og bevis).

kes

Recommended Posts

Anton H skrev:
Må jeg ha D5L for å føre denne båten?

Svaret må vel bli ja. Er båten over 15m LOA må du ha D5L.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Anton H skrev:
..... Må jeg ha D5L for å føre denne båten? ....

God dagen Anton,

og velkommen i dette utmerkede forum.

Ja, for å føre fritidsfartøy over 15 meter er det vanligvis D5L "Fritidsbåtskippersertfikat" som er aktuelt. Det er det samme som noen kaller "Kystskipper light" og som andre benevner "Røkkesertifikat" :wink:

Vi har nettopp gjennomført et nettkurs her på baatplassen som førte frem til vitnemål for dette sertifikatet og det ser ut for at vi kommer til å gå igang med samme typen D5L-kurs til høsten igjen, med avslutning neste vår. Du finner forøvrig ganske mye info om dette sertifikatet bl.a. på min hjemmeside: Baatskolen POSEIDON.

Med vennlig hilsen POSEIDON

S Y EIMY, formell grense går på 15,00 meter, ikke 50 fot.

Anton H, med 52 fot er du 85 cm over grensen og må derfor ha D5L. Tidligere har det blitt gitt dispensasjon for båtvante folk som har en saktegående båt litt over grensen, men nå er det strammet inn slik at disp kun gis for at folk som har minimum D5 skal kunne føre enda større båter.

Jeg mener å ha registrert at det er flere måter å gjennomføre D5L undervisningen og "ta" de seks deleksamenene.

1) Antar at de maritime høgskolene har et velprøvd system.

2) Dernest er det flere skoler som er godkjent av myndighetene som kan gjennomføre dag/kvelds skole.

3) Poseidon har stått for et fantastisk nettbasert undervisningsopplegg over ca 1/2 år med obligatoriske innsendingsoppgaver og eksamensoppgaver i tradisjonelt opplegg.

4) Messa "Sjøen for alle" hadde visstnok et intensivt opplegg ( 1 - 2 uker) for D5L.

Jeg tviler ikke på at de to førstenevnte metodene virker meget bra.

Jeg har selv opplevd at den tredje metoden virket over all forventning, noe som trolig berodde på flere ting: en meget dyktig og dedikert foreleser/underviser/koordinator (Poseidon) og motiverte elever som hadde ett felles mål om å bistå hverandre.

Den fjerde metoden har jeg ikke fått noe tilbakemeldingt om - er det noen som kjenner til hvordan det gikk med D5L undervisningen på "Sjøen for Alle" i år?

Har oppfattet dette dit hen at D5L gruppen oppholder seg i et lukket forum/klasserom. Det burde vel ikke være så vanskelig å ha dette rommet "åpent" for øvrige medlemmer. Slik ville man jo kunne bringe kunskapen ut til flere om kurset og dets innhold.

En lukker vel ikke rommet av frykt for at øvrige medlemmer kan titte en over skulderen, og slik sett avslører kunskapen den enkelte D5L-deltager innehar.

For å hindre at øvrige medlemmer legger inn noe på D5L-gruppen, kan vel dette kodes slik at kun deltagerne har tilgang.

Eller er D5L gruppen lukket av kommersiell grunner. Muligens Poseidon kan gi svar på dette.

jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Anton H skrev:
D5L

Jeg har gjennom 27 år hatt en 48 foter, motorbåt, som har blitt ført gjennom alle norske, svenske og tildels danske og tyske farvann. Nå har jeg byttet den ut med en 52 fots båt med alle innvendige og utvendige fasiliteter.

D5L fikk jeg lese om her for 3 uker siden. Må jeg ha D5L for å føre denne båten?

Har "smuglest" her i lengere tid og ser at det finnes utrolig mye kompetanse på området så jeg håper jo på at noen kan veilede meg på dette.

Kaller meg selv novise når det gjelder navigering innenskjærs.

Din Windy 52 er ikke sertifikatpliktig som Bitteliten skriver. Boltede plattformer skal ikke medregnes. Kun hel-støpte.

En bekjent måtte ha sin tidligere Fairlane 50 opp på land for å vise at plattformen var skrudd. Dette i forbindelse med

målebrevet til NOR.

Vi sees!

roaldbj skrev:
Den fjerde metoden har jeg ikke fått noe tilbakemeldingt om - er det noen som kjenner til hvordan det gikk med D5L undervisningen på "Sjøen for Alle" i år?

Dette opplegget var et samarbeide med en anerkjent "båtskole" i Oslo om jeg husker rett. Tror at dette var et såkalt "intensivkurs" med avslutning på Kiel ferga

Mer info her

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg er forberedt på at en videreføring av D5L til D5LA skjer på de premissene som Poseidon har avklart med BP (Ingar).

Jegt synes ikke det er rimelig at vi i ettertid åpner samtaler som har vært i begrenset D5L forum for hele BP

Men det er mitt syn.

Jeg er enig med deg Roald. Forumet er et klasserom der man åpent og fortrolig diskuterer saker i den visshet om at det er en begrenset gruppe som har kjennskap til innholdet i det man skriver. Om man da åpner dette i ettertid endrer man premissene på en ufin måte. Det blir litt som at man gir lover tilbakevirkende kraft - og som kjent er det bare i skatterelaterte saker man kan gjøre det i Norge.

Det handler ikke om at det er så farlig det som står der - det handler om prinsipper.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er en videreføring av D5L, som blant annet innebærer bruk av sekstant. Det skal gi kompetanse til havseilas, og har gyldighet over hele verden, i motsetning til D5L, som kun gjelder i farvannet rundt Skandinavia. (kortversjonen)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Poseidon har forpliktet seg til å videreføre D5L på båtplassen til D5LA.

Jeg vet ikke om dette er gjennomført tidligere.

I så fall er vi på BP svært priviligerte.

Jeg vil anta at Poseidon åpner for at medlemmene på BP med tidligere dokumenterbar avlagt D5L eksamen "ett eller annet sted" vil få tilbud om D5LA deltagelse.

Selv gleder jeg meg svært mye til astronavigasjonen.

Har nå jobbet med justering av speilene på sekstanten - i begynnelsen var det litt "skummelt" å skru på justeringsskruene for speilene - men nå går det bra. Tror jeg har forstått "koden".

Har ingen ambisjoner om at sekstanten ombord skal overta som posisjonsbetemmelse,

men jeg har fått enorm respekt for all den kompetanse som er utviklet forut for moderne elektroniske navigasjonssystemer (fra DECCA til GPS).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...