Jump to content

Mange får ikke solgt båten sin, hvorfor?

MartinN

Båtmegler! Ditt forhold til profesjonelle båtmeglere  

465 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det ligger i dag ca. 7500 brukte båter på Finn.no og mange er ikke solgt! Spørsmålet er hvorfor..

Denne undersøkelsen tar ca. 3 minutter.

Jeg håper du tar deg tid til å svare på undersøkelsen da dine svar er svært verdifulle!

Lykke til og tusen takk for hjelpen!

Er du båtmegler du kanskje?

Komm. fra moderator:

Det høres jo slik ut, og om det stemmer synes jeg dette burde gå frem av postingen.

Det er heller ikke fritt frem å poste kommersielle "markedsundersøkelser" her i Åpent forum. I det minste bør man spørre først.

Men siden jeg regner med at det du tar opp er intr. for mange lar jeg, under tvil, denne tråden stå.

MartinN må jo være megler, men vel, vel. Best å heise flagg som alle ser her...

Det er jo ikke mange båtene for salg på finn.no. Det er forsvinnende lite sett i forhold til hvor mange båter som finnes i landet. Videre er det mye spekulasjon med påfølgende latterlige priser. Når du da tar med at svært mange av disse 7500 båtene faktisk er fabrikknye ja, så er det ikke mye å velge mellom hvis du er ute etter bruktbåt til fornuftig pris...

Ellers har vi en annen tråd der finn.no analyseres grundig...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei,

Nei, jeg er ikke båtmegler, men gjør en studieundersøkelse..

Beklager moderator, burde spurt om lov til å poste en slik undersøkelse!

Undersøkelsen skal ikke brukes kommersielt eller distribueres eksternt, det er kun statistikken som er interessant til intern bruk..

Bryter jeg forumets regler er det i orden at tråden fjernes!

Mvh

Martin

Redigert av MartinN (see edit history)
Nei, så lenge du ikke gjør dette i kommersiell øyemed bryter du ingen regler. men det hadde som nevnt vært best å få avklart dette på forhånd.

Skal lime tråden.

Undersøkelsen skal ikke brukes kommersielt eller distribueres eksternt, det er kun statistikken som er interessant til intern bruk..

Takk!

For tiden hjelper jeg min svoger med å selge en NW 390.

Vi har diskutert dette med megler og kommet frem til at å bruke en megler som knapt har sett båten og enda mindre kjenner det aktuelle eksemplaret for å så stikke av med 4-6 % av salgssum (2.5 mill) ikke er aktuellt.

Vi er overbevist om vi kan gi en potensiell kjøper bedre og riktigere informasjon en det en megler kan fordi vi kjenner det aktuelle eksemplaret ut og inn..

En annonse som inneholder mange og gode bilder, samt mye og riktig info om båten er viktig.

7_1135204127.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

For å stille et litt annet spørsmål:

Hvorfor båtmegler? Hvis jeg skulle benyttet en båtmegler ved salg, så måtte det være for å oppnå en bedre pris enn det jeg kan få til på egenhånd, inkludert provisjon.

Oppnår båtmeglerne bedre priser enn det man får til selv?

Det ligger i dag ca. 7500 brukte båter på Finn.no og mange er ikke solgt! Spørsmålet er hvorfor..

Hvis spørsmålet er hvorfor - så må vel svaret bli at prisen er for høy :wink:

Det er en kjent sak, og meget forståelig, at en båteier ofte har urealistisk høye tanker omkring verdien av ens egen båt/bil/hus.

De andre båtene av lignende type er selvfølgelig ikke så verdifulle som akkurat hans båt . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Dei meste av båtene som ligger på finn.no er skjærgårdsjeeper, kurante båter går ennå som kokt mat. Jeg tror at båtmarkedet ikke vil dempe seg i år, heller ikke neste år... Vi går ennå igjennom noen gode år i båtbransjen.. :yesnod:

Kjenner til folk som har hatt båten for salg lenge , så begynner penga å løpe etter at dem har handla ny båt . Da er det noen jeg kjenner som har gått til megler , 2 av dem fikk solgt tvert hos megler . Så kan virke som det er lettere hos enkelte meglefirmar å selge båten , enn at du gjør det selv .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Jeg har solgt en båt gjennom megler og den jobben megleren tok betalt for var så slett at de burde skamme seg. Jeg laget HELE salgsprospektet og satt med ALL kommunikasjon med kjøpere og reklamasjoner, hva svarte er det megleren tar betalt for? Å bruke meglers konto for betaling?

