Jump to content

Dieseltanken lekker!


Arvid_A

Recommended Posts

Etter en hektisk vinter og vår med diverse oppgraderinger og reparasjoner i båten (oppussing av dørkplatene, nytt midtkabinbord, bytte av cutlesslager, montering av BEP ladefordelingsrelè, rydding i det elektriske, montering av nye sjøvannsinntak/-kraner, vasking og remontering av samtlige putetrekk i forkabinen, montering av nye støydempningsplater rundt motoren og under dørkplatene, modifisering av jollestativ/snapdavidfester +++), sto det kun igjen montering av en gassalarmdetektor under dørken i akterkabin, før vi omsider skulle starte med den "vanlige" vårpussen (vask, polering og bunnstoffing) før utsetting i midten av mai.

 

For å få montert gassdetektoren lavest mulig, måtte et par dørkplater i akterkabinen fjernes. Da ser jeg det - en liten "dieseldam" på utsiden av en av stringerne på SB side. En knapp dl diesel tørkes opp, og jeg tar kvelden mens jeg klynger meg til et urealistisk håp om at dette bare er noe søl som har havna der av en eller annen (usannsynlig) årsak.

 

Neste ettermiddag klatrer jeg ombord igjen med bange anelser og så forberedt på det verste som man kan være. Joda, ny "dieseldam" er på plass, og alvoret siger inn. Tanken må være lekk! Undersøkelser starter for å finne ut hvor lekkasjen er. Både påfyllingsstuss og luftestuss sjekkes, men der er det tørt og fint omkring. Også sidene av tanken (der det er mulig å komme til) sjekkes, men det er tørt og fint der også. Skott og skapvegger i akterkabinen fjernes slik at man får litt bedre oversikt inn mot og under tanken (ligger på SB side helt bak mot akterkabinen), og etter noen akrobatiske øvelser med lommelykt og speil, ser jeg noen malingsflak som henger litt under bunnen på tanken, ut mot SB kant. Dette stemmer også bra med der hvor sølet er havnet, så jeg regner med at lekkasjestedet er lokalisert. Og - for å ha nevnt det også - tanken er av aluminium. Hva årsaken til lekkasjen er, har jeg ingen sikker formening om, men det mest sannsynlige er vel korrosjon?

 

Så kommer vi til det naturlige spørsmålet: Hvordan kan man få reparert dette? Et alternativ er å ta ut tanken og vurdere om det er mulig å skjære av den defekte bunnplata for så å lage/sveise på en ny bunn. Hvis ikke det lar seg gjøre å reparere tanken, må den erstattes med en ny. Å få tanken ut ser imidlertid ut til åvære litt av en operasjon, og vil i beste fall medføre fjerning av diverse "dørkbjelker" samt et tverrgående skott foran tanken (i tillegg til dieselslanger, vannutskiller, eksosslange samt forskjellige kabler). De målingene jeg har gjort, tilsier imidlertid at det slett ikke er sikkert at det likevel lar seg gjøre å få lirket tanken opp og ut. Det ser nemlig farlig trangt ut under de fremspringende kantene på innerlineren, og tanken må løftes opp 7-8cm for få den opp av noen nedskjæringer som er gjort i stringerne der den ligger nå.

 

Neste alternativ er om det kan la seg gjøre å reparere uten å ta tanken ut. Nå avslører jeg sikkert min totale mangel på sveisekunnskap, men det får heller stå sin prøve! Hva hvis man skjærer/sager en tilstrekkelig stor åpning i toppen på tanken? Vil det kunne la seg gjøre å få stukket ned ei ny bunnplate, som så kunne sveises på plass oppå den eksisterende, slik at den danner en ny og tett bunn? Deretter kunne toppen sveises på plass igjen. Vil det være mulig å gjøre dette slik at bunnen blir tett?

 

Som dere skjønner vegrer jeg meg litt for å "plukke båten fra hverandre" for å få tanken ut, og jakter intenst på en eller annen form for "on site"-reparasjon. Jeg legger ved et bilde av tanken tatt ovenfra og i retning bakover.

 

Hva tror ekspertisen her om dette?

 

dieseltanken_red.jpg

Link to post

Jeg har ingen erfaring med lapping av lekk dieseltank av aluminium eller andre materialer. Spørsmålet har vært oppe før uten at jeg har registrert noen gode løsninger bortsett fra en - ut med den gamle og inn med ny.

