Baatmannen Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 - Meglerne er direkte pådrivere til (ofte heftige) budrunder. - Tar seg grovt betalt for jobben slik at selger må forlange mer for boligen. - Kunstige, høye takster. - Fremhever bare det positive i en bolig. Mangler blir sjelden nevnt. Meglerne skal selvfølgelig ikke få hele skylda. Andre ting som spiller inn er selvfølgelig Mr. Gjedrem, bankene og etterspørselen. Mvh Baatmannen Link to post
Oteren Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Markedet Baatmannen, tilbud/ etterspørsel. Kort og brutalt.... Link to post
Victora III Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Det var da en veldig omfattende poll! Men ok, er du så i detaljer interessert i båtmeglere skal du få svar Båtmeglere fyller ingen behov hos meg. Salg gjennom dem blir dyrere, ofte får de båtere som folk ikke ellers får solgt, og jeg har erfart at kompetansen er relativt middelmådig. Ikke er det noe å hente i forhold til reklamasjon eller garantier heller. Her fraskriver de seg alt ansvar og henviser til selger. Nei, min konklusjon er: vi klarer oss godt - og kanskje bedre uten! Link to post
Geir Kallevik Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Om jeg skulle velge en megler til og formidle båt for meg, er den eneste grunnen for dette at jeg tror en del " førstegangskjøpere " har stor tro på båtmeglere... Selv har jeg ikke benyttet meg av båtmegler til nå og jeg vil nok ikke benytte en megler ved kjøp... da dette stort sett er ett fordyrende mellomledd. Link to post
Seilaren Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 - Kunstige, høye takster.Mvh Baatmannen Kan det ha noe med at det er stor mangel på boliger.. ?? God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mouche Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 intern bruk.. Lurer litt på hva det betyr jeg? Intern? Hvem,hva,hvor og hvorfor? Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Baatmannen Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 (redigert) Kan det ha noe med at det er stor mangel på boliger.. ?? Det er vel ikke mangel på boliger? Folk bor da ikke på gata? Folk flytter mer enn før. Beklager forresten at jeg dro inn dette med boliger her på Baatplassen. Vi får fortsette med diskusjon av båt. Redigert 21.April.2007 av Baatmannen (see edit history) Link to post
Seilaren Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Det er vel ikke mangel på boliger. Folk bor da ikke på gata. Folk flytter mer enn før. Her jeg bor er det boligmangel En megler uansett bil, båt eller hus kan ikke prise noe høyere enn markedet er villige til å betale. Det er jo hele poenget med markedsøkonomi Beklager forresten at jeg dro inn dette med boliger her på Baatplassen. Vi får fortsette med diskusjon av båt. Ja nå skal jeg ikke dra den lengre.. God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
skibsplast ohoi Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Brukte meglerer for¨å selge min forrige båt. Det var en luring som snytte meg flere ganger!!! Har derfor veldig dårlig tillitt til meglere og vil aldri benytte meg av en igjen! Var det samme mann som du kjøpte motoren av? River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
olpi Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Unersøkelsen lukter synes nå jeg. Hvis man ikke vil bruke en megler så er det ingen vits å svare på flere av de spørsmålene som stilles. Hvis trådstarter skal få en objektiv undersøkelse så bør jo en del av spørsmålene ikke være stilt ledene slik som her. Det burde også være mulig å svare på noen, og ikke måtte besvare alle spørsmålene. Mitt forhold til meglere er at jeg aldri vil bruke dem til å selge min båt. Jeg vil også heller kjøpe privat. Etter å besiktiget båter som er annonsert gjennom meglere har jeg ennå til gode å se et salgsobjekt som tilnærmingsvis er beskrevet riktig i annonsen. Mange bomturer kunne vært unngått hvis de hadde vært det. Link to post
MartinN Svart 21.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 (redigert) Takk for mange gode svar og interessante refleksjoner folkens! Hehe, jeg kunne lagt ut i det vide og det brede om meglers rolle, markedsøkonomiske krefter, konjunkturer, renter, lønnsvekst og markedseffesiens etc. sett opp mot eiendomsmarkedet, men dette forumet er et båtforum så bruker ikke tid på å kommentere svar om eiendomsmarkedet. Hilsen en siviløkonom og eiendomsmegler, ikke båtmegler! Redigert 21.April.2007 av MartinN (see edit history) Link to post
loffern Svart 21.April.2007 Link til dette innlegget Svart 21.April.2007 Grunnen til at mange sliter med å få solgt båten sin skyldes i all hovedsak; for høy pris. Folk har urealistiske forventninger til hva sin egen båt er verdt. I tillegg må jeg jo lure på folk som skal selge en båt fra 80-tallet til 4-500 store, og så legger de ut bilder fra orginalbrosjyren. Folk vil jo vite hvordan den aktuelle båten er holdt, farger på interiør o.l. Titt og ofte ser jeg også båter i million-klassen med kun et par bilder(gjerne altfor små) av båten utvendig....... Link to post
Baltic Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Grunnen til at mange sliter med å få solgt båten sin skyldes i all hovedsak; for høy pris. Enig! Link to post
Baatmannen Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Helt enig med loffern. Det er altfor mange dårlige annonser på Finn. Skjønner ikke hvorfor folk bruker penger på annonser når de ikke gidder å ta skikkelige bilder engang? Ofte dukker det også opp annonser uten bilde. Disse hopper jeg lett over hver gang. Man kan ikke ta det for gitt at folk vet hvordan din båt ser ut. En annen ting er gode bilder, men rydd også skikkelig opp i båten før bilder skal tas. Bruker Finn-tjenesten titt og ofte. Selger stort og smått, og legger alltid ut mange, gode bilder. Link to post