Mitt "hemmelige triks" for å selge båt er å ta mange bilder, både av det som er positivt og negativt, slik at kjøperene får et mest mulig reelt inntrykk av båten. Kommer de og ser båten og finner ut at det var akkurat slik de mente båten var så er mye av salget gjort. Så er det greit å ha et "meglerhonorar" i prutingsmonn også. Husk bare å rydde opp litt før du tar bilder og bruk gjerne et kamera litt mer vidvinkel enn normalt. Båten trenger ikke å være strøken som en ny båt, kan gjerne se bebodd ut men få vekk rotet :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Å selge båt avhenger av flere faktorer som pris merke type beliggenhet osv

Tror nok enkelte selgere har forlest seg på artikkler om den voldsomme prisstigningen på båter.

Et ennet problem er at prisforlangende på finn er med på å skru forventningene hos selger opp i været.

Hadde det blitt registrert hva båtene faktisk ble solgt for, og at dette dannet grunnlaget for en pris statestikk hadde nok resultatet blitt noe annet.

Det virker jo litt rart når enkelte forventer en forteneste på 10% for å ha brukt en skjærgårdsjeep et par år

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

...... Husk bare å rydde opp litt før du tar bilder og bruk gjerne et kamera litt mer vidvinkel enn normalt. Båten trenger ikke å være strøken som en ny båt, kan gjerne se bebodd ut men få vekk rotet :smash:

Et meget godt poeng SveinHa!

Jeg har sett båter til salgs på finn.no hvor tomflasker og ølbokser kjemper om plassen med overfylte askebegre. En båt som bærer mest preg av å være benyttet som festlekter er ihvertfall ikke noe som jeg er inne på tanken å se nærmere på - og vi er helt sikkert ikke alene om å se det slik . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Min erfaring er vel noe motsatt av tittel på tråden.

Hittil i år er det få gode objekter i min aktuelle båttype....alltid på utkikk... Pene eksemplarer blir solgt hurtig. Har bekjente hvor båten er solgt etter kun timer.

Men de som blir liggende usolgt på finn.no er ofte priset urealistisk høyt.

Ved salg er det fornuftig med en ryddig informativ annonse.

Ved kjøp kan det være motsatt......håpe at rotete annonse skremme bort kjøpere. Alt ligger til rette for et kraftig prutningsmonn, kan være lønnsom rydde-/ pussejobb........

Jeg for min del ønsker ikke at det skal blomstre opp båtmeglere som skal ha sin del av kaka.

Se på boligmarkedet. Her regjerer jo meglerne, og de må ha en stor del av skylda for at prisene

på boliger har løpt helt løpsk de siste 10-15 årene.

Nei, hold de unna båtmarkedet slik at vi slipper skyhøye priser på bruktbåter også.

Jeg har sett båter til salgs på finn.no hvor tomflasker og ølbokser kjemper om plassen med overfylte askebegre.
For noen år siden kikket jeg på en del franske meglersider. De var i særklasse de mest rotete båtene jeg noen gang har sett alle sammen. Stort sett ikke så ille her på berget.

Ved salg er det fornuftig med en ryddig informativ annonse.

Ved kjøp kan det være motsatt......håpe at rotete annonse skremme bort kjøpere. Alt ligger til rette for et kraftig prutningsmonn, kan være lønnsom rydde-/ pussejobb........

Tenker akkurat det samme. Kan godt kjøpe meg en litt sarvete båt men da må prisen gjenspeile det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Baatmannen sier:

Se på boligmarkedet. Her regjerer jo meglerne, og de må ha en stor del av skylda for at prisene

på boliger har løpt helt løpsk de siste 10-15 årene.

Javel, det hadde vært interessant å sett din forklaring på hvorfor meglerene har skylda i det...

Redigert av MartinN (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...