 

Så er spørsmålet, hvilket materiale? Jeg har plast diesel og septiktank i min 4 år gamle båt. Dieseltanken er jeg fornøyd med så langt. Septikktanken også forsåvidt, men er litt mer usikker på den. Hadde jeg hatt valget i dag ville jeg gått for syrefast. Dyrt i innkjøp, men antakelig billigst i lengden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Kjedelig! Hadde samme problem med en Scand Classic jeg hadde for en god del år siden. Det var aluminiumstanker og det var bare "the hard way" som galdt. Måtte demontere pantryet og litt til for å få ut tanken, men det gikk faktisk raskere en antatt. Fikk tømt tanken og fikk den ut. Det var rett og slett tæret hull i et hjørne i bunn p.gr.a litt kondensvann som var blitt liggende. Leverte den til sveising og fikk satt på ny bunn og sider. Tanken ble som ny og det kostet mindre en antatt (tror jeg betalte et par tusen kroner). Så var det å få på plass tanken og kunne glede seg over en bekymring mindre.

 

Du bør selsagt eliminere alle muligheter for lekkasje fra slanger osv. før du går i gang med jobben, men trøsten får være at det ikke nødvendigvis er så ille som du tror å få ut tanken. Uansett bra det ikke skjedde midt i ferien vil jeg tro.

 

Lykke til.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post

Jeg tror jeg ville forsøkt meg på en midlertidig reparasjon i første omgang.

Vet ikke hva slags lurium man eventuelt kan bruke, men det finnes sikkert noe.

 

Det høres jo ikke ut som lekkasjen er stor. Er det mulig å komme til på stedet der det lekker?

Det er kanske mulig å komme til fra innsiden hvis du tar av lokket?

 

Tanken må vel uansett tømmes.

Link to post

Helt på tampen av vintersesongen oppdaget jeg et par små antydninger til groptæring i dieseltanken min, trolig på grunn av vannansamling. Hadde da hverken tid eller anledning til å ta ut tanken for sveising, så jeg bestemte meg for å prøve med en midlertidig reparasjon.

Slipte, vasket og rengjorde området etter alle kunstens regler, og blandet litt Loctite 3450 (2k-epoxy) som jeg la ut over tæringene.

 

Dersom epoxyen binder seg fast i aluminiumen, håper jeg at dette er nok til å bremse hastigheten på (eller stoppe) videre groptæring

 

Nå kan jeg dessverre ikke gi noe svar om dette virker før neste vinter, men en liten test jeg gjorde med Loctite 3450 i en hermetikkboks fyllt med diesel virket såpass lovende at jeg tok sjangsen på at dette vil fungere en sesong.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post

Lappet mange tærings groper og hull til en bil dieseltank med kjemisk metall epoxy (fra ?Plastic Padding). Ny tank kostet 11000 (MB) så jeg tenkte at det var verd å prøve. Tømte tanken for diesel og slipte og vasket med aceton. All tetting skjedde fra utsiden. For sikkerhetskyld tok jeg også et lag med glassfiberstrie og polyester (Plasticpadding sett) på utsiden over området det stod værst til. Dette var for 7-8 år siden og tanken er fortsatt tett.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post

Jeg inbiller meg at tærigngshull i aluminium kan være temmelig små.Kankje også dannet på grunn av urenheter,f.eks,borespon fra et edlere metall.Dersom hullet er lite,og der er mulig å komme til, kunne en kanskje bore opp kullet og gjenge det.Deretter kunne en sette i en skrue f.eks,8 mm med locktite på.Kune en unngå at det kom vann der ville det kanskje ikke bli ny tæring p.g.a. skruen som nok ville være av et edlere metall enn aluminium !

Hilsen Gutek

Link to post

Jeg hadde lekkasje i min dieseltank, jeg er VELDIG glad for at jeg tok meg bryet å ta den ut. Min tank hadde flere små hull i bunnen, som sannsynligvis kom av at det har vært vann i bunn av skottet, (nesten umulig å sjekke på min båt) og dette medførte galvanisk korrosjon. En annen ting som er bra ved å ta opp tanken er at man får rengjort den skikkelig, dette er umulig i min tank når den ligger i båten, man kan nok få vekk noe dritt, men på langtnær så bra som man får når man tar ut tanken. Og det var når jeg steamet tanke innvendig at det kom frem flere små hull.

Når den gamle bunnen var tatt vekk på tanken får man en unik mulighet til å inspisere tanken, på min tank var det tydelig bunnen som var problemet, resten av tanken så ut som om den var ny

Jeg fikk sveiset på ny bunn på min tank, og trykktestet den med 2 bar, (skulle egentlig ha 1 bar, men justerte litt feil.... på trykkregulatoren)

Tidligere var tanken koblet sammen med minus på båten, det skal den ikke være lenger på min båt

Å sette inn en skrue her og litt "lim" der hadde jeg ikke tatt sjansen på diesel lekkasje er noe dritt.

For ordens skyld min tank er også laget av aluminium

Link to post

Hei igjen!

 

Ser man dèt, her kommer det akkurat slike råd og forslag som jeg jakter på! :yesnod:

Det minnet meg dessuten om at jeg for 5-6 år siden selv lappet en rustskade under bensintanken på veteranbilen med "Kjemisk metall". Gjorde rent og la på ei "kake" på utsiden. Det holder tett fremdeles!

 

Det er riktig, Lasse, lekkasjen er ikke stor. Jeg var akkurat ute og sjekket nå, og i l.a. 15 timer hadde det samlet seg en knapp desiliter. Jeg tror det bør være mulig å komme til skadeområdet innenfra gjennom mannlokket. Å komme til fra utsiden er ikke mulig uten å ta tanken ut.

 

I bruksanvisningen for Plastic Padding "Kjemisk metall" (man har jo en tube liggende i "medisinskapet" for påkommende tilfeller... ) står det ikke spesifikt nevnt aluminium (kun "metall" og "jern"). Den tanken du lappet, "atletico1", er vel ståltank?

 

Jeg er enig med deg, "Tommy007", i at ny bunn sikkert er den beste og mest permanente løsningen. Jeg får starte med å tømme tanken og ta av mannlokket for å få litt bedre oversikt over både skader og muligheter. Tanken ligger ganske greit til m.t p. adkomst via lokket, så denne delen av jobben tror jeg like godt kan gjøres med tanken i båten.

 

Takk så langt, alle sammen! Humørkurven er i stigning!

- og skulle det være flere som har synspunkter og/eller erfaringer med slike reparasjoner, så vil slikt lesestoff være midt i blinken for tiden! :wink:

Link to post

ta ut tanken .. eneste sikre løsningen.. da får du sjangsen til å bytte gulvbjelker osv samtidig.. hadde begge mine ute ifjor. helvetes jobb å få de ut.. alt av gulv ble revet ut og skottveggene med rammeverk måtte ut . fikk en til å sveise ny bunn. ta og lekasjetest før du setter i igjen . min lekte i sveisen 5 plasser.. måtte ettersveise...

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Du aner ikke hvor glad jeg er for at jeg tok ut tanken, du var utrolig my dritt på tanken, tanken min er på 750 liter, det var 150 liter igjen, men det var nesten bare grums, det var så mye grums i de 150 literene at dieslefilteret gikk tett og motoren stoppet. Jeg gjorde store øyne da jeg steamet tanken og så alt som kom ut.

Jeg har tatt noen bilder før og etter, hvis noen har lyst til å se.

Det var den delen av tanken som sannsynligvis hadde stått i vann, som hadde korrodert.

Tryktesten ble ganske enkelt gjort med vanlig trykkluft plugget igjen alle hull kjørte på med 2 bar, en liten risikosport ... og sprayet på salovann, oppdaget faktisk et "hull" det var egentlig ikke noe hull, men det hadde kommet til å "svette" llitt der, VELDIG viktig med trykktest, min tank ble sveiset 2 ganger, først med TIG så med MIG (eller omvendt) og han som sveiset den sa at sveisen var ca 3 mm tykk der "hullet" var. Gleder meg til å sette den inn igjen og vite at det ikke kommer til å bli noe tull med dieseltilførselen på en stund :-)

Link to post

Jotakk, noen bilder ville være av interesse, på forhånd takk.

 

Hull i tank er som dårlige tenner. Det er flere hull enn du tror på forhånd. Jeg har også drevet en del med trykktesting i nordsjøen. Som du opplever her, flere hull enn de som lekker. Og så er det alle de hullene som nesten er igjennom.

 

Så til Arivd_A, man skal ikke uten videre sammenligne groptæring i forskjellige materialer. Aluminium er lumskere enn stål i så måte. Du kan reparere provisorisk nå, men tanken din må ut. Og sansyligvis vil resultatet bli at bunn og sider må skiftes.

 

Er det for vanskelig å få den ut hel, sag den i biter. Og legg en ny dieseltank et annet sted i båten.

Link to post

Siden Plastic padding er nevnt lengre oppe kan jeg jo nevne at de også har et produkt som heter leak fix.

