Jump to content

Draco 23 SunCab, bra kjøp?


Skvulpen

Recommended Posts

Er her noen med erfaringer med båten Draco 23 SunCab? Tror det er solide og velbygde båter... Er på jakt etter båt i størrelse 23 - 24 fot, og jeg hadde en tråd tidligere ang. problemstillingen diesel vs. bensin. Selve båten tror jeg skulle passe vårt behov veldig bra, men skulle selvsagt helst hatt en Draco med diesel. Finner ikke 23-foteren med diesel, men et par Draco 24 Styling som da er mye dyrere. Vet i grunn ikke hva som er forskjellen på Draco 23 og 24, hva disse få centimetrene gir ekstra, men det er en annen skål... (En 1986 Draco 24 Styling med VP diesel tilbys til 390.000, mens jeg finner flere Draco 23 Suncab med Mercruiser bensin til ca 170 - 190.000, alle er båter fra midt på 80-tallet.)

 

Jeg lurer derfor på om det da er like fornuftig å kjøpe en bensinutgave av Draco 23 med tanke på å skifte ut bensinmotoren med en dieselmotor, nå eller senere? Er dette økonomisk "forsvarlig", ja kanskje til og med "lurt"? 200.000 i forskjell på eksemplene ovenfor, da kan vel motorbytte bli en rimeligere løsning (joda, litt mindre båt 23 enn 24, men OK for behovet...)

 

En av de aktuelle Draco 23 (som nå har Mercruiser bensin) har helt nytt drev, Alpha 1, utv. 1,83, som ifølge eier skal passe rett inn på en Steyr-motor. Det kan også monteres VP 40/41-motorer i denne båten, men da må motorrommet "modifiseres" litt. Noen som har kjennskap til, eller erfaring med akkurat denne problemstillingen? :lol:

Link to post

Joda, finner en del informasjon om båtene, innredning, osv. Men det var akkurat dette med å kjøpe en Draco 23 med bensinmotor, for så å skifte til dieselmotor, problematikken med drev som passer, ev. modifisering av motorrom, osv. Lurte på om noen har konrete erfaringer om akkurat den biten, det finner jeg ingenting om tidligere her.

Link to post

Draco 20 og 24 ble konstruert av Linge, Draco 21 og 23 ble laget/konstruert/etterliknet  av 20 foteren av Draco, det var rettsak om dette for en del år siden, da Draco reklamerte med at alle var Linge båter. Det var de ikke, tegningene ble bare forstørret, og dermed ikke orginale, vet ikke hva det har å si for sjøegenskapene, men de er sikkert ikke bedre av den grunn. Det at 24 foteren er dyrere, er ikke så rart, da det er en større båt, også innvendig, mere en cabin cruiser. Den du har sett på har jo også diesel motor, noe som gjør at prisen er mye høyere i andre håndsmarkedet. Hvis du skulle sette inn diesel i 23 foteren må du nok ut med tett på kr. 200000,- for en ny motor med drev. Og da er du jo oppe i samme prisklasse, og mere til.

Lykke til med båtkjøp. :smiley::sailing:

Link to post

Har du vurdert en Fjord 650 eller 725? Går bedre i sjøen enn Draco (eller Miami Vice som de også kalles) og forekommer dessuten oftere med dieselmotor.

Hei! Nå ble det liv i leiren her, takk for innspill. Jo, jeg har faktisk en Fjord 725 i kikkerten også, som ikke er så forferdelig dyr, skal se på den og sammenligne, men i utgangspunktet ville jeg helst ikke ha for stor båt heller. Men 24 fot vs. 23 fot er kanskje ikke så mye forskjell? En annen ting er at sammenligner du bilder av f.eks. Fjord 725 og Draco, så ser Fjorden MYYYYE større ut, og ligger høyere i vannet, Dracoen har en spesiell lav design, ser kanskje mindre ut enn den er... Får tenke videre! Sola snur om bare 2 1/2 uke!!!   :santcheers:
Link to post

Hei! Nå ble det liv i leiren her, takk for innspill. Jo, jeg har faktisk en Fjord 725 i kikkerten også, som ikke er så forferdelig dyr, skal se på den og sammenligne, men i utgangspunktet ville jeg helst ikke ha for stor båt heller. Men 24 fot vs. 23 fot er kanskje ikke så mye forskjell? En annen ting er at sammenligner du bilder av f.eks. Fjord 725 og Draco, så ser Fjorden MYYYYE større ut, og ligger høyere i vannet, Dracoen har en spesiell lav design, ser kanskje mindre ut enn den er... Får tenke videre! Sola snur om bare 2 1/2 uke!!!   :santcheers:

Bare pass deg så du ikke blir bitt av samme syken som mange andre (og meg), kjøpte en Nordkapp DC 21 fot, for 1,5 år siden, byttet denne i en Marex 27 fot for 4 måneder siden, går nå og venter på en som er noen fot større.

 

Hvorfor sier jeg det? Jo, for jeg ville heller ikke ha større båt en ca 21 - 23 fot, men, ikke alle sykdommer er der medisin til, eller kansje pasienten ikke vil under behandling?

 

Vel, kjøp ihvertfall en båt som der er mulighet for å selge etterpå, uten å tape for mye penger. Òg, ikke kjøp en båt som blir dyrere i drift en det du vil bruke, men for all del, kjøp deg en båt som du vil ha.

 

Større båt er lik større båtlykke!!!???? eller.....

 

Lykke til med båtvalget.    :santcheers:

Link to post

Bare pass deg så du ikke blir bitt av samme syken som mange andre (og meg), kjøpte en Nordkapp DC 21 fot, for 1,5 år siden, byttet denne i en Marex 27 fot for 4 måneder siden, går nå og venter på en som er noen fot større.

He, he, jeg er nok allerede alvorlig smittet av infeksjonen, og i mitt tilfelle tilsvarer den en helt nøyaktig utvikling av tre-fots-syken. Eller hva sier du til følgende (min båthistorie så langt):

1996 - 97: Pioner jolle 12 fot

1997 - 98: Bever skjærgårdssjeep 15 fot

1998 - 00: Hansvik hardtop 18 fot

2000...       Yamarin 650 BC 21 fot (nå solgt, har midlertidig en 20-foter...)

Som man ser, nøyakig 3 fots sprang hver gang. - Hmmm, da må vel neste båt bli 24 fot (og ikke 23) likevel, da?  :lol:

Vel, kjøp ihvertfall en båt som der er mulighet for å selge etterpå, uten å tape for mye penger. Òg, ikke kjøp en båt som blir dyrere i drift en det du vil bruke, men for all del, kjøp deg en båt som du vil ha. Større båt er lik større båtlykke!!!???? eller..... Lykke til med båtvalget.

Kloke ord, takker, skal legge meg disse på minne!  :wink:
Link to post

(En 1986 Draco 24 Styling med VP diesel tilbys til 390.000, mens jeg finner flere Draco 23 Suncab med Mercruiser bensin til ca 170 - 190.000, alle er båter fra midt på 80-tallet.)

 

Jeg lurer derfor på om det da er like fornuftig å kjøpe en bensinutgave av Draco 23 med tanke på å skifte ut bensinmotoren med en dieselmotor, nå eller senere? Er dette økonomisk "forsvarlig", ja kanskje til og med "lurt"? 200.000 i forskjell på eksemplene ovenfor, da kan vel motorbytte bli en rimeligere løsning (joda, litt mindre båt 23 enn 24, men OK for behovet...)

Du kan ikke sammenligne Draco 23 og 24 slik du har gjort med hensyn på pris.

Det er to vidt forskjellige båter til tross for at den ene kun er 1 fot lenger.

En Draco 24 koster gjerne +/- 300 000,- med bensin, så den virkelige forskjellen mellom bensin og diesel er ikke mer en ca 90 000,-

Dessuten er Draco 24 en cabincruiser med plass til 4 voksne på ferie, mens Draco 23 er mer en daycruiser med overnattingsmuligheter.

 

Og det er sjelden eller aldri god økonomi i å bytte motor.

Unntakene er hvis du kommer over en kamp billig diesel eller finner en båt uten motor som du kun betaler en symbolsk sum penger for. Ikke er det lett å selge en brukt bensinmotor til god pris heller.

 

Jeg har selv byttet motor i en Viking 28 og er smertelig klar over at jeg aldri vil få tilbake pengene mine.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg brukt båten med bensinmotor og revurdert etter en periode.

Som andre påpeker er det mye mulig du sterkt vurderer en større båt også.

 

Lykke til.

Link to post

Takk til jat for dette fornuftige innspillet. Dette var noe av det jeg var ute etter, å høre erfaringer fra en som virkelig har gjennomført et motorbytte, og erfaringene med det... Interessant også å få utdypet forskjellen mellom båtene Draco 23 og 24.

 

Da ser det ut for at konklusjonen min (foreløpig i alle fall), blir å enten gå for en Draco 23 med bensinmotor for en rimeligere penge og bruke den med sine pluss og minus, eller vurdere om jeg skal legge til såpass mye ekstra at jeg satser på en båt med dieselmotor først som sist. Da blir det trolig en noe større båt (Draco 24, Fjord 725, el.l.) enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg, men dieselbåten kan da antagelig selges igjen uten å tape for mye økonomisk (hvis det i ettertid viser seg at 24-foteren ble "for stor"...).

Takker igjen for mange nyttige svar her!

Link to post
Da blir det trolig en noe større båt (Draco 24, Fjord 725, el.l.) enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg, men dieselbåten kan da antagelig selges igjen uten å tape for mye økonomisk (hvis det i ettertid viser seg at 24-foteren ble "for stor"...).

quote]

 

For liten mener du vel ??   :crazy::cool:

Du selger den i så fall  nok for å skaffe en 28 foter, sann deg mine ord... Og ikke en 23 foter.. :confused:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Dessuten er Draco 24 en cabincruiser med plass til 4 voksne på ferie, mens Draco 23 er mer en daycruiser med overnattingsmuligheter.

 

 

Det er jo viktig å definere et behov. Jeg kjenner ikke båtene, men utfra jat's beskrivelse så skulle det jo være greit. Skal du på ferietur hver sommer, eller er det dagsturer med mulighet til en og annen overnatting som er mest aktuelt. Dersom det er det siste alternativet, så ville jeg brukt de resterende tusingene på noe annet enn en større båt. En annen ting er jo om du etter noen år gjerne skulle ha hatt en større båt, med mer komfort, og du begynner å angre på at du ikke tok alt i en jafs med en gang  :wink::lol:  Vel, dette innlegget ble du vel ikke noe klokere av  :yesnod:
Link to post

Ikke et enkelt valg, men det viktigste i første omgang er å definere hvilket bruksområde du primært ønsker båten til.

 

Jeg har selv vært eier av en Draco 23 Suncab, og har kun positive erfaringer. Sjøegenskapene var meget gode og vi benyttet til og med båten på ferie mens vi ennå bare var 3 i familien (1 uke). Dette vil dog være en prøvelse. Årsaken er:

 

Toalettrommet er så trangt at du må ta av deg buksa før du går inn og lukker døra.

Båten er sjelden utstyrt med septik tank, ergo kan du ikke bruke doen i havn sammen med andre.

 

Som day/weeken cruiser i fint vær er det en flott båt.

 

Dersom du legger vekt på overnattingsmulighet ville jeg absolutt sett nærmere på 24 Styling. Her er det soveplass til 4 (for 2 i egen stikk kabin med full ståhøyde for de fleste til å kle av seg og 2 i salongen i baugen). Toalettrommet er romslig, og det er stort sett septik tank montert. Draco har i denne båten forsøkt å lage en turbåt, og den kan kanskje virke noe trang på uteplassen. Det er masse sitteplasser og mulighet for solseng, men passasjen rundt i båten blir trang.

 

Uansett, lykke til med valget.

 

Hilsen Pondus

....som har konvertert til seiling i stedet.

Link to post

Det er antagelig galskap å kjøpe ny motor hvis du ikke har tenkt å ha båten en god stund etter at jobben er gjort.Så du kan jo la være å starte ett prosjekt til du har funnet båten

du vil ha i mange,mange år framover?Da snakker vi vel om mere enn 5 år vil jeg anta.

Gjør den jobben nå og jeg håper at det går i "null" om noen år.

Link to post

Gjennomførte motorbytte i min båt i vinter som var.(fra bensin til diesel) kjøpte en havarert motor for en billig penge og totaloverhalte den(bmw190d)kom meg på totalt  ca 40000 nå skal den være god som ny.

Denne jobben ble gjort av en privatperson som er anleggsmaskinmekaniker,hadde jeg skulle hatt den på et verksted hadde det vel blitt dobbel pris tenker jeg.(jobben gjorde han gratis mot ei kasse hjemmelagd vin)

Så slik sett vil jeg påstå at jeg har gjort en fin investering.

Ville absolutt tengt på å kjøpt en brukt istedet for en ny motor hadde jeg vært deg.

Du har sikkert noen kjente som kan ta en slik jobb billig,hvis du ikke vil prøve selv da.ikke å anbefale hvis man ikke er fingernem med motorer.Hadde aldri fått en slik motor isammen hvis jeg var alene om det.Hadde nok fått noen skruer til overs.... :flag:

Link to post

Takk til jada, Pondus og Thor for de siste innspillene, - jeg blir faktisk klokere for hvert eneste svar her! De siste var inne på selve kjernen, å definere behov. Men av og til blir det vanskelig å finne det "rette" kompromisset mellom alle momentene som f.eks. størrelse, komfort, sitteplasser, romslighet, manøvrerbarhet, sjøegenskaper, lettvint vedlikehold, drivstoffutgifter osv. osv... Og her rører Pondus ved ETT av kompromissproblemene, en bagatell for noen kanskje, men...:

Toalettrommet er så trangt at du må ta av deg buksa før du går inn og lukker døra.

Båten er sjelden utstyrt med septik tank, ergo kan du ikke bruke doen i havn sammen med andre. Som day/weeken cruiser i fint vær er det en flott båt.

Her er vi inne på komfort ombord... Vi kommer ikke til å benytte båten til lange ferieturer, men en og annen overnattingstur i nærområdet. Dessuten er vi nå blitt så og si bare kona og jeg som bruker båten (snart voksne barn). Men så er det altså dette at spesielt damene (i alle fall min...) trives dårlig i båt når komforten er dårlig. Typisk dette som nevnes om toalettet... dama vil ha skikkelige sanitærforhold! Tidligere, da vi hadde liten båt uten do i det hele tatt ville hun ikke være med en gang, forståelig, for vi menn kan i alle fall gjøre litt av "ærendet" over ripa, men damene har det ikke like lettvint... :flag: Så altså, "egentlig" har vi kanskje ikke behov for særlig stor båt, ikke en feriebåt, men vi vil ha det litt romslig likevel, skikkelig do, bra sjøegenskaper, stabil så ikke kaffekoppene velter for den minste bølge, romslig uteplass, god plass til å stå og fiske, osv. Joda, vi krever visst stadig mer komfort og luksus vi mennesker, hytte på Hafjell med 17 do, osv... så faren er nok stor for at båten blir litt større enn det "egentlige" behovet, p.g.a. alle disse komfortkravene i tillegg. Vi blir jo eldre også, og ingen vil leve mer kummerlig enn nødvendig utpå der. Men jeg dropper det der med motorbyttet, den saken er nå i alle fall klar!  :flag:
Link to post

Hei, du kom inn i mellom her...

Ville absolutt tengt på å kjøpt en brukt istedet for en ny motor hadde jeg vært deg.

Du har sikkert noen kjente som kan ta en slik jobb billig,hvis du ikke vil prøve selv da.ikke å anbefale hvis man ikke er fingernem med motorer.Hadde aldri fått en slik motor isammen hvis jeg var alene om det.Hadde nok fått noen skruer til overs.... :flag:

Det er akkurat dette med fingernemheten da, og tilleggsproblemer som dukker opp, drevet, tilpasninger, labber, osv. osv. som står om et annet sted, at denne jobben neppe er noe for meg. Så jeg måtte nok hatt hjelp av kyndige motormenn. Men du har selvsagt et poeng i at det kan bli mer lønnsomt om man får tak i en bra brukt dieselmotor. Forutsatt at den ellers ville passe inn i båten. Da måtte man i alle fall være veldig sikker på at båten var det rette valget, men nå er jeg blitt en del i tvil om akkurat Draco 23, viser til en del som er sagt ovenfor...  :flag:
Link to post

Skvulpen, når jeg leste ditt innlegg kl 2151, så er jeg ikke i tvil om at både du og kona har lyst på 24-foter'n. Mer plass, mer komfort, ja litt mer av det meste...........også penger, men har du lyst har du lov. Slik som du har skrevet i det siste, så er det vel bare et spørsmål om dere er villig til å bruke pengene som skal til. Vi var ikke i tvil om det da vi kjøpte båt for "noen hundre" tusen i 1999. En kurant båt med en kurant dieselmotor til en fornuftig pris, er ikke farlig å kjøpe. Den vil alltid være mulig å selge igjen. LØP OG KJØP :flag: :flag:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...