Jump to content

Baugpropell på Bayliner 2855

Guest Princess Ess

Recommended Posts

Jeg har baugpropell på min 2855. Skal ta noen bilder av monteringen hvis jeg husker kamera i helgen. Det er ihvertfall en glimrende plass rett foran skottet i fremkant av dørken.

Jeg har batteriene bak i båten, men vurderer sterkt å hive inn et til for baugpropellen under forpiggen et sted. Blir for langt kabestrekk fra helt bak. Har selv 70 kvadrat kabler.

Vår var montert fra leverandør, så det har jeg ingen erfaring med. Var med å montere på en i fjor, og jobben er grei den når du får lånt deg utstyr.

Lykke til.

Ben Sin

Guest Princess Ess

Har hatt samme tanker om baugpropell selv. Har nemlig hatt seilbåter i mange år og har aldri brukt "pysepropp" og var stolt av det, men......... har en liten dame som gjerne vil være med på moroa (les: jentetur) og innsisterer på baug propell. :rolleyes:

Blir sikkert vant med "pyseproppen" etterhvert. he he

Hei.

Jeg skal til å montere baugpropell i min 285. Har så vidt begynt å gjøre ting klart for å lage hull i skroget. Jeg har demontert aircondition, og skåret bort dørken som er i bunnen av køya i baugen. Har i dag trukket styrekabelen som skal mellom vinsjen og joysticken. Jeg valgte å gå med kabelen bak platen som bordet er montert i, ned i rommet som er under setet som er nærmest toalettet. Borret så hull slik at jeg fikk trukket kablen på baksiden av toalettveggen (mellom bakveggen på toalettet og skroget).

Jeg har bestillt 90 kvadrats kabler som skal mellom vinsj og batteriene som står i motorrommet. Disse kablene kommer jeg til å legge gjennom stuverommet i stikkkøya, gjennom garderobeskapet og bak kjøkkenskapet.

Jeg vil få hjelp av en kammerat til å ta hull i skroget, da jeg får allergiutslett av tanken på å gjøre det (han har montert et 20- talls baugpropeller).

Lykke til med monteringen!

/per

Var med å montere på en i fjor, og jobben er grei den når du får lånt deg utstyr.

Det var med meg det på gamlebåten :) Jobben er enkel og grei og kurant bare man følger boka. Jeg monterte sleipner, og de har både film og god bok med innstruksjoner.

Jobben gav mersmak, og om noen spør her i nærheten nøler jeg ikke med å ta oppdraget. Knallfin 10 000,- kroners jobb :)

Vi har nå en 285(5) 2000 modell. Neste vår blir det samme jobb der, men som jeg har sett, det er noe dørk som må ut.

Hei.

Jeg skal til å montere baugpropell i min 285. Har så vidt begynt å gjøre ting klart for å lage hull i skroget. Jeg har demontert aircondition, og skåret bort dørken som er i bunnen av køya i baugen.

Et bilde av dette hadde vært gull :)

Hei

Her er noen bilder av min plassering.

Du har nok ikke den lille innhuken med lokk i dørken slik jeg har, men ellers er det likt.

baugprop_inne_1.jpg

baugprop_inne_2.jpg

baugprop_inne_3.jpg

Og her skal det sparkles opp igjen....

baugprop_sb.jpg

Mer om sparklejobben kommer i en annen tråd. Livet er herlig!!

Lykke til!

Ben Sin

Som du ser her har ikka montørene av Ben Sin sin tunnell fjernet dørkeplatene før de støper. dette gjorde meg litt skeptisk da jeg så denne installasjonen, men du har altså skjert dine ut raptor?

Kunne du knipse et bilde av jobben din så langt?

Hei.

Har begynt med monteringen av baugpropellen, og det tar tid. Har nå fått lagd hull, slipt og begynt innstøpingen av tunnelen.Har lagt ut noen bilder her.

Jeg hadde dessverre ikke med kameraet når vi begynte støpingen. Vi har støpt fast tunnelen på innsiden. Vi lagde en deig av polyester, kalk og stålsand. Dette helte vi så rundt tunnelen, slik at ca halve tunnelen ble dekket av deigen. I morgen skal vi støpe ferdig innvendig og utvendig.

/per

Bra bilder. Jeg har selv vært skeptisk til å skjere ut bunnen og dørk på båteen vår til dette. jeg monterte selv tunnel i den forrige båten vår, og dere kan bare glede dere herfra er det kun arbeidstimer igjen med pussing og kos. Etter disse bildene ser jeg at jeg monterer i vår 2855 til neste sesong :)

Guest Princess Ess

Fine bilder Skipet 3! Begynte på min båt igår og fant fort ut at dette kan ta tid... Måtte skjære ut dørken i skottet vi også. Les: Støv!!!

Jeg har valgt en litt mindre propell; Sleipner SP 40 , som trenger et rør på 13.5mm. Har plassert den litt lengre ned enn "skipet 3"sin. Legger ut bilder og dukumentasjon til uka. Hva slags BP skal du montere Skipet 3?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...