SveinHa Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Ofte dukker det også opp annonser uten bilde.Jeg ble nysgjerrig på en annonse uten bilde en gang. Etter mange purringer fikk jeg et bilde.....tatt med mobil..... fra 400 meters avstand Etterhvert steg prisen dramatisk også... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
C-marine Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Steg prisen? er ikke det litt drastisk hvis du ikke har fått solgt båten din og du ikke har algt ut bilde? Men enig med loffern, mange har altforhøye forventninger til sin egen båt. Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
SveinHa Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Steg prisen?Mener den var annonsert for noe rundt 600k men gikk fort opp til 750k +mva... Fikk en del bedre bilder etterhvert og det viste seg å være en velbrukt arbeidsbåt for å si det pent. Prisen var nok i høyeste laget i utgangspunktet, i alle fall slik jeg vurderte det ut fra annonse og bilder. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
bjoris Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 (redigert) Det er interessant å følge bruktmarkedet for båt. Jeg har kikket på et par båter for noen venner nå og det som slår meg er at folk oppdager jo ikke at båten deres slites og dermed ikke fremstår "som ny lengre". Alle argumenterer med prisen på ny er mye høyere og at de har mye ekstra utstyr. Flott, men båtene deres er IKKE som ny lengre og dermed er det uinteressant å se på hva en ny koster. Dessuten har mange valgt ekstrautstyr som ikke er av interesse for kjøper... Det er mange som ikke får solgt, men jammen er det ikke lett å få kjøpt båt heller uten å betale for mye. Antakelig har noen av dem som selger også betalt for mye for 1-3 år siden som brukt og dermed sitter det laaangt inne å gå ned i pris. Samtidig som båten deres da var "som ny" noen den ikke er lengre... Vel, jeg har ikke noe tro på at bruktprisene generelt kommer ned på fornuftige nivå før det blir nedgangstider... så da er det bare å spare penger som f... nå og sitte klar. Er bare redd det kan bli lenge å vente... Men så skal jeg jo ikke ha ny båt før om 3 år heller:) Redigert 22.April.2007 av bjoris (see edit history) Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ingar Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 I disse tider har mange råd til å kjøpe større båt, og da må den gamle selges. Men den viktigste grunnen tror jeg er at i de senere år har "alle" blitt enige om at båt er en sikker investering. Mao, man skal få mer igjen enn det man gav. Det fører i en overgangsfase til at prisforlangende er høyere enn markedet vil betale. Når denne fasen er over bryter panikken løs og vi får ett prisfall. Muligens ikke like stort som i andre halvdel av 80-årene, men betydelig vil det sannsynligvis bli... Link to post
bliss X Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Jeg følger lite med på markedet, men har så smått begynt å lure på om jeg muligens skal bytte båt (en gang i framtiden). Derfor er jeg sporadisk innom finn.no, for å orientere meg om hva som finnes. Jeg er i første omgang mer opptatt av å finne noe jeg har lyst på, enn lav pris (innen rimelighetens grenser) Med det store antallet båter som ligger på finn, skulle man tror jeg kunne velge og vrake i kurante båter, men etter å ha brukt eliminasjonsmetoden min, så er det ikke mye igjen. Ser for meg en kurant og solid turseilbåt 36 - 40 fot. Følgende elimineres: 1. Bavaria 2. Ukurante merker jeg aldri har hørt om 3. Båter som er for gamle (dvs før 80 tallet) + motorseilere/tre/stål o.l. 4. Båter som ligger i utlandet 5. Båter som ikke befinner seg på østlandet Link to post
bjoris Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 (redigert) Med det store antallet båter som ligger på finn, skulle man tror jeg kunne velge og vrake i kurante båter, men etter å ha brukt eliminasjonsmetoden min, så er det ikke mye igjen. Helt enig, det skrikes om at det er så sinnsykt mye båt i markedet, men deler du det opp i naturlige kategorier så er det jammen ikke mye å velge mellom, spesielt siden mye av dette også er overpriset og selger ikke er i nærheten av å vurdere å selge til fornuftig pris... Redigert 22.April.2007 av bjoris (see edit history) Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lysebotnen Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Heisann båtfolk!! sitter og følger med på båter til salgs kvar dag i opptil 2 timer om dagen. ser at prisene er på vei opp nå, og at gamle båter er nesten like dyre som nye. er forundret over at selgere ikkje ser at båtene deres blir eldre, og at motor og det tekniske blir slitt med årene. slitasje skal jo normalt føre til redusert pris, og ikkje prisauke kun fordi selger håper dette. Så til alle som selger,, Husk at prisene på båt må komme ned på tilstandsnivået til det som båten er blitt brukt og kva slitasje på det tekniske og motor tillsier 28 Boknplast. 21 Naurstad, 25 Plattgatter, 8 Slepejolle m/5Cresent Link to post
BårdK Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Bildet er ikke entydig - holdt på å slå til på en Nimbus 3003 fra forhandler i Stavanger i januar som da var priset til 700.000. for ca. 14 dager siden var prisen senket til 650.000 og i dag kom det nye bilder som betyr at båten er ankommet Stavanger (var i middelhavet et eller annet sted). Også andre objekter jeg har tittet på har fått redusert pris. Link to post
olpi Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 .........Følgende elimineres: 1. Bavaria 2. Ukurante merker jeg aldri har hørt om 3. Båter som er for gamle (dvs før 80 tallet) + motorseilere/tre/stål o.l. 4. Båter som ligger i utlandet 5. Båter som ikke befinner seg på østlandet På tide med motorbåt for deg da, Lasse Link to post
Tommy R Svart 22.April.2007 Link til dette innlegget Svart 22.April.2007 Alt er vel med å begrense eit båt salg: Høye bolig priser Mangel på båtplasser Renta har jo gått opp litt Seller masse nye båter Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn