NilsPils Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Vennligst forklar meg hvorfor han ikke skal få laget seg en ny tanke i sjøvannsbestandig-Aluminium? Det kan han selvfølgelig gjøre, men JEG ville ikke gjort det. Sjøvannsbestandighet er kanskje lite relevant her. Det har vel neppe gått hull på tanken fordi den har inneholdt sjøvann? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
paxo Svart 22.April.2007 Del på Facebook Svart 22.April.2007 Her er litt om aluminiumstanker: http://www.yachtsurvey.com/fueltank.htm Sitér dette innlegget Link to post
VortexSurfer Svart 23.April.2007 Del på Facebook Svart 23.April.2007 Det kan han selvfølgelig gjøre, men JEG ville ikke gjort det.Sjøvannsbestandighet er kanskje lite relevant her. Det har vel neppe gått hull på tanken fordi den har inneholdt sjøvann? Har du en bedre forklaring en denne??? Har laget en del tanker opp i gjennom åra,men har aldri vært plaget av korrosjon... Sjøvannsbestandig-alu korroderer ikke slik vanlige tanker i fritidsbåter gjør,da disse er laget av feil type materialer i de fleste tilfeller.... Og jeg tror faktisk denne tanken kan være opptært på grunn av litt sjøvann i bunnen,hvis ikke så er ikke denne tanken sjøvannsbestandig og da forstår du kanskje hvor jeg vil hen?? Dette blir som Rustfritt kontra Syrefast-stål , og den diskusjonen kjenner vi vel til........ Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 (redigert) Her kommer noen bilder av min tankreparasjon, før, under og etter Tanken åpnes ..... Ny bunn Trykktesting Redigert 25.April.2007 av Tommy007 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Gratulerer med jobben! Håper dette vil vare lenge. Det ser ut av bildene som du har hatt punktkorrosjon i sveisen, eller i den varmepåkjente delen nær sveisen? Det kunne vært interessant å få vite: - har angrepet startet fra innsiden eller utsiden? - har tanken vært våt av saltvann på utsiden? - hva slags aluminiumskvalitet var det? "Sjøvannsbestandig"? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arvid_A Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 (redigert) En liten fremdriftsrapport: På mandag ettermiddag/kveld ble tanken tømt. Det tok tyngdekraften ca 1 ½ time å flytte 270 liter diesel via en vanlig hageslange, over til en deponitank hos nærmeste nabo. Mens dieselen sildra ut ble det en del grublerier omkring mulighetene for å få tanken ut i mest mulig hel tilstand, slik at mulighetene for reparasjon i form av påsveising av ny bunnplate, kunne vurderes. Etter en del måling og synsing gikk jeg til verket. Tanken ble løsnet, alle slanger ble tatt av, noen dørkbjelker ble fjernet, eksosslangen løsnet og lagt ned i kjølen, kontroll- og relèboksene for ankervinsjen ble koblet fra og fjernet, slik at tanken kunne trekkes litt inn mot midten av båten. Et skott ved siden av sengebenken i akterkabinen ble tatt bort slik at tanken skulle kunne vippes litt ned på denne siden. Til slutt måtte jeg "sneie" litt av den nederste kanten på innerlineren et par steder (vil ikke synes når dørkplatene er på plass). I kveld ble to gode naboer mobilisert, og etter litt lirking og luring ble tanken vippa ut. Slik ser det ut der den lå: Bildet under viser en del av bunnen innvendig i tanken. Som man ser, ligger det en del "slam og grums” her. På grunn av skvalpeskottene er det ikke mulig å få oversikt over hele bunnen via mannhullet, og ”selvfølgelig” ikke den siden av tanken hvor lekkasjen sannsynligvis er. I morgen skal tanken gjøres ren og inspiseres grundigere, men slik jeg ser det nå, heller det mot at den blir kjørt til et verksted for kontroll og reparasjon. Dersom ikke skadene er for omfattende, og det tror jeg ikke, så bør dette kunne bli en bra løsning. Fortsettelse følger! Redigert 25.April.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Gratulerer med jobben!Håper dette vil vare lenge. Det ser ut av bildene som du har hatt punktkorrosjon i sveisen, eller i den varmepåkjente delen nær sveisen? Det kunne vært interessant å få vite: - har angrepet startet fra innsiden eller utsiden? - har tanken vært våt av saltvann på utsiden? - hva slags aluminiumskvalitet var det? "Sjøvannsbestandig"? Hei, Det er nok litt tilfeldig at det hullet er ved sveisen, hvis du ser på det 3. siste bilde så er det fullt av "angrep" . på det ene bilde kan du se 2 langs gående striper, det er der hvor tanken har ligget an på "dragerene" . Angrepene har startet fra innsiden Tanken har vært våt på utsiden, men om det har vært saltvann med i bildet vet jeg ikke, kjøpte båten for snart 2 år siden, og så at den var dårlig vedlikeholdt, bl.a så var alle skottene åpne, slik at det vannet/ojle/diesel som var i motorrommet kom til dieselskottet, og videre til stikkøyeskottet, så til et "mystisk rom under dørken i cabinen, så videre til septikskottet. Nå har alle tankene vært ute og skottene er rengjort og tette . Aluminiumen som er brukt orginalt vet jeg ikke kvaliteten men det var en 3 mm plate, båten er en 89 Windy, den nye bunnen er 4 mm og av "god" kvalitet, tror han som gjorde jobben sa at det var sjøbestandig, men det kan jeg sjekke Det var kanskje litt mer info en det du spurte om, men jeg jeg tok det med, det var VELDIG deilig å få tatt ut tanken(e) og få rengjort Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 En liten fremdriftsrapport: På mandag ettermiddag/kveld ble tanken tømt. Det tok tyngdekraften ca 1 ½ time å flytte 270 liter diesel via en vanlig hageslange, over til en deponitank hos nærmeste nabo. Mens dieselen sildra ut ble det en del grublerier omkring mulighetene for å få tanken ut i mest mulig hel tilstand, slik at mulighetene for reparasjon i form av påsveising av ny bunnplate, kunne vurderes. Etter en del måling og synsing gikk jeg til verket. Tanken ble løsnet, alle slanger ble tatt av, noen dørkbjelker ble fjernet, eksosslangen løsnet og lagt ned i kjølen, kontroll- og relèboksene for ankervinsjen ble koblet fra og fjernet, slik at tanken kunne trekkes litt inn mot midten av båten. Et skott ved siden av sengebenken i akterkabinen ble tatt bort slik at tanken skulle kunne vippes litt ned på denne siden. Til slutt måtte jeg "sneie" litt av den nederste kanten på innerlineren et par steder (vil ikke synes når dørkplatene er på plass). I kveld ble to gode naboer mobilisert, og etter litt lirking og luring ble tanken vippa ut. Slik ser det ut der den lå: Bildet under viser en del av bunnen innvendig i tanken. Som man ser, ligger det en del "slam og grums” her. På grunn av skvalpeskottene er det ikke mulig å få oversikt over hele bunnen via mannhullet, og ”selvfølgelig” ikke den siden av tanken hvor lekkasjen sannsynligvis er. I morgen skal tanken gjøres ren og inspiseres grundigere, men slik jeg ser det nå, heller det mot at den blir kjørt til et verksted for kontroll og reparasjon. Dersom ikke skadene er for omfattende, og det tror jeg ikke, så bør dette kunne bli en bra løsning. Fortsettelse følger! Hei, tips til tømming/fylling av dieseltank (jeg har god erfaring ....) jeg kjøpte en billig impellerpumpe hos Clas Ohlson , til å sette på drill, tror den kostet 100-200kr, jeg har 750l tank og pumpen var veldig god hjelp, "litt" dårlige koblinger, de som du setter på slangen, men de koster ikke allverden Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Jeg har også brukt drillpumpe i fra Clas, en gul og svart plastikk dings til en billig penge. Tømte tanken min for 150 liter bensin med den og det gikk veldig fint. Bensin er killer for slike pumper og jeg var imponert over at den ikke døde. Kjørte gjennom med vann etterpå for å redde den. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Jeg har også brukt drillpumpe i fra Clas, en gul og svart plastikk dings til en billig penge. Tømte tanken min for 150 liter bensin med den og det gikk veldig fint. Bensin er killer for slike pumper og jeg var imponert over at den ikke døde. Kjørte gjennom med vann etterpå for å redde den. Her er den : http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=392600 Utrolig bra til Kr. 109,- Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 brukte drillpumpe til det kom diesel ut slangen på utsiden av båten og brukte da hevert prinsippet .. i en båt på land er jo somregel tanken høyere enn bakkenivå. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hydrox Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Her er den :http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=392600 Utrolig bra til Kr. 109,- Jepp, er den der jeg brukte. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Bra tips! Tenker jeg kjøper en slik CO-pumpe. Den kan være grei å ha når dieselen skal tilbake oppover bakken til tanken igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Brukte selv en slik pumpe til å tappe tanken. Når dieselen skulle tilbake brukte jeg hevert prinsippet så ikke grumset på bunnen skulle komme med. Tømte dieselen over på 20 liter kanner og lot den stå noen dager. Brukte en veldig tett sil i trakten for at ikke noe grums skulle komme inn i den rengjorte tanken. Noe diesel måtte kasseres likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 4.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 I dag fikk jeg tilbake dieseltanken etter reparasjonen. Den gamle bunnen ble fjernet og ny bunn sveiset på. Tanken er også lekkasjetestet, så nå håper jeg at det blir bra! I morgen skal den på plass der den hører hjemme Jeg har imidlertid et lite spørsmål i forbindelse med monteringen. Som dere ser av bildet nedenfor, er det en tetningsring av et eller annet pakningsstoff, som skal ligge under mannlokket. Likeens har jeg løsnet tilkoblingsstussene for utløp og returdiesel. Det virker som det har vært brukt en eller annen pakningsmasse/-sement på gjengene til tilkoblingsstussene der disse går inn i mannlokket, og også muligens på pakningen under mannlokket. Bør jeg benytte noe pakningssement her, og i tilfelle hvilket stoff? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 4.Mai.2007 Del på Facebook Svart 4.Mai.2007 Hei. Bra at du har fått reparert tanken. Jeg ville valgt å skifte pakningen under mannlokket. Gammel pakning blir gjerne hard med tiden og dermed blir det vanskelig å få tett. Dersom hullene i pakningen er trange for skruene skulle dette være tilstrekkelig for å tette godt nok for at ikke diesel svetter ut. Etter montering kan det være bra å ettertrekke skruene. Dersom skruhullene er gjenget i aluminium tåler ikke så mye belastning ved tiltrekking av skruene så det gjelder å være forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2007 Så er vi omsider kommet til sluttrapporten for prosjektet! Tanken er reparert, lirket på plass og koblet til igjen. Innholdet er pumpet tilbake, og det er sjekket både med syns- og lukteorgan etter mulige lekkasjer. Konklusjonen på dette er utvilsom! Tanken er tett! Etter lufting på matepumpa var det tid for prøvestart. Herlig! - Yanmar’en brumma i gang på første ”snurren”, slik den pleier. Det virket nesten som om det hadde gått den hus forbi at tanken hadde vært ute… Også Eberspächer’n fyra av etter at drivstoffpumpa hadde tikket og gått en stund. Alt av ”ting&tang”, som måtte demonteres for å få ut tanken, er nå også på plass igjen. Dieseltankprosjektet ansees dermed for avsluttet! Litt jobb og styr har det vært, men jeg er veldig glad for at lekkasjen ble oppdaget nå, og ikke midt i ferien, i form av et par hundre liter diesel skvulpende rundt i kjølsvinet! En positiv bieffekt er dessuten at jeg er blitt ganske godt kjent ”nedi der”, og har fått gjort skikkelig rent i kriker og kroker. Polering og stoffing er unnagjort. Putene er kommet på plass, og resten av ”løsøret” vil bli stuet om bord i løpet av helga. Vi er godt i rute til kranbilen kommer 16. mai! Etter sjøsetting skal det skiftes kjølevæske, og så - hvis været går seg til og alt fungerer som det skal, blir det langhelg på sjøen. At man gleder seg en smule, etter en lang vinter og vår med diverse reparasjoner og oppgraderinger, er vel unødvendig å antyde. - og sist, men ikke minst: Takk for alle kommentarer og innspill! Ha ei god helg, alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 16.November.2007 Del på Facebook Svart 16.November.2007 Hei ref ditt svar til meg i annen tråd. Flott tråd og beskrivelse Arvid_A. Er det lov å spørre i hvilket prisleie reperasjonen din kom på ? Eller har du sveisekyndige i omgangskretsen ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 16.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2007 Hei! Jeg fikk reparasjonen utført hos Askim Mekaniske Verksted, og prisen var ca 2500kr. Det tok litt tid å få skåret ut den gamle bunnen pga at skvalpeskottene var sveiset også til denne. Mener å huske at de hadde brukt i størrelsesorden 3,5-4 timer på jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.