Benyttet dette på en bensintank jeg hadde i en Beach buggy. Der var det kommet sprekker i tanken pga. bevegelse etter gjentatte vakuum. Var skeptisk til å reparere på denne måten, men forsøkte allikevel.

Resultatet ble i alle fall at tanken har vært potte tett i 4 år nå!

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Skal legge ut noen bilder, men det blir ikke før om et par dager, da jeg er på reise,.

På min tank var det "kun" bunnen som var angrepet, det som var interessant å se var at det var flere steder som "var på tur" , men det ser man kun fra innsiden av tanken.

Sidene var glatte og blanke som på en ny plate. Samtidig fikk jeg festet flere av skilleplatene også, som satt litt løst

Link to post

Hadde tilsvarende lekasje i dieseltank på en tidligere båt. Lekkasjen skyldtes groptæring pga. stålspon som hadde falt nedi tanken ved montering av giver for tankmåler.

Tenkte å reparere, men advart mot dette. Fikk sveiset ny tank i syrefritt og ble godt fornøyd.

Vil anbefale deg å ta ondet ved roten, ta tanken ut, se om det er noe i området som må repareres, få tak i / lagd ny tank. Lykke til.

Link to post

Synes denne tråden frister til følgende kommentar:

Skal det virkelig være nødvendig å bygge tanken inn slik at den ikke kan demonteres uten å ødelegge dørken?

Det burde være en selvfølge at ALT utstyr er tilgjengelig og kan skiftes/repareres uten å bryte i stykker båten. Alle tanker burde dessuten ha håndlokk for rengjøring.

Når en kjøper ny båt er det bl.a. slikt en burde sjekke med båtbyggeren.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Synes denne tråden frister til følgende kommentar:

Skal det virkelig være nødvendig å bygge tanken inn slik at den ikke kan demonteres uten å ødelegge dørken?

Det burde være en selvfølge at ALT utstyr er tilgjengelig og kan skiftes/repareres uten å bryte i stykker båten. Alle tanker burde dessuten ha håndlokk for rengjøring.

Når en kjøper ny båt er det bl.a. slikt en burde sjekke med båtbyggeren.

 

Kommentaren bør vel være unødvendig, da det her er spørsmål om tips til å fikse en dieseltank, ikke hvordan man skal bygge nye båter, her er det snakk om eldre båter. Dessuten så var det ikke noe problem på min båt fra 1989, løsnet bare en ramme over tanken og jekket den ut, ikke store jobben.

Ellers så skal man vel holde seg til emnetittelen som tidligere nevnt i forumet. Jeg har også håndlokk eller mannhull i min båt, det hadde ikke hjulpet mye for min tank.

Link to post

Takk igjen for alle råd og tips!

 

Jeg regner med å få tømt tanken rett over helga, og få inspisert den innvendig. Hvis det er groptæring på gang, og det er vel det mest sannsynlige (tanken har nok ligget i siden båten var ny i '82), så er det vel enklest, som "Hulda" sier, å skjære den i biter og få den ut.

 

For å unngå å måtte herpe innredningen for mye, har jeg begynt å vurdere å erstatte den nåværende tanken med 2 mindre tanker, gjerne i tre-kantfasong. Riktignok en dyrere løsning, men til gjengjeld burde det bli enklere å få "tredd" dem på plass - en etter en, med "hypotenusene" sidevegs inntil hverandre. Sammenkoblingen burde kunne gjøres med en slangestump til en stuss nederst på hver av tankene. Hver av tankene får lufteslange til et T-ledd som kobles på nåværende utlufting, mens det vel burde holde med fyllestuss og tankmåler kun på den ene tanken, forutsatt at utligningsforbindelsen mellom dem gjøres med tilstrekkelig dimensjon - f.eks. samme som påfyllingsstussen dvs. 2 toms? Tankene vil i såfall bli plassert på ca. samme nivå høydemessig.

 

Hva tror dere om et slikt arrangement?

Link to post

Jeg ville byttet slanger med det samme. 2 stk med Nidelv 26 i havna fikk erfare at slangene som Nidelv hadde benyttet ikke holdt mål. Den ene fylte bunnen av båten med diesel.

Jeg hadde også litte dieselsvetting i påfyllingen til ene tanken som jeg oppdaget i før uttak. Jeg har plastttank og det var brukt plasgjennomføring med slangetilkobling hvor påfyllingslange var festet. Gjennomføringen holdt ikke tett og jeg byttet til en i messing med skrudde sammen med Locktite (blå silicon) som tåler diesel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...