Jump to content

Praktisk utsjekk D5L i Bergensområdet

kdtran

Recommended Posts

Hei!

Jeg har i flere år vært ivrig leser av Baatplassen.no, men dette er mitt første innlegg.

Problemet jeg håper dere kan hjelpe meg med er som følger:

Jeg tok D5L kurset ved Norsk Maritime skole høsten 2005 (Kiel ferge kurset. Anbefales!!), men ettersom jeg ikke har egen båt, har jeg problemer med å dokumentere min kunnskap overfor sjøfartsdirektoratet. Erfaring har jeg, ettersom jeg er oppvokst "ombord i" motorbåt og har tilbrakt "alle" ferier og helger i båt, har marinteknisk utdannelse (siving i marint maskineri) og har jobbet med å teste båter osv.

Jeg fant en link på sjøfartsdir. sine sider til ett firma i Bergen som tilbyr praktisk utsjekk til D5L, men får ingen respons på e-mail til dem.

Er det noen som har tips å komme med hvordan jeg skal gå frem for å få tatt en praktisk utsjekk i løpet av våren?

Har vært inne på tanken å kontakte Poseidon, men det mest praktiske hadde selvfølgelig vært å ta en utsjekk i Bergen da det er her jeg bor. :smiley:

Mvh kdtran

Hei, og velkommen hit!

Er redd for at den praktiske utsjekken ikke fritar for kravet til "disponert og regelmessig brukt", det er 8-meters kravet du unngår med den praktiske utsjekken. Er usikker på hva du kan hente ut av det du nevner av erfaring, praksis osv.

Denne utsjekken må tas hos noen som har godkjenning fra Sjøfartsdirektoratet til å gjøre det, så du er nok begrenset til den listen du har funnet hos direktoratet. Og hvis de som ikke svarer på henvendelser er de eneste som er godkjent her i Bergensområdet er det vel bare Poseidon igjen på vestlandet. Men han svarer til gjengjeld på e-post.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Hei!

Jeg har i flere år vært ivrig leser av Baatplassen.no, men dette er mitt første innlegg.

Velkommen som aktiv bruker i dette utmerkede forum!

Har vært inne på tanken å kontakte Poseidon, men det mest praktiske hadde selvfølgelig vært å ta en utsjekk i Bergen da det er her jeg bor. :smiley:

Mvh kdtran

Jeg forstår godt at det ville ha vært mest praktisk å ta utsjekken i Bergen. Men godkjennelsen for utsjekk er knyttet til et bestemt fartøy, så da måtte det i tilfelle skje engang jeg var i Bergen med Poseidon; noe som neppe skjer før til sommeren en gang.

I mellomtiden er jeg tilgjengelig i Stavangerområdet - og har mange omganger med praktisk utsjekk på kalenderen utover i mai . . . .

PS

Jeg har også hatt tilreisende fra Bergen for praktisk utsjekk tidligere :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Er redd for at den praktiske utsjekken ikke fritar for kravet til "disponert og regelmessig brukt", det er 8-meters kravet du unngår med den praktiske utsjekken.

Nå vel, selv om dette står å lese på noen websider så er det vel ikke i samsvar med gjeldende forskrift?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...